Gå til innhold

Noen ting jeg lurer på angående reinstallering og ikke

Anbefalte innlegg

Hei! (Oi, ble visst litt langt :p)

Så jeg skal snart reinstallere og formatere to pcer.

Men er et par ting jeg lurer på, som har både med dette å gjøre og ikke. Så jeg går rett på sak jeg :) (beklager hvis jeg poster feil, er litt ny med dette)

1. Når jeg tidliger har formatert f.eks C: under reinstalleringen, tar bare dette et par sekunder. Mens hvis jeg formaterer f.eks et minnekort på 2 gb via windows tar det flere minutter... Hvordan kan dette ha seg? Er det noen jeg gjør feil?

2. På netbooken har jeg hatt mye problemer med høy cpu, og vet at dette ikke skyldes virus. Så er "Pc decrapifier" et bra værktøy til å fjerne alt drit som kommer med når jeg reinstallerer denne pcen (tilbakesetting til fabrikkmodus)?

Er "Revo Uninstaller faktisk bedre enn å avinstallere i windows?

Kilde: http://www.teknofil.no/wip4/fem-som-fjerner-alt/d.epl?id=40130

3. Når jeg skal installere programmer som et AV, ccleaner, MSN etc er det bedre å installere på D: ? Slik at når man avinstallerer er man sikker på at alt fjernes?

4. Når jeg tidligere har brukt chrome har jeg lagt merke til innstillingene i chrome (se bilde og bort ifra skriptet). Og har lagt merke til at når "indentifiser innstillinger automatisk" blir krysset av, brukes en proxxy.. (har sett det ved at når en side laster, står det "løser proxxy" nede til venstre på siden.) Jeg har hørt at dette er noe man trenger når man ikke er tilkoblet via kabel, og trenger når man er tilkoblet via kabel. Hva er egentlig dette? Og er det jeg har hørt, rett?

5. Når jeg får bluescreen, skal jeg slå av dataen eller la den gå?

6. Readyboost er noe jeg bruker akkurat nå og forstår at det er et mellomlager for RAM og Cache. Men hvordan funker det egentlig? Og hjelper det noe særlig?

Så er det det viktigste:

7. Hvilket AV er best? Er det AVAST eller MSE? Er MSE BETA noe særlig?

8. Hvilke andre programmer anbefales? MBAM, Superantispyware, Spyboot S&D ?

9. Funker det å laste ned AV'er til en minnepenn og kjøre de derfra? (plugge inn, oppdatere, kjøre. hver gang)

10. Hvilken nettleser er sikrest? Jeg tenker Chrome til vanlig bruk, og Mozilla med ad-block plus og noscript til litt mindre vanlig :p (?)

ps. bare si ifra hvis det er noe som ikke passer inn her, og som jeg bør redigere vekk :)

takker for alle svar :)

post-223160-0-32096900-1290368530_thumb.png

Endret av handerrre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Vil tro du har valgt hurtigformatering når du formaterte partisjon C:, og ikke valgt dette ved en minnepen. Da vil den formatere i starten av partisjonen, og i slutten. Kan også ha noe med lese/skrivehastigheter.

2) PC decrapifier er for å fjerne bloatware som diverse produsenter(Acer, HP, Lenovo osv) legger med. Reinstallerer du PCen fra scratch, altså en helt vanlig installasjon (altså ikke gjenopprette til sånn den var når du fikk den. Somregel er det endel bloatware som følger med her).

Om du har høy CPU konstant så er det et eller annet som har gått i heng, eller så er det malware som har skylden. At dne hopper opp og ned er forståelig hvis du bruker PCen.

3) Erfaringsmessig når det kommer til skadevare ser jeg ingen grunn for å ha flere partisjoner. Skadevaren infiserer uansett der den skal, og har behov for. Om det er et program som ligger på f.eks D:, eller Windows mappen på C:.

4) Du trenger absolutt ikke å bruke proxy i det hele og det store privat. Enabler du proxy vil den sende informasjonen igjennom en spesifik server, og deretter videre ut mot nettet. Denne kan dempe din brukeropplevelse av nettet, men gjøre det mer sikkert for din del. Du kan også få tilgang til f.eks Facebook hvis det er stengt f.eks på en skole.

5) Tror det er minidump du tenker på. La den kjøre iallefall. Minidumpen kan du bruke til å finne ut hvorfor man fikk blåskjerm i utgangspunktet.

6) http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/products/features/readyboost

Kan nevnes at jeg bruker ikke dette selv, og er lite kjent med dette.

7) Sjekk ut av-comparatives.org. Der vil du finne tester av forskjellige populære sanntidsskannere. MSE, AVG, eller Avira (bare en av de!) er hva jeg vil anbefale basert på brukeropplevelse, og deteksjonsrate. Men folk vil helt sikkert anbefale whatever de har brukt igjennom 10 år. /sarkasme. :p

8) En AV med sanntidsskanning (igjen, MSE, AVG, eller Avira), og SAS + MBAM som er on-demand. AV = skann en gang i uken. SAS/MBAM = en gang hver andre uke. Blandet med Windows sin egne FW så burde du stå ganske sterkt ved vanlig PC bruk.

9) Du kan laste ned installasjonsfilen,, legge på USB pinnen, koble til infisert PC, installere, kjør en skann, avinstallere fra PCen. Installere programvare på USB minnedisk vil jeg ikke anbefale. Du har jo hitmanpro.nl som ikke behøver installasjon for å kunne kjøre.

10) Enda en gang personlig erfaring; bruker Opera til stort sett alt med fanboy sitt reklamefilter. Hvordan som er sikrest avhenger vell kanskje på hvor ofte nettleseren blir oppdatert ifh bugs som kan utnyttes.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar, legger ved noen småting til jeg lurer på, hvis du gidder å svare :)

1. Jeg bare klikker på driveren og "formater". Hvilken måte er det man velger full formatering?

2. Åjah, blir nok pc decrapifier da :p For er en pc uten cd-rom.. Da er det vel ingen annen måte?

3. Jeg tenker mer sånn at siden jeg har 320 GB + at den er delt it C: og D: fra før av(når jeg reinstallerer f.eks, ligger C: og D: der..), er det gjerne bedre å bruke D: til å ha programmer i, og C: til å bare ha det som er der by default.. At det gjerne er bedre for systemet?

4. Så det er proxxy det er altså? Jepp, har merket at det er en del tregere med "løser proxxy" :p

På hvilken måte kan det gjøre det mer sikrere?

5. Googlet det, og jess mest sannsynlig.

6. Takk for linken!

7. Will do! hehe ;)

8. Tusen takk! Har du noe peiling på Spywareblaster? Har fått inntrykk av at det er til surfing på nett ?

10. Hmm, tror jeg holder meg til Chrome, er litt usikker når det kommer til Opera, ettersom Mozilla har noscript og, men skal vurdere Opera med adblock .

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

1) F.eks du skal formatere en USB minnepenn, høyreklikk -> formater. Der kan du velge om du skal ha hurtigformatering. Er den ikke huket av, vil den formatere alt. Hurtigformatering vil den som sagt bare fjerne starten og slutten eller noe sånt.

2) Det avhenger litt om du faktisk har denne skjulte partisjonen, for det er ikke alle som legger med denne. Hvordan hadde du egentlig tenkt på å reinstallere det nye operativsystemet? :p Alternativet er å boote opp fra USB, om BIOSen din støtter det.

3) Eneste grunnen til at jeg ville hatt to partisjoner (C: og D:) er for å lagre skolearbeid eller annet informasjon som jeg ville hatt på D:. Om Windows skulle gått helt klikk, hadde det vært enkelt å reinstallere Windows på C:, uten å røre D:. Dør harddisken, så går partisjonene dine uansett.

4) Skal nevnes at du ikke har en proxy satt opp, men du lar en side bestemme innstillningene dine for deg. Uansett, de sidene som trenger kryptering (nettbank f.eks) har allerede det (se på nettadressen, den starter med https istedenfor http). Som sagt, proxy har du stort sett ikke bruk for i det private så la den sette innstillningene automatisk.

8) Aldri hørt om. Må spørre hvorfor du sitter med det inntrykket? Den gjør akkurat det samme som Malwarebytes' og Superantispyware ettersom jeg ser. Har ikke testet Spywareblaster før, men jeg er ganske sikker på at både MBAM og SAS gjør en bedre jobb med å ha høyere deteksjonsrate.

10) Siden jeg ikke bruker Chrome noe særlig til dagligdags så skal jeg egentlig ikke nevne noe som helst der. Men for all del, Mozilla med noscript og adblock subscription fra fanboy sin urllist så er du nok ganske så trygg.

Lenke til kommentar

1. Beklager, jeg har nok vært utydelig i beskrivelsen. Men jeg mente formateringen av disk C: under reinstallasjon (Setter i cd, velger reinstallering, kommer til menyen med diskene C: og D: og så velger "formater".

2. Åjah. Jo den har jeg. Har reinstallert denne pcen før. Da har jeg bare gått på "e-manager" eller noe sånt og valgt "tilbakestilling til fabrikkmodus". (Dette vil fjerne evt virus som er på dataen også, sant :p ?)

3. Ok, men så det spiller ingen rolle hvor jeg installerer programmer etc? Funker like fint dersom jeg installerer de på D:? (Hvordan kan man fjerne D: under reinstallering?

4. Ok, da bare lar jeg den gjøre som den vil :) ?

8. Vet egentlig ikke helt. Testet det for noen uker siden og det virket bare litt sånn av en eller annen grunn ;)

Lenke til kommentar

1) Tok eksempelet USB siden det var det enkleste jeg kom på. Either way, jeg husker at XP ga deg alternativer om du ville ha en kjapp eller treg formatering når du skulle formatere og partisjonere HDDen. Hvordan det er med nyere OSer vet jeg ikke. Har ikke orket å tenkt på det da jeg stort sett har drevet å installert Windows for PCere som bare har en bruker. Med mindre han bruker noe kraftige gjennopprettingsgreier, så kommer han ikke til å støte på noen av de gamle filene.

2) Huff :p Du har Acer du. eManager er bloatware i mine øyner og kan sikkert fjernes med PCdecrapifier. Husk bare at malware kan også legge seg i den skjulte partisjonen. Var plaget med dette med en tidligere Acer jeg hadde.

3) Nei, gjør nok ikke det.

Framgangsmåten er litt forskjellig hva hvilket OS du velger å installere. W7 har en enkel og grei måte å vise partisjonene under installasjon. Intuitivt og greit.

4) Pretty much. Som sagt, du har ikke bruk for dette privat egentlig. Huk av for at den fikser innstillninger selv og voila.

8) Sats på kombinasjonen jeg nevnte tidligere (MSE/AVG/Avira, SAS, MBAM. Antivirus kjøres hver uke, SAS/MBAM kjøres ca annenhver. Vil si at du er ganske så trygg da.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

1) Tok eksempelet USB siden det var det enkleste jeg kom på. Either way, jeg husker at XP ga deg alternativer om du ville ha en kjapp eller treg formatering når du skulle formatere og partisjonere HDDen. Hvordan det er med nyere OSer vet jeg ikke. Har ikke orket å tenkt på det da jeg stort sett har drevet å installert Windows for PCere som bare har en bruker. Med mindre han bruker noe kraftige gjennopprettingsgreier, så kommer han ikke til å støte på noen av de gamle filene.

2) Huff :p Du har Acer du. eManager er bloatware i mine øyner og kan sikkert fjernes med PCdecrapifier. Husk bare at malware kan også legge seg i den skjulte partisjonen. Var plaget med dette med en tidligere Acer jeg hadde.

1. Men vil begge disse måter fjerne evt. malware? Her er hvordan jeg vanligvis gjør det: http://imgur.com/XpQXi.jpg

2. Huff ja, hehe :p Men hvis jeg fjerner eManager, hvordan skal jeg da få reinstallert?

Vil en gjennomgang av veiledningen finne og kvitte seg med alt dette da :) ? Noen andre alternativer til å få sjekket det?

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

1) Det der er formatering og repartisjonering av PCen. Husker ikke om det er hurtigformatering, eller ei. Either way, gjør ingenting uansett. For om det er hurtig, vil resten ikke kunne bli brukt så. Formatering vil fjerne malware som ligger på PCen din, utenom de skjulte eRecovery partisjonene hvis det skulle ligge noen der.

2) Er egentlig opp til hver enkel om de vil ha dette programmet eller ikke, i mine øyner er det absolutt ingen bruk for det. Nå du starter opp, etter BIOS, før Windows laster, kunne man iallefall før trykke på en knapp for å starte opp eRecovery og reinstallert på nytt... og da var plutselig det unødvendig for meg. :p

Lenke til kommentar

1) Det der er formatering og repartisjonering av PCen. Husker ikke om det er hurtigformatering, eller ei. Either way, gjør ingenting uansett. For om det er hurtig, vil resten ikke kunne bli brukt så. Formatering vil fjerne malware som ligger på PCen din, utenom de skjulte eRecovery partisjonene hvis det skulle ligge noen der.

2) Er egentlig opp til hver enkel om de vil ha dette programmet eller ikke, i mine øyner er det absolutt ingen bruk for det. Nå du starter opp, etter BIOS, før Windows laster, kunne man iallefall før trykke på en knapp for å starte opp eRecovery og reinstallert på nytt... og da var plutselig det unødvendig for meg. :p

1. Så det er eneste måte du vet om :s ? jaja, skal nå uansett (muligens) innstallere linux mint på denne :D

2. Sjekket nettop på pcen og det var eRecovery jeg hadde, ikke eManager (søkte via "søk" på pcen og fant ingenting kalt Emanager :D) Da kan ikke noe malware legge seg der alikevel, og en reinstallering vil fjerne alt, alikevel :D ?

Lenke til kommentar

Ser at jo mer jeg nevner, jo mer skeptisk blir du. :p Skal forsøke å holde meg kort og presist da.

1) Måtte lese meg opp på forskjellen mellom hurtig og vanlig formatering.

Hurtigformatering fjerner ALLE filer, og lager partisjonen på nytt igjen. Full formatering gjør flere operasjoner, f.eks sjekker hver enkelt sektor, clustere, lager partisjonen på nytt igjen osv.

2) http://i.imgur.com/XpQXi.jpg som eksempel igjen. Dette er en helt vanlig formatering og repartisjonering av PCen. Du hadde to partisjoner der. C: og D:, ikke sant? Hvis det er en tredje (husker jeg riktig heter den OEM), har du eRecovery partisjonen, og dermed kan du bruke det som kommer under.

eManager er bare et program med masse snarveier til andre programmer som f.eks eRecovery. Annen måte du kan teste om du har eRecovery partisjonen, er når du starter PCen (trykker på startknappen), etter POST trykker du ALT + F10. Da vil du får muligheten til å restore via den skjulte partisjonen (om den er der), eller CD/DVD. Mer forklaring står her: http://support.acer.com/acerpanam/desktop/0000/Acer/AspireE360/AspireE360faq40.shtml

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Ser at jo mer jeg nevner, jo mer skeptisk blir du. :p Skal forsøke å holde meg kort og presist da.

Hehe, du har nok litt rett der :p

1) Måtte lese meg opp på forskjellen mellom hurtig og vanlig formatering.

Hurtigformatering fjerner ALLE filer, og lager partisjonen på nytt igjen. Full formatering gjør flere operasjoner, f.eks sjekker hver enkelt sektor, clustere, lager partisjonen på nytt igjen osv.

2) http://i.imgur.com/XpQXi.jpg som eksempel igjen. Dette er en helt vanlig formatering og repartisjonering av PCen. Du hadde to partisjoner der. C: og D:, ikke sant? Hvis det er en tredje (husker jeg riktig heter den OEM), har du eRecovery partisjonen, og dermed kan du bruke det som kommer under.

1. Altså det holder med hurtig + det fjerner all malware (?) :D

2. Jepp, to stk (C: & D:) på den stasjonære (uten eManager eller eRecovery) og en notebook. Men på notebooken har jeg tidligere reinstallert og da hadde jeg ikke en tredje partisjon, kun en C:.. (men reinstallerte via "eRecovery" innpå pcen (Bilde: http://i.imgur.com/7QwAs.png), men på en annen med samme OS etc kunne jeg gjøre det før windows startet. Men betyr dette: http://imgur.com/g9Nsg.png at jeg har eManager? :s

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

1) Ja.

2) Husk at å reinstallere via en Windows plate og eRecovery er to forskjellige ting. Windows henter informasjonen fra CD platen, eRecovery henter fra en skjult partisjon som sagt. Har den ikke den partisjonen, failer eRecovery.

Angående registreringsbiten, det der er bare noe Acer har lagt inn, om det er relatert til eManager eller noe annet som tilhører Acer, vet jeg ikke.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

1) Ja.

2) Husk at å reinstallere via en Windows plate og eRecovery er to forskjellige ting. Windows henter informasjonen fra CD platen, eRecovery henter fra en skjult partisjon som sagt. Har den ikke den partisjonen, failer eRecovery.

Angående registreringsbiten, det der er bare noe Acer har lagt inn, om det er relatert til eManager eller noe annet som tilhører Acer, vet jeg ikke.

To siste spørsmål:

-Kan der skjules virus i eRecovery, og isåfall hva skal jeg da gjøre :p ?

-Hvordan sjekker jeg om jeg har eManager?

Lenke til kommentar

1) Ja, men med mindre du gjenoppretter noe med eRecovery trenger du ikke å bekymre deg.

2) Som du ellers sjekker om du har programvare. Start -> Programmer, eller Start -> Kontrollpanel -> Programvare og funksjoner(eller noe lignende) -> Finn eManager på listen.

Lenke til kommentar

1) Ja, men med mindre du gjenoppretter noe med eRecovery trenger du ikke å bekymre deg.

2) Som du ellers sjekker om du har programvare. Start -> Programmer, eller Start -> Kontrollpanel -> Programvare og funksjoner(eller noe lignende) -> Finn eManager på listen.

1. http://imgur.com/YDDnB.png Hvilken av de er det jeg må bruke for å få fjernet all evt. malware? Og hvilken er best :) ?

2. Start -> kontrollpanel -> legg til eller fjern programmer. Sjekket der, var ikke noe eManageer :D (er du sikker på at det lagrer seg som et program der :p ?)

Lenke til kommentar

1) La meg si det sånn, om du har reinstallert PCen din gjennom det første valget der (Gjenopprett PCen til fabrikkstandard), kjørt Malwarebytes etterpå, og den ikke har funnet noe. Så tviler jeg at den skjulte eRecovery partisjonen er infisert. Og dermed er du trygg. Jeg personlig liker ikke å bruke den metoden, men den er grei og intuitiv for personer med lite kunnskap. :) No offense. :p

2) Alle program som er installert på gode gamle måten, ligger der. Med mindre de er kopiert over. Så lenge eRecovery ligger der, vil eManager også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...