Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen oppfører seg merkelig.

Anbefalte innlegg

Hei, har problemer med datamaskinen min, disse problemene startet først når jeg fikk mitt andre 5870 til å sette i crossfire, men dette var dødt så jeg var nødt til å returnere det.

Etter dette har jeg til tider fått forskjellige blåskjermer med helt forskjellige koder, varierende fra register filer og til skjermkort driveren. Har prøvd selv å reparere problemene, men når et forsvinner kommer det et tilbake eller et helt nytt. Noen som kanskje kan hjelpe meg med metoder til å feilsøke de forskjellige delene? Har prøvd å installere eldre versjoner av CCC og det funka litt.

Av og til når jeg starter opp PC-en vil ikke skjermen finne noe signal i det hele. Og når jeg starter finner ikke skjermen signalet automatisk. Noe som og fungerte før.

Oppsettet mitt er:

Gigabyte 790FXTA-UD

AMD Phenom II X4 955 uklokket, hadde klokket til 3.7 med 250 FSB og 15 multiplier, det var stabilt før disse problemene.

XFX Radeon HD5870 XXX 1GB

Corsair Dominator Twin3x 1600 MHz 4GB (Dette står det i BIOS at er bare på 1056 MHz eller noe slikt, hva er det?)

Takk på forhånd

Eivind Gausland

Endret av Gausland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange varierende feilkoder i bluescreens peker ofte mot minnefeil. Dette er jo relativt enkelt å bekrefte/utelukke ved å kjøre memtest (google det).

Det er ihvertfall det første jeg hadde annbefalt før du begynner å se nærmere på evt. feil i forbindelse med skjermkort.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jo jeg kjørte Memtest86+ igjennom 2 ganger, så den 3dje gangen kom det flere hundre tusen errors, er dette egentlig meningen? Så i en guide du burde la den gå gjennom 10 ganger for at det skulle være sikkert resultat.

Nei, testen skal kunne kjøre uendelig uten feil om minnet (og alt annet som minnet bruker, slik som kontrollere på hovedkortet) er uten feil.

Dette ville jeg absolutt sett på som mistenkelig. Det er ikke helt unormalt at feil i minne bare kan gi utslag noelunde tilfeldig. Dvs - cellene som lagrer i minnet er ikke enten helt feil eller helt ok - de kan være skadet/svekket slik at de ikke fungerer noen av gangene.

Jeg ville testet med kun èn rambrikke og retest (så lenge som du finner praktisk mulig).

Får du samme feil tester du med en av de andre brikkene (fremdeles bare èn i maskinen om gangen). Sjansen for at 2 brikker er defekte er liten, så slik kan du enten finne den defekte brikken - eller - om du mot formodning får feil på alle brikker du tester seperate så ville det indikert en feil i sokkelen eller kontrolleren på hovedkortet eller evt. dårlig overklokking hvis du har gjort slikt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Testet RAMen med Memtest86+, begge brikkene, for seg selv. Ikke noe feil. Testet så i den andre DIMM slotten og der var det ikke noe noe feil heller. Så jeg satte inn begge brikkene, og da kunne jeg visst spille Black ops på fullt uten noe lag eller noe.

Men lurer ennå på om det er fikset eller hva det er. Kan kanskje vær pga jeg avinstallerte CPU+GFX i safe mode og innstallerte det igjen. Ellers er det de nyeste GFX driverne fra AMD som er dårlige.

Edit: Jeg endret og timingen til RAM-en i BIOS etterpå, slik at det stemte med opplysningene på pakken.

Endret av Gausland
Lenke til kommentar

Tror at feilen lå i BIOS en plass, så skal passe på å ta bilde av hver BSOD jeg får fra nå av, vis jeg får da i det hele.

det vitkigste er bare STOP koden. Resten trenger man skjeldent. Det er lettere å bare notere på ark som regel, gitt at du har slått av funksjonen som auto-rebooter ved bluescreen (fra egenskaper på min datamaskin).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...