Gå til innhold

sparehjelp, kjøp av fotoutstyr.

kristianrk

Anbefalte innlegg

Hei

Har et veldig konkret spørsmål. Jeg vet at jeg kommer til å investere i fotoutstyr om 2-3 år.

Jeg har nå satt av 10 000 kroner til disp. for sparing, og ønsker å skaffe meg fotoutstyr til 20-30 k om 2-3 år.

Hva bør/kan jeg gjøre for å realisere dette?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får neppe tredoblet pengene dine på to-tre år (uten å risikere å miste hele moroa!), også i korteste laget for aksjefond etter min smak. Sett det på en konto og jobb litt.

(Tøff virkelighet? Joda. Men det er ikke slik at kapitalmarkedene har noen enkel oppskrift på å doble kapitalen årlig.)

Lenke til kommentar

Du må spare et beløp som tilsvarer behovet om 2-3 år dividert med antall måneder pr måned. Sperer du 1000 kroner måneden (og dropper juni/desember) klarer du å legeg av 10.000,- pr år. Etter 2 år er dette 20.000,- og etter 3 år ca 30.000,-. Hvis du allered har 10.000,- kan du redusere det månedlige sparebeløpet noe, eller ha 30.000,- om 2 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis 1000 kr virker mye å spare hver måned, lag en plan.

Sett opp et budsjett basert på dagens forbruk og inntekter. Hvordan ligger du ann da hver måned? Går du i pluss eller i minus? Eller går du kanskje i null. Går i pluss med 1000 kr eller mer er du rimelig trygg på å kunne spare opp nok, gjør du det ikke må du se over budsjettet og finne steder hvor du kan kutte eller steder du kan øke inntektene.

Hvis du lager et budsjett med et kutt forslag, så må du huske å kontrollere det i etterkant. Nådde du målene? Brukte du like mye som forventet? Hadde du like stor inntekt som forventet.

Budsjett og regnskap vil for de fleste gi en ny innsikt i egen økonomi. I stedet blir det altfor ofte til at man styrer etter et kontantprinsipp. Det vil si at man ser i lommebok, at der har man 100 kr, så da kan du bruke 100 kr. Det er slik unger og den norske stat styrer øknomien sin. Bedrifter og fornuftige voksne styrer etter flerårig planer, periodiseringer, og budsjett oppfølging.

Lenke til kommentar

Det enkleste, tryggeste, og beste i mine øyne er å spare opp hele beløpet. Å forvente å huke inn en vesentlig del av beløpet i avkastning på de 10000 du allerede har vil bety en uforholdsmessig stor risiko når det er snakk om en såpass kort horisont.

Spar inn alt på høyrentekonto og bruk heller rentene på de utgiftene du hadde glemt ut også kom med. :)

Lenke til kommentar

De fleste som vil investere i aksjer har ikke tid eller er orker ikke å gjøre leksene sine. Da har du egentlig alt tapt. Hører du på tips har du tapt. Og om du hadde ønsket å bruke all tiden du behøvde for å forstå ville du trolig fått bedre avkastning på å jobbe isteden for å bruke masse tid på å sette deg inn i aksjemarkedet. De fleste som faktisk daytrader hadde trolig fått bedre avkastning gjennom å ha en full jobb hvor de sparte penger og investerte noen av disse pengene inn i et indeksfond. Lette penger finnes ikke. Når du leser om noen som har tjent veldig godt på noen aksjer har de hatt andre aksjer de ikke har tjent så godt på og det er summen av alt som teller. Skulle du fått til målet på den tiden med de pengene du alt har tror jeg helst du skulle tatt pengene du alt har og satset de på et kort og truffet. Det er veldig vanskelig. Det er mye mer realistisk med en jevn sparing.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er ingen problem å finne hvor du skulle ha plassert 10.000 for tre år siden for å sitte igjen med 30.000 i dag. Men problemet er at ingen kan fortelle deg hvordan det går de neste tre årene siden ingen vet det.

Du bør nok satse på å spare pengene til det du har lyst på. Du kan selvsagt satse på noen gode fond eller aksjer, men på tre år kan du like godt ha pengene i banken med mindre du er villig til å ta en risiko på at du taper.

Du må ikke regne med at du klarer å tredoble sparepengene dine på tre år med mindre du er veldig dyktig eller veldig heldig.

For meg har sparing i Skagen KonTiki vært noe av det mest lønnsomme, men du kan i beste fall regne med drøyt 20% avkastning i året som er det de har klart siden de startet. Men de fleste vil ikke anbefale fond med tre års horisont på sparingen.

Som vanlig er svaret at økt forventet avkastning innebærer at du tar økt risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...