Gå til innhold

Hvor mye kraft skal til for å kjøre et full HD 1080P klipp?

Cato.F

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal til og ordne meg en stuepc for surfing og streaming av film og musikk fra nettverket. (NAS)

Her om kvelden kom jeg på at jeg har en eldre pc liggende i kjelleren. Jeg pustet støvet av den og installerte win7 pro på den.

Dette er spesifikasjonene på pc-en

Asus K8N-e Deluxe Hovedkort (manualen ligger med i denne posten)

AMD athlon 64 3200+ CPU

1500 Mb pc3200 (DDR400) DDR RAM

7200 RPM 500GB Harddisk

GeForce 6800 256Mb Grafikkort

Denne pc-en kjørte IKKE 1080i fra hd kameraet mitt rent. Men jeg fikk bilde og lyd. Lyden gikk rent mens videoen hakket endel.

Så da tenkte jeg hva som skulle til for å kjøre denne filmen rent. Jeg leste om overklokking i 15 min på google og klarte og overklokke mainbussen 19% og skjermkortet sikkert 40% etter det gikk filmen mye bedre men hakket fremdeles. CPU kjørte 100% hele tiden under avspillingen iflg task manager.

Så da lurer jeg på om jeg kan ved å bytte f.eks grafikkortet klare og spille hd materiale? jeg tenkte på f.eks

dette kortet.

Merk at jeg ikke har pci-e bare standard pci og agp slots på hovedkortet.

Jeg lurer på om begrensingen ligger i hovedkortet? eller om det er mulig bare jeg har rette grafikkort?

Om jeg det er mulig å få dette hovedkortet til å spille 1080P så vil jeg også investere i en SSD disk for best mulig ytelse...

Har dere noen kommentarer til dette?

Cato

e1883_k8n-e_deluxe.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er ikke overklokking, men å akselerere avspillingen på HD filmer ved hjelp av grafikkortet. Det er et triks som brukes på "low end" Media Center maskiner (Stue PC).

last ned den nyeste driveren som du ikke har allerede (link her)

Installer og "HT" i innstillingene.

Mener på at CCCP's player også har en instilling som lar deg akselerere avspilling med grafikkortet for å avlaste CPU'en. Der anbefaler jeg å google litt :)

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt ;)

6800 tror jeg er for gammelt til å klare aksellerasjon av HD-video. Tror du må opp på 8000-serien eller høyere.

Ja jeg tippet at grafikkortet var for gammelt. problemet her er at nyere grafikkort gjerne er pci-express...

Hva med et radeon HD kort? et slik som jeg linket til i forrige post?

og overklokkingen var bare for å se for gøy. trodde ikke jeg kunne komme i mål med det

Så det dere sier et at med riktig grafikkort så kan dette hovedkortet spille hd materiale?

last ned den nyeste driveren som du ikke har allerede (link her)

Installer og "HT" i innstillingene.

Jeg har allerede lagt inn siste drivere men hva mener du med "HT" i instillingene?

Tusen takk for svar ;)

Lenke til kommentar
sedsberg

Skrevet 22 minutter siden

Jeg vet ikke stort om Ati men den PC-en vil slite stort med HD-video nesten samme hva du gjør. Eneste håpet er et skjermkort med god video-aksellerasjon. CPU-en vil ikke klare det.

Ja du har nok rett i det... Hovedkortet setter mye begrensinger så lenge det ikke er pci-express støtte... da blir det fort bare eldre kort som kan kjøpes...

Lenke til kommentar

HD hjelp av skjermkort er også litt begrenset, det blir ikke noe bedre av at du har AGP.

Om jeg ikke husker helt feil så funket ikke dette på AGP platformer, så over på PCI-E må du nok og da kan du mens du holder på flytte deg over på en mer kapabel CPU som også lar deg ta alle typer 1080P filmer, også de som er kodet helt feil fra enkelte grupper med for mange reference frames.

Lenke til kommentar

Jeg er 99% sikker på at du vil få det til med dette kortet til 500,-

http://www.komplett....aspx?sku=616558

Hvis det ikke skulle gå, så kan du bytte det inn igjen.

Her ser du test av av HD4550, som yter omtrent likt, og som du ser brukes det ikke mye kraft fra CPU.

http://www.pcstats.c...eid=2381&page=2

Her har du enda et kort, men til omtrent 700. Yter en del bedre enn det første.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578820

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...