BetalSkattenDin Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Hei! Jeg er ganske ny inne på dette med Linux, og trenger det derfor noe rett ut av "boksen" Jeg har nå prøvd Ubuntu 10.10 i et par dager, og jeg må sannelig si at jeg liker det jeg oppdager, men jeg lurer på hvilken distro som passer meg best. Nå i dag morges installerte jeg Mint - Julia for å se hva dette er for noe, og jeg ser fort at det er byggd på samme prinsipp som Ubuntu, noe som kanskje er det jeg er på let etter, men som jeg er så fryktelig usikker på. Hva er forskjellen på Mandriva og Mint? Hva har disse forskjellene og si for meg som sluttbruker? Jeg er glad i noe eyecandy, men ellers brukes datamaskinen til surfing og spotify. Maskinen er en gammel ibm t41 med 512ram, 40gb hd og 1,6 ghz cpu. Kan noen komme med en anbefaling på hva jeg bør kjøre, og gjerne hvorfor. Takker for alle svar Endret 21. november 2010 av BetalSkattenDin Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Med såpass svak maskinvare, så hadde jeg droppet gnome uten å tenke meg om. Gå heller for en litt lettere distro som f.eks kjører Xfce. Vet at ihvertfall Mint skal ha en distro som bruker det. Har ingen erfaringer med Madriva, så kan ikke hjelpe deg der. Lenke til kommentar
Bilael Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Enig med ovenfor. Selv ville jeg prøvd Crunchbang. Den er basert på Debian men kjører Openbox. Den har alt ferdig installert. Det fungerer annerledes enn feks Gnome, men er på ingen måte vanskeligere å lære. Det skader hvertfall ikke å prøve Clickedy click Lenke til kommentar
BetalSkattenDin Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Enig med ovenfor. Selv ville jeg prøvd Crunchbang. Den er basert på Debian men kjører Openbox. Den har alt ferdig installert. Det fungerer annerledes enn feks Gnome, men er på ingen måte vanskeligere å lære. Det skader hvertfall ikke å prøve Clickedy click Tusen takk for svar og anbefaling, den er på vei ned nå Gleder meg til og teste dette:) Takk igjen! Lenke til kommentar
Bilael Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Bare hyggelig å hjelpe Lenke til kommentar
BetalSkattenDin Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Bare hyggelig å hjelpe Men et noe teit spørsmål kanskje - hvordan er stabiliteten her? Jeg går med noen tanker på å prøve og få en meget lang "uptime". Og hva krever den distroen av maskinen min for at alt skal gå fint? Har jeg noe å gå på liksom? Finner ikke hva "den krever" på nettsiden ser du... Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Glemte faktisk å Crunchbang i farten. Kjører Openbox + tint2 til vanlig. Så testet det ut en gang, men falt aldri helt for det. Fant ut at det passet meg bedre å strippe ned Xubuntu og tilpasse den. Selvfølgelig kan jo også trådstarter teste ut Arch hvis han/hun har litt kunnskaper fra før av og har tid til å sette det opp. Lenke til kommentar
BetalSkattenDin Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Glemte faktisk å Crunchbang i farten. Kjører Openbox + tint2 til vanlig. Så testet det ut en gang, men falt aldri helt for det. Fant ut at det passet meg bedre å strippe ned Xubuntu og tilpasse den. Selvfølgelig kan jo også trådstarter teste ut Arch hvis han/hun har litt kunnskaper fra før av og har tid til å sette det opp. Takker for svar, men desverre veldig liten kunnskap på det nåværendetidspunkt... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hadde du hatt litt mer minne hadde jeg lett anbefalt mint, men med så lite hadde jeg uten tvil kjørt fedora eller opensuse, begge bruker godt under 200MB på idle, og klarer fint å kjøre på den hardwaren der. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Fikk meg en overraskelse med nyeste Fedora ja. La inn på en netbook med 1GB RAM, og med full Gnome desktop + Chrome og Mozilla Thunderbird oppe, lå minneforbruket på ~250MB. Det må sies å være ganske så akseptabelt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Fedora har alltid vært flink på minne, la det inn på en steingammel thinkpad med 128MB ram, det fungerte helt utmerket frem til jeg startet firefox. Men har man 256MB ram eller mer er det ingen problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå