Gå til innhold

Sesjon del 2 - Hva skjer?

Natrich

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at de som spurte her allerede har vært på sesjon del 2, men det kan kommer folk senere som lurer på det samme :)

Først ble vi delt opp i fire grupper, som skulle ta de forskjellige testene sammen. Midt på dagen fikk vi to brødskiver og en appelsinjuice hver.

Psykologiske tester.

Du får til sammen 70 min på de psykologiske testene. Gjennomsnittet på testene er 5/9. Selv fikk jeg 7/9.

Matte.

De starer veldig enkelt typ: Per har 3 epler og Kari har 2. Hvor mange epler har de til sammen? 
Alle matteoppgavene står i tekstform, noe som kan være en utfordring for noen. Her får du litt under ett min på hver oppgave, så det kan være lurt å være rask i begynnelsen, så du har mer tid på de mer krevende oppgavene, som er mer typen "Mari gikk hjemover fra jobb 16:00 og datteren gikk for å møte henne 15:56, Mari gikk dobbelt så fort som datteren. Når møttes de?". Det er altså ikke superkomplisert, det er bare det å få det over i tallform som er problemet..

Figurlikhet.

De var ikke spesielt vanskelige. Hvis man vil øve seg litt, og komme litt "inn i det", kan det være lurt å ta hjemmetesten på www.mensa.no. Her gjelder det samme som på mattedelen når det kommer til tid.

Ordlikhet.

Dette var, etter min mening, den vanskeligste delen. Mange av svaralternativene betydde mer eller mindre det samme.. Du får 8 min på å løse rundt 54 oppgaver. Her kan det være lurt å ta testen på illustrert vitenskap sine nettsider. 
Selv om det ikke er de samme spørsmålene, får man en bedre forståelse av hvordan slike tester er.

Fysisk test.

Har du lyst til å gjøre det bra her, er det lurt å ta den samme testen man skal ta på sesjon del 2 i forkant, slik at du blir vant til å løpe i motbakke. Du finner den på forsvarets nettsider.

Du får litt tid til å dusje etterpå.

Her får du også karakter fra 1-9. Gjennomsnittet for gutter er karakter 4/9 og 3/9 for jenter. Selv fikk jeg karakter 4/9.

Da jeg var inne på sesjon, ble vi ikke testen i noe annet enn kondis. Dette var, i følge dem, fordi de ikke hadde fått apparatene enda. Så hvis du skal på sesjon del 2, kan det være lurt å trene push-ups, sit-ups og pull-ups i tillegg til kondisjon i tilfelle de har fått apparatene.

Legesjekk.

Her skal en lege måle blodtrykket ditt, sjekke hørsel og syn, sjekke ryggen din, veie deg og måle høyden din (vet ikke om det gjelder for gutter også). Legen kommer til å stille diverse spørsmål om narkotika, psykologiske lidelser og spørre deg litt om svarene dine fra sesjon del 1. Bare en liten del (1min) av legesjekken er mindre påkledd, og selv da fikk jeg ha på bukse og BH. Her får du også karakterer, 10 stk tror jeg, utifra hvordan du gjør det på de forskjellige testene, og hvordan din generelle helse er.

På 7 av dem fikk jeg 9/9 og på 3 av dem fikk jeg 7/9. Det var på hørsel, syn og rygg.

Samtale med sesjonsoffiser.

Dette gikk veldig fort. Han spurte først litt om min motivasjon, hva jeg ville i forsvaret og hva jeg trodde jeg hadde fått på de psykologiske testene. Så fortalte han meg resultatet, og spurte når jeg ville inn. Så fikk jeg den siste ( i følge han ) ledige plassen i Hæren i August, og gikk ut døra med en midlertidig innkallelse i hånden.

Sånn ellers var sesjonsdagen lang, med veldig mye venting. Spesielt for min del, ettersom jeg var sist på gruppa til å få samtale med sesjonsoffiseren.

Endret av SolSte
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men tror ikke det er ledige plasser. Jeg var på sesjon 25. januar og da var det få ledige plasser i 2012. Jeg tror at offiserer nevnte sambandsbataljonen og garden.

Jeg var på sesjon i Februar, og da fikk jeg velge mellom sbbn(én ledig plass) og kjøkkentjeneste på båt. Gadd ikke vente til Januar 2013, så jeg valgte sbbn.

Lenke til kommentar

Ordlikhetstesten har vel nærmere 50 oppgaver. Man har ca 9 sekunder på hver av dem i snitt.

Legetesten er den samme for oss menn, ja. Jeg fikk ikke ha på BH da.

Huff. Var det så mange? Jaja. Det stemmer vel. Jeg var helt i ørska, jeg. Hadde ikke fått sove de siste to nettene fordi jeg var nervøs for sesjon.

Haha, nei det skulle tatt seg ut med BH, du!

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg ble innkalt til sesjon del 2 i Bergen den 23 April. Jeg skal ikke i militæret før sommeren 2013 og ringte derfor VPV og spurte om de kunne ordne det for meg.

Jeg fikk beskjed av han i telefonen at han hadde sendt en melding til de i Bergen om at jeg ikke kan komme den 23.April og blir innkalt ved en senere dato.

Jeg tenkte før at det bare var sesjon del 2 to ganger i året. Nå og rundt Janauar. De kaller meg vell ikke inn før Januar?

Lenke til kommentar

Tok som alle i 94-kullet sesjon del 1 i fjor høst, og fikk da svar på del 1 etter noen måneder hvor det sto at jeg ikke ble kalt inn til del 2 grunnet ikke ferdig utdanning.

Jeg antar jeg får "innkalling" til sesjon del 1 til høsten igjen? Har tenkt til å gå lærlingtiden min i Forsvaret, men ønsker først å ta førstegangstjenesten i GSV som samband eller Stormsoldat i Panser.

Noen som vet når sesjon del 2 starter for 94? Er det rett etter jul, altså januar 2013, eller?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Tok som alle i 94-kullet sesjon del 1 i fjor høst, og fikk da svar på del 1 etter noen måneder hvor det sto at jeg ikke ble kalt inn til del 2 grunnet ikke ferdig utdanning.

Jeg antar jeg får "innkalling" til sesjon del 1 til høsten igjen? Har tenkt til å gå lærlingtiden min i Forsvaret, men ønsker først å ta førstegangstjenesten i GSV som samband eller Stormsoldat i Panser.

Noen som vet når sesjon del 2 starter for 94? Er det rett etter jul, altså januar 2013, eller?

Hmm, har du sjekket opp at det er mulig å gjøre det slik du har tenkt? Jeg trodde man måtte velge mellom lærlingtid eller vanlig førstegangstjeneste, nettopp fordi det første året i lærlingtiden er godkjent som førstegangstjeneste. Det virker da rart at man kan ta førstegangstjeneste først og lærlingtid etterpå.

Hvilken linje går du? Vet ikke hvilket fag du har tenkt til å ta fagbrev i, men hvis du er 94-modell så virker det rart at du skal ta to år på videregående, og da er du altså "ferdig" nå til sommeren. Men skal du ta påbygging før førstegangstjeneste, og deretter lærlingtid? Virker komplisert.

Jeg er også 94-modell, og har søkt lærlingplass i Forsvaret fra høsten av, etter to år på videregående.

Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig, og har ønske om å tjenestegjøre i Forsvaret. Hadde i dag telefonsamtale med ei fra Vernepliktsverket, der jeg forklarte at jeg har fått utsatt sesjon del 2 som følge av lære, men vil gjerne inn til til sesjon del 2 så fort som mulig bare for å få det gjort, slippe å sitte å tenke på om man kommer inn, hvor man blir sendt. Har ca 9 måneder igjen av læretida. Jeg kunne like så greit kopiert fjorårets besvarelse på del 1. :p

Hun sa ting bare gikk automatisk, og kunne ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kan avkrefte/bekrefte om det er styrketest på sesjon del 2, til førstegangstjeneste?

Noen sier det kun er løpetest, noen sier det er løpetest + styrketest.

Blir forvirret, har lyst å være best mulig forberedt.

Det er forøvrig på Kjevik jeg skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...