Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fordeler/ulemper med internett via kabel tv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stabilitet kan nok diskuteres. Har nå coax og korte brudd nesten hver eneste dag.

Den tiden jeg hadde NGT ADSL, så hadde jeg 1 år uten brudd. Eneste problemet var en DNS-server som ikke fungerte en gang.

Med Bluecom (nå Ventelo) så falt linjen ut ved midnatt, så det er ikke noen fasit at ADSL er best.

Det er nok avhengig av hvilken ISP man har og om man er 'heldig eller uheldig' med utstyr og linje...

Lenke til kommentar

Når dere skriver IP rett fra ISP, mener dere da at alle datamaskinene som befinner seg hjemme hos hver enkelt får tildelt IP adresse direkte fra En DHCP hos ISP?

"Er man uheldig kan noden dekke et for stort område. Noe som vil gi begrenset hastighet ved mye samtidig bruk."

Det vil si at alle som er tilkoblet en node deler samme båndbredde?

Lenke til kommentar

Direkte internett IP er ikke alltid bare en fordel. Du er mye mer åpen mot virus og crackingforsøk uten å ligge bak en NAT. Du må ihvertfall ha en god brannmur på samtlige maskiner, mens bak NAT er brannmur litt overflødig.

Ellers er det fremdeles mye det samme i praksis selv om det er andre teknologier i bruk - jeg tror jeg hadde valgt det mest basert på pris.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Når dere skriver IP rett fra ISP, mener dere da at alle datamaskinene som befinner seg hjemme hos hver enkelt får tildelt IP adresse direkte fra En DHCP hos ISP?

"Er man uheldig kan noden dekke et for stort område. Noe som vil gi begrenset hastighet ved mye samtidig bruk."

1. Det stemmer.

2. Delvis. Noden har en bestemt kapasitet. Når alle bruker bare litt hver merker man ingenting. Men hvis/når alle bruker nettet mye kan hastigheten bli redusert.

Lenke til kommentar

Hei!

Et rent teknisk spørsmål rundt internett via kabel tv(coax).

Finnes det noen åpenbare ulemper kontra fordeler ved å ha internett via kabel tv (coax)

Man kan nesten makse downloadhastigheten mens man spiller, uten at det påvirker pingen noe. Dog, om du makser helt ut, så går det ikke.

Jeg kan fint laste ned i 1.9mbs uten at jeg får noe forskjell på pingen. Men så fort jeg laster ned i 2.2mbs (max), så går pingen 100+.

Lenke til kommentar

1. Det stemmer.

2. Delvis. Noden har en bestemt kapasitet. Når alle bruker bare litt hver merker man ingenting. Men hvis/når alle bruker nettet mye kan hastigheten bli redusert.

Det er kapasiteten frem til noden som blir begrensningen hvis samtidighetsfaktoren er høy altså

Lenke til kommentar

1. Det stemmer.

I likhet med dsl, hvor båndbredden til sentralen kan bli for liten.

Jeg bruker GET for øyeblikket, fordi selv om jeg bor sentralt i Oslo er kobberlinjene søppel. Så hvis jeg vil ha gode hastigheter kan jeg glemme DSL.

Eneste ulempen jeg kan se i forhold til DSL, er prisene. DSL er generelt sett ganske presset på pris grunnet mye konkurranse. Hvor kabel distributørene nærmest har monopol der de er representert. Kabelselskapene (CD og GET f.eks) tilbyr bedre hastigheter enn dsl generelt sett, da det er ganske få som har mulighet til å få VDSL.

Jeg er fornøyd med min GET linje, får hastigheten jeg betaler for og har ikke vært nede en eneste gang siden jeg fikk linjen (mai).

Men i likhet med DSL kan lokale faktorer spille inn på hvor godt produktet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...