Gå til innhold

madriva vs mint

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske ny inne på dette med Linux, og trenger det derfor noe rett ut av "boksen"

Jeg har nå prøvd Ubuntu 10.10 i et par dager, og jeg må sannelig si at jeg liker det jeg oppdager, men jeg lurer på hvilken distro som passer meg best.

Nå i dag morges installerte jeg Mint - Julia for å se hva dette er for noe, og jeg ser fort at det er byggd på samme prinsipp som Ubuntu, noe som kanskje er det jeg er på let etter, men som jeg er så fryktelig usikker på.

Hva er forskjellen på Mandriva og Mint? Hva har disse forskjellene og si for meg som sluttbruker?

Jeg er glad i noe eyecandy, men ellers brukes datamaskinen til surfing og spotify.

Maskinen er en gammel ibm t41 med 512ram, 40gb hd og 1,6 ghz cpu.

Kan noen komme med en anbefaling på hva jeg bør kjøre, og gjerne hvorfor.

Takker for alle svar :)

Endret av BetalSkattenDin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med ovenfor. Selv ville jeg prøvd Crunchbang. Den er basert på Debian men kjører Openbox. Den har alt ferdig installert. Det fungerer annerledes enn feks Gnome, men er på ingen måte vanskeligere å lære.

Det skader hvertfall ikke å prøve :)

Clickedy click

Tusen takk for svar og anbefaling, den er på vei ned nå :) Gleder meg til og teste dette:)

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å hjelpe :)

Men et noe teit spørsmål kanskje - hvordan er stabiliteten her? Jeg går med noen tanker på å prøve og få en meget lang "uptime". Og hva krever den distroen av maskinen min for at alt skal gå fint? Har jeg noe å gå på liksom?

Finner ikke hva "den krever" på nettsiden ser du...

Lenke til kommentar

Glemte faktisk å Crunchbang i farten. Kjører Openbox + tint2 til vanlig. Så testet det ut en gang, men falt aldri helt for det. Fant ut at det passet meg bedre å strippe ned Xubuntu og tilpasse den. Selvfølgelig kan jo også trådstarter teste ut Arch hvis han/hun har litt kunnskaper fra før av og har tid til å sette det opp.

Lenke til kommentar

Glemte faktisk å Crunchbang i farten. Kjører Openbox + tint2 til vanlig. Så testet det ut en gang, men falt aldri helt for det. Fant ut at det passet meg bedre å strippe ned Xubuntu og tilpasse den. Selvfølgelig kan jo også trådstarter teste ut Arch hvis han/hun har litt kunnskaper fra før av og har tid til å sette det opp.

Takker for svar, men desverre veldig liten kunnskap på det nåværendetidspunkt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...