Gå til innhold

Hva koster det å leie en programvareutvikler?

zizag

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen ville være så snill å hjelpe meg med følgende:

Hvor mye vil det koste å leie inn en programutvikler til å utvikle ett relativt enkelt program. Det skal være enkelt pga at det ikke skal være vanskelig for folk med lite datakunnskap å kunne bruke det. Altså få knapper og lite tenknisk.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye vil det koste å leie inn en programutvikler til å utvikle ett relativt enkelt program.

"Enkle" program kan være like krevende som kompliserte program. Pris settes ikke ut fra antall kanpper. Et program som er enkelt i bruk kan ha kompliset "innmat".

Du må regne med høy timepris og et høyt antall timer. Dette hvis programmet skal oppføre seg.

Lenke til kommentar

Okei, hvordan skal jeg beskrive programmet for å kunne få ett riktig anslag? Det må jo være mulig å beregne anslaget på forhånd? Skal "etablere en bedrift" som eksamensoppgave og i den forbindelse må jeg lage ett budsjett hvorav kostnadene ved utvikling av produktet er avgjørende.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Blåbær!

Da vet jeg fremdeles ikke hvor mye det vil koste før programmet kjøpes og foreløpig er det kun en ide, men det koster ca 500kr timen.

Men vet du om det kan ta feks minimum 20 timer eller om det er større forskjeller?

Tar en økonomisk utdanning og er helt blank på dette området.. Håper ikke jeg stiller for dumme spørsmål!

Lenke til kommentar

Men jeg kan vel ikke legge det ut på anbud når det er en ide som skal brukes i en bachelor oppgave? Selv om vi synes ideen er god kommer vi ikke til å gjennomføre den regner jeg med.

Vi skal "utvikle en programvare til andre med svært liten erfaring og kunnskap med pc bruk. Programmet skal forenkle prosessen med å opprette og skrive mail. sjekke aviser og etc.

Skrivebordet vil ikke se lik ut som mac, windows etc. Men brukeren skal kunne trykke taste "internett" for å bruke nettet "mail" for å opprette eller skrive mail etc. Pc bruk skal forenkles for brukeren. Dette produktet ser vi finnes på markedet i europa, men på engelsk derfor skal vi utvikle dette produktet i det norske markedet". (kun i oppgaven)

Budsjetter, kalkyler og resultater er aktuelle problemstilinger og det er da jeg trenger tall for hvor mye det vil koste. Men ser at det vil bli en umulig oppgave å hjelpe meg med det :)

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Hvis programmet kun skal starte programmer er det ikke vanskelig å lage (jeg kunne sikkert laget en tekst basert versjon med .bat..) Så det burde ikke ta mange timer å lage, men du må forvente litt tid på planlegging, møter med programmerer for kartlegging av programmet. Men det mer detaljert dere har funksjonen og virkemåten av programmet på forhånd, det mindre tid og penger vil gå til den biten. Faren er selvsagt at det ikke er mulig/veldig dårlig måte å gjøre det på..

Hvis dette ikke er en ide dere har planer om å faktisk gjøre, skader det ikke å legge ut forespørsel på pris. De fleste vil (hvis jobben er tydelig nok) kunne gi et estimat på totalen uten at det vil koste dere noe..

Lenke til kommentar

zizag, du sier produktet finnes på engelsk, hvis du forteller hva det heter er det enklere å se hva det faktisk gjør, og dermed beregne timer på det for oss. Din beskrivelse er nemlig veldig enkel, og for en informatiker holder det ikke i det hele tatt for å kunne si antall timer, blir ren tipping.

Lenke til kommentar

Tar en økonomisk utdanning og er helt blank på dette området..

Da kan du jo bare gjøre som økonomer pleier å gjøre: Tenk på et tall. :) Helst ett som gir dere et bra, men ikke absurd høyt, overskudd på budsjettet.

Den korrekte måten å lage en slik kalkyle på er å involvere noen med teknisk innsikt i prosessen. Ofte vil det være noen med teknisk bakgrunn som først har ideen og så trenger bistand fra en økonom til å skaffe finansiering osv.

Men i mangel av det: Bare tenk på et tall.

PS: Husk å nevn long tail-prinsippet. Da blir gamle styremedlemmer avkledd. For det har jeg sett på TV.

Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar

NevroMance: Dette er den engelske versjoner og noe lignende tenkte vi å "lansere" på det norske markedet : http://www.elderlysoftware.com/

bIsk0p : jeg føler da at jeg "lurer" folk til å tro de skal gjøre en jobb og dermed kaster bort tiden sin på å prate med meg. Vet ikke helt om jeg føler meg komfortabel med det :)

nahojp : jeg må jo ha grunnlag for å påstå tall! hehe, long tail prinsippet har ikke jeg vært bort i :p

Blåbær: det var ikke helt det jeg tenkte, men se linken lenger opp :)

Lenke til kommentar

zizag, ser ut til å være ett program som er relativt enkelt å lage litt avhengig av hvordan en gjør det. Ser programmet stort sett kaller andre programmer, som IE, skype etc. Det som vil ta litt tid, men ikke veldig mye, er å skrive de småspillene som er med, samt bildevisning osv.

Nå har jeg aldri estimert arbeidstid før, så om jeg skal gjøre det blir det bare å dra ett tall ut fra ingensteds, så lar noen andre ta det.

Lenke til kommentar

nahojp : jeg må jo ha grunnlag for å påstå tall! hehe, long tail prinsippet har ikke jeg vært bort i :p

Må og må ... du bør ha grunnlag for tallene dine, men om du bare bløffer er du i selskap med 90% av (andre) BI-utdannede.

Seriøst: Jeg synes spørsmålet ditt er litt merkelig. Jeg vet ikke akkurat hvilket nivå denne oppgaven din er på og hva som er fokuset, men dersom det er viktig med rette tall så har du etter det jeg kan se adskillig større utfordringer enn denne tråden kan hjelpe deg med. Motsatt, om poenget derimot bare er det rent formelle med å sette opp en kalkyle er det ikke så farlig om tallet er korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...