EveryNever Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ok. Så, det er eksamenstid og vi sliter. (håper iallfall det er flere enn meg) Selv går jeg opp til privatist i mange fag, og merker at informasjon om eksamensforeløp og hvordan man best kan forberede seg er vanskelig å få tak i. Så, jeg tenkte at jeg starter denne tråden så alle kan dele sine beste råd, bekymringer, spørsmål og erfaringer. Spesielt oppfordrer jeg til å fortelle om selve eksamensforeløpet i de forskjellige fagene. F.eks; nyere historie; en halvtime forberedelse, alle hjelpemidler tillatt. Noen ganger får du velge oppgave, (av de de legger frem), med mindre du er sist, noe som suger kraftig. 15 minutter til å snakke sammenhengende om to forskjellige oppgaver, som regel et "verden" og et "Norge" uten å se for mye på notatene. Så kommentere kilder de neste 15, og svare på spørsmål. Anywho. Første tips fra meg: Ta notater til hvert tema underveis imens du leser om det, det blir sååå mye enklere å huske og sette sammen det du skal snakke om hvis du alt har notater/stikkord før du sitter der. Kom an, folkens Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Annet tips! Lurer du på hva slags oppgave du får til norsk eksamen, muntlig uansett, (skriftlig husker jeg ikke så mye fra), får du to oppgaver, jeg fikk ikke noe om særemne men hører at noen får det og! Iallefall! en av oppgavene er tatt nærmest eller helt ordrett fra et av læremålene i planen. Så, se over læremålene og tenk deg hva du ville svart, så vet du litt hvor du står. Lykke til! Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Ah! Kom på et tredje tips, bare. Under eksamen, vis at du ser ting i det store bildet, men husk å ikke bare gå på overflaten, og unngå vaghet. Vær så spesifikk som mulig! Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Bruk tavla på muntlig eksamen. Da slipper du å se sensoren i øynene hele tiden. :3 Lenke til kommentar
dumming Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 EveryNever Du har vel ikke tilfedigvis noen notater på pcen om historie vel?: ) Har eksamen om ikke lenge, men notatene er ikke all verden og jeg lever vel opp til nicket mitt!: D Klem venter om du har.. ; ) Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Bruk tavla på muntlig eksamen. Da slipper du å se sensoren i øynene hele tiden. :3 Aaah, veldig glupt, spesielt for de som får fnatt av å sitte stille, og bra måte å vise at man er engasjert på Bare husk å spørre først Takk Star Fox Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 EveryNever Du har vel ikke tilfedigvis noen notater på pcen om historie vel?: ) Beklager, jeg er en papirnoterende person Men Tips: Se i innholdsfortegnelsen, og skriv ut læreplanmålene på udir.no og still deg dem som spørsmål, dette fordi du får sannsynligvis et av de store temaene og kilder å kommentere. I forberedelsestiden, husk å ikke notere som en gal fra bare et sted, men se over ditt "tema" og få med hele linja. Lykke til! Håper du kommer tilbake og deler med oss! Lenke til kommentar
s87a Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Lær å skrive tankekart. Når du da har en halvtime til å skrive notater, klarer du å skrive viktige stikkord, slik at du ikke skriver lange setninger og kaster bort tid. I tillegg unngår du at notatene dine blir "manus" som du følger fra topp til bunn. Med tankekart står du mer fritt til å koble sammen tema/stikkord, i tillegg så får du formulert setningene mer naturlig, som vil høres bedre ut, du vil høres mer sikker ut. En annen ting jeg bruker, er husketeknikker. Jeg leste en bok som heter "Memo", av Oddbjørn By. Synes det funker ypperlig til puggestoff som f.eks historie. Ikke noe hokus pokus, og nei, jeg kjenner ikke Oddbjørn personlig (ingen reklame ) Lenke til kommentar
dumming Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 dro i land en femmer så skal si meg fornøyd med det Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Lær å skrive tankekart. Når du da har en halvtime til å skrive notater, klarer du å skrive viktige stikkord, slik at du ikke skriver lange setninger og kaster bort tid. I tillegg unngår du at notatene dine blir "manus" som du følger fra topp til bunn. Med tankekart står du mer fritt til å koble sammen tema/stikkord, i tillegg så får du formulert setningene mer naturlig, som vil høres bedre ut, du vil høres mer sikker ut. En annen ting jeg bruker, er husketeknikker. Jeg leste en bok som heter "Memo", av Oddbjørn By. Synes det funker ypperlig til puggestoff som f.eks historie. Ikke noe hokus pokus, og nei, jeg kjenner ikke Oddbjørn personlig (ingen reklame ) Her renner det inn Kjempebra tips! Mange "passere" vil faktisk si til deg under forberedelsestiden at du ikke har tid eller ikke kan skrive lange setninger, noen ganger er det så fyfy at du blir trukket, og det blir mindre fristende å titte ned hele tiden. Husketeknikker, Memo eller annet, er uansett et godt tips. Se litt rundt og finn det som høres greiest ut for deg. Takk takk! Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 dro i land en femmer så skal si meg fornøyd med det Fy for en dumming. Nei, gratulerer! :!: Supert jo! Se der, trengte ingen notater! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå