Thlom Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Det jeg har forsøkt å ta opp er bosettingsmønster og hvordan dette blir påvirket av alt jeg har nevnt over og at det er mulig å påvirke bosettingsmønsteret i den retningen man ønsker. Hvem er denne "man", og hva ønsker han? Offentlige myndigheter. Lenke til kommentar
debattantesofie Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Det jeg har forsøkt å ta opp er bosettingsmønster og hvordan dette blir påvirket av alt jeg har nevnt over og at det er mulig å påvirke bosettingsmønsteret i den retningen man ønsker. Hvem er denne "man", og hva ønsker han? Offentlige myndigheter. OK. Hvorfor er det mer interessant hva "man" ønsker enn hva hver og en ønsker? Endret 29. november 2010 av debattantesofie Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Det er det ikke, men hva hver og en ønsker er ikke noe som oppstår i et vakum. Vi har totalt forskjellig syn på individet og samfunnet. Om du ønsker å diskutere individets stilling i samfunnet så får du opprette en egen tråd. Jeg er ikke interessert i å diskutere de liberalistiske fantasiene dine i denne tråden. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Om du ønsker å diskutere individets stilling i samfunnet så får du opprette en egen tråd. Jeg er ikke interessert i å diskutere de liberalistiske fantasiene dine i denne tråden. Hvorfor ikke, de er jo totalt relevant til tema i diskusjonen hvor trådstarter tar en totalt totalitær stilling til byer, mens andre er meget uenige grunnet sitt liberalistiske syn. Individets stilling når det kommer til byers størrelser er elementært, og jeg forstår ikke hvorfor du er så fokusert på å bli kvitt liberalismen i diskusjonen. 1 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg har forsøkt å starte en seriøs diskusjon om bosettingsmønster, men alt jeg fikk i retur var liberalistiske besvergninger. Det er fullstendig uinteressant for min del. Dere kan gjerne delta i tråden for alt jeg bryr meg, men jeg kommer ikke til å engasjere dere i noen debatt før dere er i stand til å komme med noe annet enn utdrag fra en liberalistisk høymesse. 2 Lenke til kommentar
debattantesofie Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Du diskuterer bare med venstreorienterte? 1 Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Byer bør være så store som mulige. De er langt mer effektive enn å ha folk boende på bygda. Kun et fåtall bønder, skogsarbeidere, og fiskere og lignende bør bo der. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Folk bør få bo nesten hvor de vil, men kravet til offentlige tjenester som skole, sykehus, aldershjem o.l. bør begrenses ut i fra samfunnsøkonomiske hensyn. Om man har omsorg for barn i skolepliktig alder, bør man ikke ha rett til å flytte til områder uten skoledekning. 2 Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Folk bør få bo nesten hvor de vil, men kravet til offentlige tjenester som skole, sykehus, aldershjem o.l. bør begrenses ut i fra samfunnsøkonomiske hensyn. Om man har omsorg for barn i skolepliktig alder, bør man ikke ha rett til å flytte til områder uten skoledekning. Helt enig. Alt for mye ressurser pisses i dag bort i vinden på folk som på død og liv skal bo på bygda. Dette er helt klart en luksus de bør betale mer for selv. Norge har verdens mest vanvittige "distriktspolitikk" hvor hvert eneste menneske i hvert eneste fiskevær og bondegård har rett på egen barnehage, barneskole, ungdomsskole, politikammer, NAV kontor osv... Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Folk bør få bo nesten hvor de vil, men kravet til offentlige tjenester som skole, sykehus, aldershjem o.l. bør begrenses ut i fra samfunnsøkonomiske hensyn. Om man har omsorg for barn i skolepliktig alder, bør man ikke ha rett til å flytte til områder uten skoledekning. Helt enig. Alt for mye ressurser pisses i dag bort i vinden på folk som på død og liv skal bo på bygda. Dette er helt klart en luksus de bør betale mer for selv. Norge har verdens mest vanvittige "distriktspolitikk" hvor hvert eneste menneske i hvert eneste fiskevær og bondegård har rett på egen barnehage, barneskole, ungdomsskole, politikammer, NAV kontor osv... Hvorfor skal ikke folk ha lik rett på de overnevnte tingene på landet som i byene? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Folk bør få bo nesten hvor de vil, men kravet til offentlige tjenester som skole, sykehus, aldershjem o.l. bør begrenses ut i fra samfunnsøkonomiske hensyn. Om man har omsorg for barn i skolepliktig alder, bør man ikke ha rett til å flytte til områder uten skoledekning. Helt enig. Alt for mye ressurser pisses i dag bort i vinden på folk som på død og liv skal bo på bygda. Dette er helt klart en luksus de bør betale mer for selv. Norge har verdens mest vanvittige "distriktspolitikk" hvor hvert eneste menneske i hvert eneste fiskevær og bondegård har rett på egen barnehage, barneskole, ungdomsskole, politikammer, NAV kontor osv... Lykke til med melk, kjøtt og tømmerproduksjonen i sentrum da... Det er faktisk ikke et fåtall bønder som trengs for å levere mat og brennsel til byene. Fiskere kan forøvrig bo på røros, majoriteten av fisket idag er nok havfiske og ikke kystfiske... Lenke til kommentar
debattantesofie Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Om man har omsorg for barn i skolepliktig alder, bør man ikke ha rett til å flytte til områder uten skoledekning. Jeg synes det, dersom foreldrene selv underviser barna. 1 Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hvorfor skal ikke folk ha lik rett på de overnevnte tingene på landet som i byene? Fordi det er praktisk umulig, og altfor kostbart, å gi hvert eneste fiskevær og bondesamfunn sine egne offentlige tjenester. Vi har allerede legemangel osv. da blir det for dumt å ha en lege per 14 mennesker på bygda eller en skole per 3 barn eller et NAV kontor for 30 personer. Lykke til med melk, kjøtt og tømmerproduksjonen i sentrum da... No problem. Vi kan importere utenlandske landbruksvarer langt billigere og av mye høyere kvalitet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) To ord. Urban farming Endret 2. desember 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Norge har verdens mest vanvittige "distriktspolitikk" hvor hvert eneste menneske i hvert eneste fiskevær og bondegård har rett på egen barnehage, barneskole, ungdomsskole, politikammer, NAV kontor osv... Noen som vet hvem som betaler dette gildet btw? Imo, høyere skatt for dem som bor i grisgrendte strøk, ikke MOTSATT! 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hvorfor skal ikke folk ha lik rett på de overnevnte tingene på landet som i byene? Fordi det er praktisk umulig, og altfor kostbart, å gi hvert eneste fiskevær og bondesamfunn sine egne offentlige tjenester. Vi har allerede legemangel osv. da blir det for dumt å ha en lege per 14 mennesker på bygda eller en skole per 3 barn eller et NAV kontor for 30 personer. Jeg sier meg enig i at de virkelig mikroskopiske bygdene godt kan dø ut, men ellers så er det vel vaneligvis 1 lege per 400-500 hundre i distriktene? På en annen side så er det vel kollosalle sammenslåinger når det gjelder mikrokommunene, de hører ikke til normalen på sitt vis. De dør ut, og det er vel ingen unntak Unntaket blir vel vis mikrokommunen ligger godt til i forhold til jernbane eller lignende, men pga mangel på seriøs utbygging av kollektivtransporten er bare pendling mulig, i stede for å bind opp de virkelig små til byer de ligger nærme. Det hvor det ikke er mulig med dette, dør det allerede ut, så det er ikke et problem. Å prøve å akksele dette ut via offentlig planlegging og regulering vil sannsynligvis lede til at de faktiske bygdene tar skade, noe som ikke er ønskelig. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Synes dette bør gå mest mulig naturlig. Men om det skal brukes noen virkemidler, ville jeg foreslått å prøve å skape flere storbyer i Norge. Jeg tror det hadde vært mye å vinne på å promotere forskjellige kulturer, mentaliteter, kreativitet og særpreg. Oslo er stort "nok" med tanke på andel av Norges befolkning som er tilknyttet den. Jeg håper det blir flere regionale "storbyer" etterhvert. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Fordi det er praktisk umulig, og altfor kostbart, å gi hvert eneste fiskevær og bondesamfunn sine egne offentlige tjenester. Vi har allerede legemangel osv. da blir det for dumt å ha en lege per 14 mennesker på bygda eller en skole per 3 barn eller et NAV kontor for 30 personer. Finnes det virkelig skoler for 3 elever her i Norge, og Nav-kontor for 30 personer? I så fall, kan du vise til hvor dette eksisterer? Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Om man har omsorg for barn i skolepliktig alder, bør man ikke ha rett til å flytte til områder uten skoledekning. Jeg synes det, dersom foreldrene selv underviser barna. Hvorfor skal kravet for at du skal kunne undervise andres barn være lang utdannelse, mens kravet for at du skal kunne undervise egne barne være at du har pult uten prevensjon? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes jeg vi må slutte å se på kommunegrensen som grensen for en by. Feks. i København sier man at det bor 1 800 000 mennesker. I København kommune bor det bare 510 000 mennesker. I Norge sier man at det bor 600 000 i Oslo. Bruker man de internasjonale definisjonene som går på bebyggelse, ikke kommunegrenser, ville Oslo hatt 900 000 eller 1 400 000 innbyggere. Litt avhengig av hvilken modell man velger. Det jeg snakker om benyttes i Tyskland, UK, Spania, USA, Japan mfl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå