Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger jeg briller?

Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noe gale med synet mitt, og håper noen her har peiling.

For en tid tilbake begynte jeg å slite med å lese ting som rulleteksten etter filmer og lignende, men jeg tenkte det var tv'en som var gammel og trengte en utskiftning. Så jeg kjøpte ny tv, og problemet forsvant (sikkert mye pga den nye tv'en var dobbelt så stor). Uansett, nå har jeg i det siste merket problemet andre steder også. Jeg har for eksempel problemer med å skille enkelte bokstaver skrevet med bestemte skrifttyper. Dette legger jeg egentlig ikke så mye merke til, siden en gjerne leser hele ord og ikke bokstav for bokstav, men om det for eksempel er en tilfeldig rekke bokstaver kan jeg få problemer. Særlig kombinasjonen "rm" flyter helt inn i hverandre.

I går var jeg hos en venn og skulle spille xbox. Jeg syns han hadde stilt inn tv'en veldig mørkt, og gikk inn på innstillingene for å endre dette. Der var det en linje med gråtoner, fra helt svart til helt hvitt. Denne skulle da stilles så en kunne skille gråtonene fra hverandre både i den mørke og den lyse enden av skalaen. Alle andre som var der klarte å skille tonen nesten uansett hvor mørkt vi stilte det, men jeg måtte ha det nesten på det lyseste før jeg hadde sjangs til å se forskjell i de mørke partiene. Hva kommer dette av?

Og så til det merkelig her. Jeg har tatt synstester (ikke hos optiker, kun holde foran ene øyet og lese bokstaver på en tavle) og får alltid vite at jeg har helt normalt/godt syn. Hvordan henger dette sammen? Jeg vil ikke si at ting er særlig uskartp heller, bare at ting gjerne flyter i hverandre.

Briller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme situasjon som deg for et halvt års tid siden.

Det var i hvert fall sånn det begynte. ble gradvis verre (uten at jeg merket noe særlig til det)

Hadde for eksempel problemer med å lese tekst på tv, se nummeret på bussen når den var et stykke unna, lese trafikkskilt på avstand osv. Dro til optiker for en synstest og fikk prøve noen linser..

Gikk i flere år med det samme synet (-0.75 på begge øyne), men jeg følte at jeg klarte meg helt greit, og synes ikke synet mitt var så alt for gale.

Det var til jeg fikk prøve linsene. Det var brutalt sagt som natt og dag. nå går jeg stort sett aldri uten linser :) :)

Eneste måte å få sjekket det er å teste noen briller hvis noen av vennene dine har for å se om du merker noen forskjell, eller å gå til optiker for en styrketest.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med traffikkskilt og lignende. Det virker som om det går med på kontrasten mellom gråtoner som blir vasket ut. For eksempel har jeg ikke sjangs til å telle antall streker i en strekkode, etter ca 2 streker flyter det i hverandre.

Alle i familien min bruker briller, og jeg har jo prøvd disse (aner ikke hvilken styrke eller noe), enten ser det ganske likt ut som uten briller eller så blir det verre. Aldri prøvd noen briller som får ting bedre hvertfall.

Får vel ta meg en tur til optiker, er bare litt bortkastet om det viser seg at jeg ikke trenger briller, må jo ta meg fri fra jobben og alt for å rekke åpningstidene.

Lenke til kommentar

I dag har jeg prøvd alt av briller jeg har kommet over, og må si at en del gjorde lesing betydelig enklere, men ikke på større avstander. Om jeg sitter med laptopen i fanget har jeg mye å tjene på å bruke rundt + 1-1,5, tekst jeg alltid har trodd har vært grå vises seg jo å være svart. Men selv om alt virker mye skarpere føltes det litt merkelig, litt svimmel på et vis. Kanskje dette bare er en vanesak (i tillegg til at jeg gjerne ikke fant akkurat rett styrke).

Blir vel en tur til optiker, ja.

Lenke til kommentar

I dag har jeg prøvd alt av briller jeg har kommet over, og må si at en del gjorde lesing betydelig enklere, men ikke på større avstander. Om jeg sitter med laptopen i fanget har jeg mye å tjene på å bruke rundt + 1-1,5, tekst jeg alltid har trodd har vært grå vises seg jo å være svart. Men selv om alt virker mye skarpere føltes det litt merkelig, litt svimmel på et vis. Kanskje dette bare er en vanesak (i tillegg til at jeg gjerne ikke fant akkurat rett styrke).

Blir vel en tur til optiker, ja.

Man venner seg til det etter en liten stund.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å "bli vant med" feil type briller. Kan hende du har skjeve hornhinner, og da nytter ikke sånne enkle briller. Ta deg en tur til optikeren :-)

Hilsen optikerstudent.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å "bli vant med" feil type briller. Kan hende du har skjeve hornhinner, og da nytter ikke sånne enkle briller. Ta deg en tur til optikeren :-)

Hilsen optikerstudent.

Det var det jeg mente, men jeg ser i ettertid av det ikke kom frem riktig. Jeg mente å skrive at man venner seg til briller, selv om også briller med rett styrke vil føles litt rart en liten stund for de som ikke er vandt med å gå rundt med noe på nesa hele dagen.

Lenke til kommentar

Jeg tolket det slik du mente det, -Zeitgeist-.

Takker for alle svar. Skal se om jeg får tid til å komme meg til en optiker snart. Noen som er å anbefale? Billige?

Jeg har to tips. Hvis du kan, så gå for briller med hel ramme. Hvis du kjøper briller med f.eks halv ramme så må brilleglassen herdes ekstra og det koster mer penger.

Optikere har også høye priser på innfatninger i forhold til hva de kjøper dem inn for. Jeg fikk over fikk mine til 1300 kroner. De kostet egentlig 1700. Dette var kun innfattnig, ikke glass. Alt jeg gjorde var å spørre pent om de kunne gi meg en god pris siden jeg hadde vært linsekunde en stund.

Nå kan ikke du bruke det som argument, men du kan f.eks si at du skal begynne med briller og at du er usikker på hvilken butikk du ønsker å forholde deg til, men at du velger dem hvis de gir deg en god pris. Dette må selvsagt sies på en sjarmerende og hyggelig måte, du skal ikke legge press på den du snakker med. Da kommer du ingen vei, og skaper bare en ubekvem situasjon.

Ikke prut, hvis de sier nei, så er det nei. Det er ikke alle ansatte som har lov til å gi prisavslag.

Jeg anbefaler deg å fokusere på å finne en innfatning du liker først. Du kan deretter ta med denne innfatningen til den optikeren du velger som "din". Du kan bli bedt om kvittering, noen optikere har en avtale seg i mellom om at de skal be om kvittering for innfatningen slik at folk ikke stjeler en innfatning hos en optiker, og får satt inn glass hos en annen for å skaffe seg billige briller eller for videresalg. Brilleland reklamerer stadig vekk for rimelige briller, men det skader ikke å sjekke hos flere av dine lokale forhandlere. Bruk telefonen eller internet hvis det er upraktisk å gå dit i egen person. Hvis du finner en innfatnig du liker svært godt, og som du tror du vil ha i mange år, så kan du godt legge litt penger i den. Jeg har min første enda, og den ser like fin ut. Men glassene har jeg skiftet både pga riper som er uungåelig hvis du har en aktiv hverdag, og pga endret styrke. Tom får rette på meg hvis jeg tar feil her, men jeg mener det er vanlig at synet justerer seg litt etter at man begynner med briller, og jeg vil derfor anbefale at du ikke kjøper veldig dyre glass den første gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dro du til optiker?

Nei, ikke ennå. I morgen har jeg tid, får se om jeg orker. Kanskje jeg burde ringe og bestille en time på forhånd.

Jeg kan godt legge litt penger i selve brillene, de skal jeg jo tross alt bruke en del. Er undersøkelsen jeg gjerne vil ha billigst mulig, i tilfellet jeg faktisk ikke trenger briller.

Takker for alle gode råd.

Lenke til kommentar

det finnes steder hvor selve undersøkelsen er gratis med mindre du har dårlig syn. Jeg gikk til Fana optikk og der betalte jeg ca 700,- for testen OG linser for et halvt år, noe som ikke er så alt for gale med tanke på at bare linsene koster 678 :)

Takker for tipset. Får ta meg en tur til Fana optikk (som sikkert er min nærmeste optikker uansett).

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos optiker, og jeg trenger visst briller når jeg sitter foran dataen, og jeg fokuserer veldig treigt.

Uten om dette hadde jeg langt over gjennomsnittet godt syn på lengre avstander, perfekt samsyn og perfekt fargesyn. Dette med at jeg har problemer med å skille gråtoner skjønte han lite av, så der fikk jeg ikke noe svar. Mulig det gså ble bedre med briller, men han trodde ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...