Gå til innhold

jeg test Freebsd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg skal test linux freebsd nå jeg laste det 8)

 

er bra freebsd?

 

hvordan se ut?

GNU/Linux og FreeBSD er to forskjellige operativsystem. Hva med å teste en ting av gangen? Er ikke særlig lurt å laste ned alt som kryper og går av .iso filer for å teste på en gang. Konsentrer deg om en ting av gangen hvis du ønsker å lære noe.

 

Å spørre hvordan FreeBSD ser ut blir det samme som å spørre hvordan Linux ser ut.

 

Kort sagt: det ser ut akkurat som du vil det skal se ut.

 

Alle unix-varianter som *BSD, GNU/Linux, Solaris, IRIX osv. kan se helt like ut hvis du vil - alt kommer an på konfigurering og hva slags windowmanager du bruker.

Lenke til kommentar
hvordan se ut?

 


login as:  lweand

Sent username "lweand"

[email protected]'s password:

Last login: Wed Jun 25 23:49:38 2003 from 10.0.0.2

Copyright (c) 1980, 1983, 1986, 1988, 1990, 1991, 1993, 1994

       The Regents of the University of California.  All rights reserved.

FreeBSD 4.6-RELEASE (HERMAN_HEDNING) #0: Thu Jun 27 02:49:58 CEST 2002





Windows 95 (n) - 32-bit extensions and a graphical shell for a 16-bit

patch to an 8-bit operating system originally coded for a 4-bit

microprocessor, written by a 2-bit company that can't stand 1 bit of

competition



[lweand@nerull ~]%

 

Sånn ser det ut via ssh login, min freebsd box har ikke monitor eller keyboard (det trenger den heller ikke).

Lenke til kommentar

noe sier meg at dette kanskje ikke går så bra, det han kanskje burde prøve er vel å installere en Linux som er LETT å installere/konfiguere og begynne å bruke den, etter dette å når du har begynt å lære noe så kan du tenke på å kanskje bytte til noe annet som kanskje er litt mer avansert, FREE BSD er litt for avansert for nybegynnere, har prøvd å installere den selv også, men det gikk ikke så bra, har faktisk prøvd å installere de fleste distroene men bare to av dem synes jeg var sikkelig bra, å den beste synes jeg er Red Hat den ruler gata.

Thomas: må bare spørre deg om en ting, vet du hvordan du installerer linux? ikke for å være frekk altså, det er en liten fordel at du vet hva du begir deg ut på når du begynner med noe nytt.

Lenke til kommentar

nei, ikke installasjonen nei, men konfigueringen er vel litt værre er den ikke det da? jeg for min del har klart å installere FreeBSD faktisk, men husker ikke helt hva jeg gjorde etterpå, tror jeg bytta tilbake pga at jeg ikke fikk fram dekstopen eller noe sånt, er ikke sikker. hadde jeg hatt en test pc i denne stund så er det mulig at jeg hadde prøvd å installere den igjen, men tror jeg holder meg til det lett foreløpig, da tenker jeg på Red Hat og Mandrake. jeg synes ikke at installasjonen på hverken Debian, Slackware, eller FreeBSD er noe vanskelig det å installere disse er faktisk enklere enn å installere XP hehe nesten da, men det er å konfiguere skjerm, og sånn som er litt vanskelig. men som jeg har sagt hele tia, Linux Ruler gata, jo faktisk det med installasjonen av Linux spørs litt hvor flink du er til å holde på med pc å om man har vært borti Windows før, å det regner jeg med at de fleste har, så installasjonen av Red Hat og Mandrake skal vel gå ganske greit da, å SUSE.

Lenke til kommentar
nei, ikke installasjonen nei, men konfigueringen er vel litt værre er den ikke det da? jeg for min del har klart å installere FreeBSD faktisk, men husker ikke helt hva jeg gjorde etterpå, tror jeg bytta tilbake pga at jeg ikke fikk fram dekstopen eller noe sånt, er ikke sikker.

 

/stands/sysinstall <-- alt av kommandoer du trenger for å få opp x etter installasjonen, resten skjer i fine grafiske menyer, tror ikke man får det mye enklere(uten om ha det med som default da).

 

FreeBSD er enklere å installere/konfe/bruke enn endel linux distroer, selv om det er litt igjenn til RedHat, SuSE, Mandrake og de der...

 

 

Ontopic:

Men enig med resten her konsentrer deg om et OS av gangen Thomas, men konsentrer deg gjerne om FreeBSD.(hvem bruker Linux anyways :p )

Lenke til kommentar
FreeBSD er sikkert mer avansert enn mange Linux distroer, men det faktisk ikke såå avanseret. Slackware er mye "værre"...

Nyeste Slackware 9.0 er jo nesten plug&play :)

 

La den inn for en uke eller to siden, og den autokonfigurerte jo alt unntatt X.

Internett, lyd og alt var fiks ferdig etter installasjon. GNOME var satt opp så pent at tanta mi kunne brukt det.

 

Blir vel ikke lenge for de l33te linux-brukerne sier Slack er dritt og n00b :lol:

Lenke til kommentar
heh med tanke på hvordan Thomas :-) så fatter jeg ikke at han greier en dritt i det heletatt

 

' no offenc '

 

Gratulerer. Da fikk du deg 14 dagers ferie for flaming! Dette er en skarpladd advarsel til samtlige brukere: flaming vil bli slått hardt og brutalt ned på framover!

Lenke til kommentar
Litt trist å bruke FreeBSD uten å utnytte ports-systemet da.

 

Og hvem er det som ikke gjør det? :shrug:

Om du installerer alt som binær-pakker gjør du jo ikke det. Kan vel alltids installere alt på ny med ports da, men jeg foretrekker å starte fra grunnen og kompilere alt med egne cflags mm.

Lenke til kommentar
Om du installerer alt som binær-pakker gjør du jo ikke det. Kan vel alltids installere alt på ny med ports da, men jeg foretrekker å starte fra grunnen og kompilere alt med egne cflags mm.

 

ting kan gjøres lett eller det kan gjøres ordentlig, allt til sin bruk :wink:

Lenke til kommentar
heh med tanke på hvordan Thomas :-) så fatter jeg ikke at han greier en dritt i det heletatt

 

' no offenc '

 

Gratulerer. Da fikk du deg 14 dagers ferie for flaming! Dette er en skarpladd advarsel til samtlige brukere: flaming vil bli slått hardt og brutalt ned på framover!

 

Hei, ren nysjerrighet, hva er "flaming"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...