Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Program til må stenge ute pc fra trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei:) Har en trådløs ruter/modem fra nextgentel som tildeler internettforbindelse til 2 bærbare pc'er, i tilleg til min stasjonære pc som har fast forbindelse. Nettverket er sikret med passord.

Leter etter et program eller en måte å stenge ute eller gi tilgang til den ene bærbare pc'en fra min stasjonære pc når jeg selv ønsker det. Det skal vel la seg gjøre? Er nemlig en viss person som burde bruke natta på å sove fremfor å være på facebook og bloggsider..

setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste trådløse AP-er og routere har mulighet for mac-filtrering. Du skriver inn mac-adressa til PC-en eller PC-ene du vil blokkere eller tillate.

Dog er de som regel enten eller. Du kan blokkere alle på lista eller tillate alle på lista. Har ikke sett noen der du kan individuelt blokkere eller tillate adresser. Å skrive inn adressa hver kveld blir fort litt tungvindt.

* mac-adresse er ikke det samme som IP-adresse.

Lenke til kommentar

Det beste er å sette sperren i ruteren. Noen rutere har timerfunksjoner som gjør at du kan sperre og åpne på en schedule hver dag, eller pr. dag i uken. Desverre er dette ikke så vanlig å finne i de aller vanligste billigste ruterene (slik som du ofte får med fra internettleverandøren). Nextgentel bruker vel fremdeles bare Speedtouch og Inteno rutere, og jeg er rimelig sikker at ingen av de modellene som er i bruk der har slik funksjonalitet.

Du kan selvfølgelig fremdeles sperre enkelt nok via mac-filter, men det bli jo litt vel tungvindt å måtte slå av og på manuellt hver bidige dag...

Alternativet er å installere et av de mange "familietrygghet" type programmene som finnes. Disse har ofte samme type funksjonalitet og sperrer fra PCen sin side i stedet. Problemet er at om ungdommen er en liten nerdespire så er det alltid som regel en mulighet for å gå rundt sike ting med nok arbeid. Det bør være nok til å stoppe de fleste dog.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det beste er å sette sperren i ruteren. Noen rutere har timerfunksjoner som gjør at du kan sperre og åpne på en schedule hver dag, eller pr. dag i uken. Desverre er dette ikke så vanlig å finne i de aller vanligste billigste ruterene (slik som du ofte får med fra internettleverandøren). Nextgentel bruker vel fremdeles bare Speedtouch og Inteno rutere, og jeg er rimelig sikker at ingen av de modellene som er i bruk der har slik funksjonalitet.

Du kan selvfølgelig fremdeles sperre enkelt nok via mac-filter, men det bli jo litt vel tungvindt å måtte slå av og på manuellt hver bidige dag...

Alternativet er å installere et av de mange "familietrygghet" type programmene som finnes. Disse har ofte samme type funksjonalitet og sperrer fra PCen sin side i stedet. Problemet er at om ungdommen er en liten nerdespire så er det alltid som regel en mulighet for å gå rundt sike ting med nok arbeid. Det bør være nok til å stoppe de fleste dog.

-Stigma

Kan du gi eksempler på noen brukervennlige, enkle programmer? Problemet er at jeg har ikke tilgang til pc'en som vedkommende bruker. Må vel være mulig å få det til på en annen måte?

Lenke til kommentar

-Stigma

Kan du gi eksempler på noen brukervennlige, enkle programmer? Problemet er at jeg har ikke tilgang til pc'en som vedkommende bruker. Må vel være mulig å få det til på en annen måte?

Du kan bare glømme programvare med en gang dersom du ikke har tilgang til å installere noe på hans maskin. Den MÅ nødvendigvis kjøres på maskinen som skal begrenses - men det er selvfølgleig som regel et passordsystem som gjør at det er ihvertfall litt beskyttelse mot at vedkommende ikke bare kan lukke eller avinstallere programvaren sån uten videre.

Hvis du ikke kan installere noe så er eneste alternativ å blokkere via nettverket. Om du bare har en Inteno(ADSL) eller Speedtouch fra NGT så kan du ikke det da disse ikke har slik funksjonalitet (jeg er relativt sikker på det ihverfall). Jeg kjenner dog ikke så mye om de nyere Inteno VDSL ruterene, så hvis du har en slik kan du sjekke selv om det er noe mer funksjonalitet på disse.

Da er altså alternativet å kjøpe en egen ruter som har slik funksjnalitet i så fall, ved mindre du har en fra før som vi kan bruke...

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har Linksys E3000 router, der har du iallefall en litt avansert blokkerings metode

22Nov-Monday-GDj6jj.png

Der kan du gå på "Edit List", så legge til andres mac IDer eller IPer.

Du kan også velge om det er kunn vanlig surfing, eller programmer som skal bli blokka. :new_woot:

Brukervennlig er den også.

Lenke til kommentar

Ja, om software er helt utelukket grunne tilgang til maskinen så er det noe sånt han må ha. Det trenger ikke være noen dyr ruter nødvendigvis, men man må rekonosere litt for å finne en som har slik scheduling funksjonalitet. Det er ikke standard på alle rutere.

-Stigma

Lenke til kommentar

De fleste "skikkelige" rutere har funksjonalitet for å koble fra internett.

Somregel kobles da alle PC-ene fra og ikke bare en.

Men det er jo egentlig bare bra, du TS vil da gå foran med et bra eksempel ved å ikke selv sitte på facebook sent på kvelden.

Lenke til kommentar

Men det er jo egentlig bare bra, du TS vil da gå foran med et bra eksempel ved å ikke selv sitte på facebook sent på kvelden.

Voksne må da bestemme når de vil være på internett selv, og hvis de har lyst til å være på nett mens barna sover, er ikke det noe problem. Selv mener jeg det er et større problem å sitte på internett mens barna er våkne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå må jeg vel være inne på noe??? Hva er en Mac-adresse og hvordan finner jeg mac adressen til søsteren min?? setter pris på hjelp!

inteno.bmp

MAC-adresse er en unik nøkkel som hvert fysiske nettverkskort har innebygget.

MAC-adressen finenr du via IPCONFIG /ALL kommandoen fra CMD. Den er noen ganger referert til som "physical address" i stedet for MAC.

Mer info med bilder her:

http://www-dcn.fnal.gov/DCG-Docs/mac/xp.html

Det er verdt å bemerke seg at det ER mulig å fake MACadressen, men det krever godt over gjennomsnittlig kunnskap vil jeg påstå (ikke at det er så vanskelig, men de fleste vet jo ikke hva en MAC-adresse er en gang, slik som deg) så det er sansynligvis "godt nok" til ditt bruk ved mindre poden er en hacker-spire ;)

EDIT: Det ser ut som jeg tok feil i forhold til den timerfunksjonen. Du har ihvertfall funnet frem til den i ruteren din ser jeg fra bildet. Den vil fungere flott den - så slipper du å gjøre det manuellt hver dag også.

-Stigma

Lenke til kommentar

Nå må jeg vel være inne på noe??? Hva er en Mac-adresse og hvordan finner jeg mac adressen til søsteren min?? setter pris på hjelp!

inteno.bmp

MAC-adressen finenr du via IPCONFIG /ALL kommandoen fra CMD. Den er noen ganger referert til som "physical address" i stedet for MAC.

Mer info med bilder her:

Det er verdt å bemerke seg at det ER mulig å fake MACadressen, men det krever godt over gjennomsnittlig kunnskap vil jeg påstå (ikke at det er så vanskelig, men de fleste vet jo ikke hva en MAC-adresse er en gang, slik som deg) så det er sansynligvis "godt nok" til ditt bruk ved mindre poden er en hacker-spire ;)

EDIT: Det ser ut som jeg tok feil i forhold til den timerfunksjonen. Du har ihvertfall funnet frem til den i ruteren din ser jeg fra bildet. Den vil fungere flott den - så slipper du å gjøre det manuellt hver dag også.

-Stigma

Takker. Tror ikke hun klarer lage noe fake mac-adresse nei :)

Regner med hennes mac-adresse skal skrives i feltet "other mac adress"? antar det som står i "browsers mac-adress" er min mac adresse? Trenger jeg skrive noe i feltet "user name"? Skal mac-adressen skrives inn slik den står i cmd, altså med bindestrek mellom sifferene?

Lenke til kommentar

inteno.bmp

Mer info med bilder her:

-Stigma

Takker. Tror ikke hun klarer lage noe fake mac-adresse nei :)

Regner med hennes mac-adresse skal skrives i feltet "other mac adress"? antar det som står i "browsers mac-adress" er min mac adresse? Trenger jeg skrive noe i feltet "user name"? Skal mac-adressen skrives inn slik den står i cmd, altså med bindestrek mellom sifferene?

det står jo i instruksjonene over på samme side forsovidt. Ja - din mac er for browsers address og den som skal begrenses blir "other" du får sikker opp hennes mac i ruteren så du trenger sikkert ikke ha tilgang til hennes maskin fysisk for å finne ut. det holder nok å skrive inn un din egen til å begynne med vil jeg tro.

noen ganger brukes det bindestrek mellom tallene, og noen ganger semikolon. jeg vil tro den forstår begge - men skriver du det feil så får du nok feilmelding om at du har skrevet det feil så det blir sikkert vanskelig å gjøre noe galt.

Husk å ikke blande mellom MAC adressen på ditt trådløse kort og ditt kablede kort. de har hver sin adresse.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...