Gå til innhold

Hvor mye effekt psu utgir

Anbefalte innlegg

Er det mulig å sjekke hvor mye effekt en psu utgir, mens pcen kjører? Fins det noen applikasjon jeg kan bruke til å sjekke dette?

Overklokket min cpu og ram, men da begynte viftene å slå seg av etter at pcen hadde kjørt en stund. Satte alt tilbake til default, men problemet er der fortsatt. Så ønsker å sjekke om dette skyldes at psu ikke klarer å gi nok spenning til viftene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til spørsmålet ditt så aner jeg ikke.

For at dette skal være mulig må det sitte en Power Meter krets i PSUen, usikker på om noen av de har det, og om det er mulig å hente informasjon fra de..

Men ja, hvis de har dette så er det mulig, hvis ikke kan du mekke no selv..

P=U*I

Du har allerede oppgitt spenning på railsa så du kan koble inn et amperemeter på den railen du vil sjekke, eventuellt på 230v siden for å se total effekt inn til PSUen.

Jeg er ikke sikker, men viftene kjører vel typisk på 12v rail, er det samme railen som CPU bruker? det kan sikkert noen andre svare på, høres rart ut at viftene skal slå seg av hvis de er på forskjellige rails, så sant du ikke maxer PSUen totalt sett..

Prøv å dra ut en vifte å se om det hjelper, evt fjern en harddisk el lign.

Lenke til kommentar

Vifter tar omtrent ikke noe strøm i det hele tatt. Of hvis du har så stort spenningsfall at viftene stopper så vil ikke PC-en fungere i det hele tatt.

Du kan som regel overvåke spenningene med diverse software, men ikke strøm og effekt. Men fall i spenning er ofte et tegn på stort strømtrekk. Alle spenningene har en øvre og nedre verdi (etter ATX-spesifikasjonene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...