Gå til innhold

Vaskeprogram for klær


Anbefalte innlegg

Hei.

Det er et vaskeprogram på vaskemaskinen som kalles "syntetisk". Det jeg lurer på er hvilke klær som skal vaskes på "syntetisk"? Det jeg ikke vet, er hva syntetisk er. Skal mine svarte jeans, band-t-skjorter, som er alle av 100% bomull, og mine svarte boxere og svarte sokker som jeg også tror er av 100% bomull, vaskes på "syntetisk"? Det er en ting jeg er utrolig redd for når jeg vasker klærne mine, og det er at de mister fargen. Vaskemaskinen har også et vaskeprogram for håndvask. Er det tryggere å vaske på vaskeprogrammet "håndvask" vissst jeg vil at fargen på klærne skal vare lengst mulig?

Og siden buksene og t-skjortene aldri er skitne, bare litt støvete noen ganger, er det da nødvendig å ha i vaskemiddel når jeg vasker buksene og t-skjortene? Og varer fargen lenger visst jeg unngår å bruke vaskemiddel?

Sorry, visst jeg er dårlig til å forklare.

 

Takker for svar :tease:

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Syntetisk» er for kunstfiber som acryl, polyester, elastan, etc.

 

Bomull er naturstoff, det samme er vel lin, silke og ull. Bomull og lin kan så vidt jeg vet gå på samme program, silke skal helst håndvaskes (mulig du kan bruke håndvaskeprogrammer) og ull har ofte også eget program på vaskemaskinen. Husk også på eget vaskemiddel og tøymykner til ull (Milo)!

 

Når det gjelder temperatur, følg vaskeanvisningen på plagget.

 

Ikke vask klær som ikke er skitne. Hvis det ikke lukter vondt, og hvis det ser rent ut, inn med det i skapet igjen. Lukter det vondt, og/eller er flekkete, vask det. Undertøy vasker du jo selvsagt hver dag, og mange vasker ting som sokker og t-skjorter oftere da disse plaggene ofte ligger helt inntil huden og dermed trekker mer svette (og dermed lukt).

 

Spørsmål til andre: blandingsstoffer (typisk x% bomull, y% acryl eller elastan), hvilket program bruker dere da? Det programmet som svarer til den høyeste prosentandelen?

Lenke til kommentar

Det er da helt bortkastet å bruke syntetisk program. Det vil ikke gjøre en stor forskjell å vaske det på det vanlige programmet, og man sparer tid og penger på å vaske alt i samme vask, i stedet for å dele det opp på to vasker. Jeg vasker undertøy, håndklær og sengetøy på 70 grader, og resten på vanlig vaskeprogram på 30 grader.

 

Det eneste jeg gidder å vaske på spesialprogram er ull og tøy som skal håndvaskes.

Lenke til kommentar

Det er da helt bortkastet å bruke syntetisk program. Det vil ikke gjøre en stor forskjell å vaske det på det vanlige programmet, og man sparer tid og penger på å vaske alt i samme vask, i stedet for å dele det opp på to vasker. Jeg vasker undertøy, håndklær og sengetøy på 70 grader, og resten på vanlig vaskeprogram på 30 grader.

 

Det eneste jeg gidder å vaske på spesialprogram er ull og tøy som skal håndvaskes.

 

Det er jo en grunn til at det er forskjellige program... Vasketid, temperatur, vaskerytme, vannstand og sentrifugering variere etter hviket program man velger for å vaske forskjellige tekstiler best og mest skånsomt. Hvis man blander tekstiler er det større sjanse for nupping og slitasje. Forskjellen mellom normalprogram/bomull og syntetisk er ikke stor, men vanligvis har syntetprogrammet kortere vasketid og "mildere" sentrifugering. Ved syntetisk vask skal heller ikke maskinen fylles full, vanligvis max 1/2 eller 2/3 av full last.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er en grunn til de forskjellige programene. Jeg sier bare at jeg personlig heller vasker alt på samme program, og sparer tid på det, enn å tyne ut et par måneder ekstra av klærne mine.

Du får da gjøre akkurat som du vil, men trådstarter er opptatt av å ta vare på klærne sine... Da er det beste rådet å sortere tøyet og vaske på riktig program.

Lenke til kommentar

Slenger alt på 40 grader jeg. Fungerer utmerket med maskinene vi har her på huset, det er jo proff-modellene til Miele. Moderne vaskemaskiner vasker uansett rent på 40 grader, spesielt hvis du holder deg unna det aller billigste vaskemiddelet.

Moderne maskiner og kvalitetssåpe vasker stort sett rent på lave temperaturer, men hvis man aldri vasker varmere enn 40 grader vil det over tid bli lukt i maskinen. En annen ting er at bakterier og 40 grader ikke er en god kombinasjon. Enda et argument for å vaske noe varmere er at blekemidler fungerer best over 60 grader. Hvit bomull som vaskes på lave temperaturer og korte program vil etter hvert gråne.

Lenke til kommentar

Slenger alt på 40 grader jeg. Fungerer utmerket med maskinene vi har her på huset, det er jo proff-modellene til Miele. Moderne vaskemaskiner vasker uansett rent på 40 grader, spesielt hvis du holder deg unna det aller billigste vaskemiddelet.

Moderne maskiner og kvalitetssåpe vasker stort sett rent på lave temperaturer, men hvis man aldri vasker varmere enn 40 grader vil det over tid bli lukt i maskinen. En annen ting er at bakterier og 40 grader ikke er en god kombinasjon. Enda et argument for å vaske noe varmere er at blekemidler fungerer best over 60 grader. Hvit bomull som vaskes på lave temperaturer og korte program vil etter hvert gråne.

Heldigvis er det cirka 100 leiligheter som deler på maskinene vi har her, så det blir vasket på mer enn 40° med jevne mellomrom. Har hvitt sengetøy nå, og det har enda ikke grånet etter 4 måneder på 40°.

Har blitt 60° et par ganger, spesielt hvis jeg tar blå håndklær og og blått sengetøy sammen, men har vel ikke vasket det hvite settet mitt på 60° mer enn to-tre ganger.

Lenke til kommentar

På vaskemaskinen her hjemme, har vi følgende vaskeprogram:

 

1. Hvit/kulørt bomull (hva er kulørt bomull? Er det dette vaskeprogrammet jeg skal bruke til mine svarte/mørke klær, som er av 100% bomull?)

2. Økonomi (Hva vil det si?)

3. Syntetisk

4. Kald

5. Strykelett

6. Finvask

7. Ull

8. Håndvask.

9. Skylling

10. Utpumping

11. Sentrifugering

 

Hvilke av disse vaskeprogrammene skal jeg bruke når jeg skal vaske mine svarte/mørke klær, som er av 100% bomull?

 

Takker for svar, igjen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...