Kristoff3rlol Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hei, ble innkalt til sesjon del 2. Hvis jeg klarer testene der, vil det si at jeg MÅ inn, eller kan jeg velge? MVH Christopher Hvis du scorer bra på testene vil du mest sannsynlig bli kalt inn til førstegangstjeneste. Du kan ønske deg inn til forskjellige tjenester men hvor du ender opp kommer helt an på forsvarets behov for soldater. For å svaret på spørsmålet ditt: Ja, hvis du blir innkalt til førstegangstjeneste er du pliktig til å møte opp. Hvis jeg er så dass som mulig på alle testene blir jeg da nektet videre tjeneste? Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hei, ble innkalt til sesjon del 2. Hvis jeg klarer testene der, vil det si at jeg MÅ inn, eller kan jeg velge? MVH Christopher Jeg vil tro du kan velge, i og med at Forsvaret har nok av folk å velge imellom. Noen kompiser av meg fikk sjansen til å velge om de ville inn eller ei. Lenke til kommentar
nepsed Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Dette ble en lang tråd, leste ikke igjennom alt så nøye. Men jeg vil veldig gjerne inn på Forsvarets Tekniske Befalskole. Det jeg tror jeg kommer til å slite med, er teorien. Leste over: Matematisk test. Synonymtest Figurlikhets test Kunne noen gitt meg noe eksempler, eller noe jeg kunne forberedte meg på? Går nå på Automasjon VG3 i Kristiansand Takker Lenke til kommentar
mailut22 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Jeg har et problem.. Jeg er en jente som skal på sesjon del 2 imorgen, og jeg vil VELDIG gjerne inn! Helst hæren, sambandsbataljonen. Jeg svarte på sesjon del 1 da jeg var 16 år (er 19 nå) og kom ikke videre til del 2, sannsynligvis grunnet helse (allergi og magesmerter. Jeg skrev også at jeg ikke var veldig motivert. Svarte at jeg var i toppform, gode karakterer, trente 10 timer i uka (som jeg gjorde på det tidspunktet). For et halvt år siden begynte jeg å angre veldig og jeg tok kontakt med vpv. Jeg fikk beskjed om å sende inn en klage med en legeerklæring på at jeg er frisk hvis det var mulig. Magesmertene forsvant for lenge siden så det skrev legen i brevet jeg sendte. Jeg fikk da beskjed om at jeg skulle bli innkalt til sesjon del 2. Problemet er, at jeg ikke visste hvor strengt det var med allergier i førstegangstjenesten. Jeg har sterk peanøttallergi og hvis jeg får i meg mye kan det bli veldig alvorlig. Jeg husker virkelig ikke hvor detaljert jeg beskrev allergien min på sesjon del 1, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke hatt noen allergiske reaksjoner på 2 år etter at jeg fjernet mandlene mine (de pleide å hovne opp). Hva skal jeg si på sesjon?? Mitt største ønske nå er å kunne ta førstegangstjeneste.. Skal jeg si at jeg blåste opp allergien min fordi jeg var redd jeg skulle bli kalt inn til sesjon, men at motivasjonen min nå er helt annerledes? Eller kan jeg satse på at alle de andre testene veier opp for allergien min? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Si intet annet enn det som er sant. Ikke lyv om noe. Forklar at du på tross av allergien din er veldig motivert og vil gjøre en stor innsats. 1 Lenke til kommentar
mailut22 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Okei, takk for svar! Men vet du/noen om de har absolutt nulltoleranse for peanøttallergi? Jeg tåler alle andre nøtter og bruker ikke medisiner til vanlig. Jeg holder meg stort sett unna peanøtter, men om jeg skulle få det i meg så er jeg som regel ikke avhengig av noe medisin.. Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hvis jeg er så dass som mulig på alle testene blir jeg da nektet videre tjeneste? Det er fullt mulig, hvis du ikke vil inn i førstegangstjeneste så er det bare å virke så slapp og umotivert som mulig så blir du sikkert ikke tatt opp. Hei, ble innkalt til sesjon del 2. Hvis jeg klarer testene der, vil det si at jeg MÅ inn, eller kan jeg velge? MVH Christopher Jeg vil tro du kan velge, i og med at Forsvaret har nok av folk å velge imellom. Noen kompiser av meg fikk sjansen til å velge om de ville inn eller ei. Kommer vel an på hvor i landet man tar sesjon og hvor man blir innkalt til? Jeg fikk streng beskjed om at nå var jeg ble kalt inn til førstegangstjeneste og jeg måtte møte opp. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Ja, nei, ikke vet jeg. Har ikke vært på sesjon enda, 1 uke til jeg skal. Det jeg har sagt er hva de sa til meg, det at de fikk et valg om å dra eller ei. Jeg går utifra at hvis man sier man er umotivert så kan det hende at man ikke må inn. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Hvor mange pleier det å være på hver sesjonsdag? Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Hvor mange pleier det å være på hver sesjonsdag? Før brukte de å fylle hele gymsaler noen ganger i måneden, men nå har de egne lokaler hvor de tar inn mellom 12-15 stk flere ganger i uken. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg ble ikke erklært tjenestedyktig i dag. Hos legen kom det fram at jeg har nedsatt hørsel på høyre øre og litt høyt blodtrykk. Jeg er veldig misfornøyd. Jeg skal bestille legetime og få henvisning til ørespesialist, så kan jeg eventuelt klage hvis han konkluderer med noe annet. Forøvrig fikk jeg karakter 5 på den fysiske testen og 8 på de teoretiske testene. Vi var vel 25 - 30 stykker på sesjon i Oslo i dag. Gjennomsnittstiden på løpetesten var 9.30 for jenter og 10.30 for gutter i følge sesjonsoffiseren. Det skulle egentlig være styrketester også, men apparatene var ikke klargjorte ennå. Lenke til kommentar
rapak1 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Styrketest i apparater? Hvilke øvelser er det? Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg ble ikke erklært tjenestedyktig i dag. Hos legen kom det fram at jeg har nedsatt hørsel på høyre øre og litt høyt blodtrykk. Jeg er veldig misfornøyd. Jeg skal bestille legetime og få henvisning til ørespesialist, så kan jeg eventuelt klage hvis han konkluderer med noe annet. Forøvrig fikk jeg karakter 5 på den fysiske testen og 8 på de teoretiske testene. Vi var vel 25 - 30 stykker på sesjon i Oslo i dag. Gjennomsnittstiden på løpetesten var 9.30 for jenter og 10.30 for gutter i følge sesjonsoffiseren. Det skulle egentlig være styrketester også, men apparatene var ikke klargjorte ennå. Hmm, jeg hadde også litt høyt blodtrykk, men det hadde vel med at løpetesten var før vi gikk inn til legen. Han her hadde visst også nedsatt/redusert hørsel... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1397415 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Styrketest i apparater? Hvilke øvelser er det? Det vet jeg ikke, men grunnen til at de bruker apparater er vel at de vil unngå skader. De vet jo heller ikke hvor godt trente hver person er. Det ville ta lang tid å følge med på og eventuelt lære hver eneste person riktig teknikk for styrkeløft med frivekter. Endret 25. januar 2012 av Zarac Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg ble ikke erklært tjenestedyktig i dag. Hos legen kom det fram at jeg har nedsatt hørsel på høyre øre og litt høyt blodtrykk. Jeg er veldig misfornøyd. Jeg skal bestille legetime og få henvisning til ørespesialist, så kan jeg eventuelt klage hvis han konkluderer med noe annet. Forøvrig fikk jeg karakter 5 på den fysiske testen og 8 på de teoretiske testene. Vi var vel 25 - 30 stykker på sesjon i Oslo i dag. Gjennomsnittstiden på løpetesten var 9.30 for jenter og 10.30 for gutter i følge sesjonsoffiseren. Det skulle egentlig være styrketester også, men apparatene var ikke klargjorte ennå. Hmm, jeg hadde også litt høyt blodtrykk, men det hadde vel med at løpetesten var før vi gikk inn til legen. Han her hadde visst også nedsatt/redusert hørsel... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1397415 Han som lagde den tråden hadde 6 i hørsel. Jeg fikk 1. Man skulle tro jeg var døv med absolutt laveste karakter, men hørselen er ikke noe problem i dagliglivet. Jeg hadde litt nedsatt hørsel på venstre øre og betydelig mer nedsatt på høyre øre. Det ante meg at høyre øre var dårligere enn venstre, og jeg visste at jeg ikke er så god på høye, lyse toner, men jeg trodde ikke at resultatet skulle bli så dårlig. Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg har også nedsatt hørsel på begge ørene, mest på mitt høyre øre etter flere jaktturer uten hørselsvern, høy musikk og et uhell på nyttårsaften 2 år siden. Likevel sa sesjonslegen etter at jeg hadde fortalt han alt at jeg hadde mer enn god nok hørsel til å bli innkalt. Men jeg holdt pusten gjennom hele testen, jeg greide da å høre pipene med litt høyere frekvens enn jeg vanligvis gjør. Lenke til kommentar
mailut22 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg var på sesjon del 2 på tirsdag og ble klassifisert som tjenestedyktig men satt opp på reserve. Det vil si at jeg ikke blir innkalt til førstegangstjeneste.. Jeg fortalte hele sannheten om peanøttallergien min, men nevnte at jeg hadde fått resept på epi-pen en gang da jeg var 8 år gammel. Det var det som gjorde at jeg ikke blir innkalt. Jeg forsøkte å forklare at jeg kun har fått resept den ene gangen, at jeg aldri har brukt det og heller aldri har hatt bruk for det senere. Men det hjalp ikke. Legen sa jeg var nødt til å sende inn klage med legeerklæring på at jeg ikke er avhengig av epi-pen. Så tips til dere med allergi eller andre fysiske plager: IKKE nevn medisiner dere har/har fått som dere ikke har brukt/bruker. Jeg hadde også noe nedsatt hørsel på venstre øre, men ikke nok til at jeg ble tjenesteudyktig. En annen jente som var inne hos samme lege som meg ble klassifisert som tjenesteudyktig pga for lav vekt. Jeg veier nøyaktig det samme som hun og er til og med 3 cm høyere. Legen sa kun til meg at jeg hadde litt lav vekt men at det ikke skulle bli noe problem. Han var helt sikker på at jeg skulle klare meg fint. Han var veldig positiv til tross for "feilene" mine. Så for dere som vil inn i militæret er det et godt tips å virke motivert når dere skal bli undersøkt av legen. Det er som regel legen som avgjør om du er tjenestedyktig eller ikke Jeg har sendt inn klage med legeerklæring idag, så nå får jeg vel bare vente og se.. 1 1 Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 En annen jente som var inne hos samme lege som meg ble klassifisert som tjenesteudyktig pga for lav vekt. Jeg veier nøyaktig det samme som hun og er til og med 3 cm høyere. Legen sa kun til meg at jeg hadde litt lav vekt men at det ikke skulle bli noe problem. Det hele går ikke på vekt, men BMI (body mass index) som er utregnet med formelen: vekt i kg/høyde i meter opphøyd i andre. Det kan hende du var akkurat på grensa til å bli innkalt? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 BMI-en er lavere hvis man har samme vekt og er høyere. Da jeg kom inn til legen spurte hun om jeg fortsatt var motivert for tjenesten. ja, kjempemotivert, svarte jeg. Hun så også av svarene mine på sesjon del 1 at jeg har (eller har hatt) astma og pollenallergi, men jeg forklarte at jeg aldri har brukt medisiner mot allergien og ikke har brukt astmamedisiner på 6-7 år, så det var ikke noe problem. Jeg trener 3-4 ganger i uka og har ikke merket noe til astmaen. Hun var veldig usikker på blodtrykket mitt. Jeg kom rett fra tredemølla og dusjen og inn til legekontoret, men hun syntes fortsatt at blodtrykket var unormalt høyt selv om jeg hadde løpt og var spent på resultatet. Jeg hadde ikke drukket koffein eller brukt rusmidler. Hun måtte spørre en av de andre legene og de ble enige om at jeg fikk karakter 4 på blodtrykket. Lenke til kommentar
mailut22 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) En annen jente som var inne hos samme lege som meg ble klassifisert som tjenesteudyktig pga for lav vekt. Jeg veier nøyaktig det samme som hun og er til og med 3 cm høyere. Legen sa kun til meg at jeg hadde litt lav vekt men at det ikke skulle bli noe problem. Det hele går ikke på vekt, men BMI (body mass index) som er utregnet med formelen: vekt i kg/høyde i meter opphøyd i andre. Det kan hende du var akkurat på grensa til å bli innkalt? Jeg er veldig klar over at de måler og bestemmer ut ifra BMI og ikke bare vekten alene. Og ja, jeg har noe lavere BMI enn hva folk flest har, men poenget er at hun som ble klassifisert tjenesteudyktig hadde høyere BMI enn meg. Legen mente hun ikke var egnet til førstgangstjeneste pga vekten og at hun ville fått store problemer. Det var det stikk motsatte av hva jeg fikk høre.. Endret 26. januar 2012 av mailut22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå