Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2 gradsfunksjoner, kanonisk form hjelp?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en utvekslingsstudent på økonomilinja på en fransk vgs. Har hatt matte en stund nå, og det har gått relativt ok med tanke på at jeg ikke forstår alt som blir sagt. Men i det siste har det begynt å bil vanskelig. Vi startet med 2 gradslikninger for en uke siden. Forrige time gikk vi gjennom "kanonisk form" (forme canonique), og jeg falt helt ut. Det er noe om at man må utvikle likningen og så konvertere den til kanonisk form: f(x)=a(x-Alfa)^2+Beta

Jeg vet ikke en gang hvordan jeg skal begynne å løse oppgavene! Hvis noen kunne hjelpe meg med å forstå en av oppgavene så hadde jeg satt virkelig pris på dette (har nemlig ikke råd til å stryke i matte).

Ok oppgaven ser slik ut: f(x)=x^2+5x+9/4

Det står at man skal "putte" denne i en kanonisk form og så faktorisere hvis det er mulig!

Tusen takk om noen svarer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper dette er det som kalles fullstendig kvadrat på norsk. Det står litt om hvordan man kan omgjøre et uttrykk til et fullstendig kvadrat her: http://no.wikipedia.org/wiki/Kvadratsetningene#Fullstendig_kvadrat. Kort sagt ser man hva b-leddet delt på to kvadrert blir og legger til og trekker fra dette. Da kan man faktorisere uttrykket som en kvadratsetning pluss en konstant.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg er en utvekslingsstudent på økonomilinja på en fransk vgs. Har hatt matte en stund nå, og det har gått relativt ok med tanke på at jeg ikke forstår alt som blir sagt. Men i det siste har det begynt å bil vanskelig. Vi startet med 2 gradslikninger for en uke siden. Forrige time gikk vi gjennom "kanonisk form" (forme canonique), og jeg falt helt ut. Det er noe om at man må utvikle likningen og så konvertere den til kanonisk form: f(x)=a(x-Alfa)^2+Beta

Jeg vet ikke en gang hvordan jeg skal begynne å løse oppgavene! Hvis noen kunne hjelpe meg med å forstå en av oppgavene så hadde jeg satt virkelig pris på dette (har nemlig ikke råd til å stryke i matte).

Ok oppgaven ser slik ut: f(x)=x^2+5x+9/4

Det står at man skal "putte" denne i en kanonisk form og så faktorisere hvis det er mulig!

Tusen takk om noen svarer! :)

Henrik B er nok inne på det rette. Denne franske demonstrasjonen kan kansje være til nytte?

Forme canonique

Endret av compus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...