Gå til innhold

[Løst] Billig Android telefon. Noen forslag? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hørtes jo flott ut at den beste telefonen til mine krav ikke nærmer seg maksprisen jeg har satt.

Har hørt at det er mange Apps som ikke fungerer på X10 mini pga. for lav oppløsning. Derfor har jeg vært obs på det når jeg så etter mobil. Er det tilsvarende svakheter på Optimus One som gjør at mange Apps ikke fungerer?

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flash er vel ikke tilgjengelig på noen androidtelefoner utenom desire HD tror jeg. FlashLite skal fungere på samtlige though. Ikke ta dette for god fisk, jeg tror det er sånn det fungerer men er ikke sikker.

Nei, ikke ta dette for god fisk, alle telefoner med 2.2 støtter i utgangspunktet flash... Noen telefoner har riktignok ikke muligheten til å installe flash, dette er da pga for dårlig hardware. Desire, Desire HD, Nexus One etc...

Når det gjelder LG vil det antakeligvis være en telefon du blir fornøyd med, det virker som den møter dine kriterier ganske greit.

Tilpassning av GUI er egentlig ikke noe å tenke på, alle Android telefoner har mulighet til å bytte ut hjemmeskjermen (window manager) til hva du måtte ønske, hos de aller fleste telefoner som ikke kjører stock Android hjemmeskjerm vil dette også ha en merkbar innvirkning på batteritid og ytelse...

/Espen

Lenke til kommentar

Hørtes jo flott ut at den beste telefonen til mine krav ikke nærmer seg maksprisen jeg har satt.

Har hørt at det er mange Apps som ikke fungerer på X10 mini pga. for lav oppløsning. Derfor har jeg vært obs på det når jeg så etter mobil. Er det tilsvarende svakheter på Optimus One som gjør at mange Apps ikke fungerer?

Kan ikke gi noe bastant svar på dette, men hittil har jeg lastet ned rundt 30 apps fra Android Market, og alle fungerer brillefint.

Lenke til kommentar

Som regel vil apps som ikke fungerer på X10 mini heller ikke vise seg i markedet. Dessverre er det slik at en del apps som ikke vises i markedet fordi de ikke er markert med at de støtter QVGA-skjermer egentlig virker likevel. Så utvalget er litt mindre, og mindre enn det burde ha vært. Men det er ikke snakk om en stor andel som mangler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var innom den lille lokale Expert-butikken for å se om de hadde en Optimus One jeg kunne teste etter å ha sett i nesten alle mobilbutikker i Kristiansand. Det er tydelig at LG må ha gjort det dårlig på mobilmarkedet tidligere fordi ingen, eller iallefall veldig få, av de butikkene jeg besøkte hadde en så mye som en LG-telefon for salg.

Selvfølgelig hadde de ikke Optimus one på den lokale butikken heller, men de hentet en som hadde mer peiling på smartmobiler. Og han ville ikke anbefale noe annet enn HTC om jeg skulle ha Android i den prisklassen. Begrunnelsen var et nettsted kalt XDA Developers, der man kunne laste ned forskjellige ROM til HTC-mobiler. F.eks. en ROM som var laget spesiellt for strømsparing. Det lyder jo som en fordel når jeg ønsker mest mulig tilpasningsmulighet tenkte jeg. Så jeg fikk en utskrift av en telefon han anbefalte, en HTC Wildwire. Nå jeg kom hjem fant jeg fort ut av den hadde like dårlig oppløsning som X10 mini modellene.

Etter litt videre søking kom jeg fram til at HTC Hero burde være en god telefon etter de kravene jeg har satt. Amobil skriver jo: "til tross for svært mye tung bruk trengte vi bare lade mobilen et par ganger i uken". Mobilen er såvidt innenfor maksprisen om jeg kjøper den på Data Spesialisten, men det er i engelsk versjon. Er det noe problem å kjøpe den i engelsk versjon? Det må vel nesten være det siden den er så mye billigere?

Om jeg ikke burde kjøpe den engelske versjonen, er det verdt å redusere oppløsninga til det Wildfire har for å kunne bruke ROM fra XDA Developers? Eller er det faktisk ikke noe stort problem og det egentlige problemet med x10 mini var den gamle androidversjonen? Synes det er litt kjedelig å kjøpe mobil for å ha i 5 år om det allerede nå er problem med for lav oppløsning til mange apps

Lenke til kommentar

Jeg har hatt HTC Hero. Det er ikke en telefon jeg vil anbefale. Jeg har riktignok ikke roota den eller innstallert random roms av diverse slag. Ja, XDA developers har diverse roms til HTCmodeller. Ja, du mister den 5-årige garantien du har via norges lover hvis du flasher den.

Hvis du har lyst til å utforske mulighetene du har med en slik telefon og rom er det bare å kjøre på. Jeg har nada erfaring her med stabilitet etc, eneste jeg vet er at garantien ryker. Jeg vil fortsatt anbefale samme mobilene som tidligere da ingenting reelt sett er forandret hvis du da ikke er villig til å ordne mye med ROMs etc.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil endre ROM på en slik telefon med en gang jeg kjøper den om garantien ryker. Men det er vel greit å ha en slik mulighet om produsenten ikke gidder å oppdatere telefonen lenger (eks. LG gw620).

Har også tenkt på at Android har stor kode og mange brukere. Så sannsynligheten for at telefonen får skadelig programvare (via apps eller sikkerhetshull) som gjør telefonen ubrukelig er betydelig større enn på min gamle SE K610i.

Hvordan er muligheten for å gjenopprette telefonen i slike tilfeller? Er det en fordel å ha HTC slik at man kan laste ned fungerende ROM til telefonen, eller går det å gjenopprette andre telefoner også?

Lenke til kommentar

Det er jo programvare alt sammen så det må gå an å resette på et vis. Hvis sikkerhet blir et problem kommer LG til å ordne det slik at telefonene ikke blir 'lost'.

Innstallering av rom er noe av det siste jeg ville brydd meg om ved en telefon med mindre jeg hadde vært interessert i tweaking, hvilket jeg ikke er. Det havner på listen sammen med ting som er "sikkert greit å ha men kommer aldri til å bruke".

Lenke til kommentar

Jeg ønsker en mulighet for å gjenopprette telefonen om det skulle gå galt. Og om den eneste muligheten for det er å legge inn uoffisiell ROM så er det bedre enn å måtte kaste telefonen og kjøpe ny. Tviler på at virus dekkes av garantien på telefoner. Det gjør det i hvertfall ikke på PC-er.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker en mulighet for å gjenopprette telefonen om det skulle gå galt. Og om den eneste muligheten for det er å legge inn uoffisiell ROM så er det bedre enn å måtte kaste telefonen og kjøpe ny. Tviler på at virus dekkes av garantien på telefoner. Det gjør det i hvertfall ikke på PC-er.

Man har alltid muligheten til å gjøre en "Factory Restore", som enkelt fortalt er en full gjenoppretting av systemet til slik den var når den forlot fabrikken. Dette er innebygget i systemet, og man trenger ikke laste ned ROM fra produsenten for å gjøre dette.

Det er derimot veldig sjelden dette er nødvendig på android, og virus ville jeg heller ikke vært spesielt bekymret for. Det man derimot skal passe på er hva forskjellige applikasjoner krever av tilgang til personlige data etc.

/Espen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kjøp Wildfire, det er en treig dritttelefon, og utvalget av ROMs er labert ... Optimus One virker til å være en fin telefon, og LG har jo også lansert Optimus Chic som er litt bedre spesifisert og har en litt høyere pris, som virker ganske grei. Kjæresten min vurderer å kjøpe den, og venter vel egentlig bare på en ordentlig test av den.

Om du vil gå noe opp i pris kan du jo titte på HTC Legend, som jeg er veldig fornøyd med. Et godt utvalg av ROMs og nå som 2.2 har kommet er den rimelig rask også. Evt har jo HTC også Gratia som er likt spesifisert som Legend, men som skal være noe billigere.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Wildfire, det er en treig dritttelefon, og utvalget av ROMs er labert ... Optimus One virker til å være en fin telefon, og LG har jo også lansert Optimus Chic som er litt bedre spesifisert og har en litt høyere pris, som virker ganske grei. Kjæresten min vurderer å kjøpe den, og venter vel egentlig bare på en ordentlig test av den.

Om du vil gå noe opp i pris kan du jo titte på HTC Legend, som jeg er veldig fornøyd med. Et godt utvalg av ROMs og nå som 2.2 har kommet er den rimelig rask også. Evt har jo HTC også Gratia som er likt spesifisert som Legend, men som skal være noe billigere.

Gratia har vel ikke 3G?

Lenke til kommentar

Gratia har vel ikke 3G?

Jo....

/Espen

Lenke til kommentar

Nå er telefonen bestilt. Ble en Optimus One som var på tilbud på Dustin Home til 1795kr.

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått her! Det har til stor hjelp å få høre erfaringer og få svar på spørsmålene. Synes Olannon fortjener en ekstra takk som har kommet med gode svar på det meste av de vanskelige spørsmålene mine.

Gleder meg veldig til jeg får telefonen. Skal bli gøy med en telefon med muligheter for å tilpasse annet enn bare utseende.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Nå er telefonen bestilt. Ble en Optimus One som var på tilbud på Dustin Home til 1795kr.

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått her! Det har til stor hjelp å få høre erfaringer og få svar på spørsmålene. Synes Olannon fortjener en ekstra takk som har kommet med gode svar på det meste av de vanskelige spørsmålene mine.

Gleder meg veldig til jeg får telefonen. Skal bli gøy med en telefon med muligheter for å tilpasse annet enn bare utseende.

Bare hyggelig ;) Håper du blir fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...