Monstah Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Har noen spørsmål angående mitt treningsopplegg. Er 17 år. Jeg har begynt å trene endel på treningsstudio. Der trener jeg alle hovedmuskelgruppene ( bena,rompa, mage, biceps, triceps, bryst og rygg). Pleier å ta 3x12 repetisjoner. Det varierer ikke så mye på hva slags øvelser jeg tar, har nesten et fast opplegg. Bruker apparater når jeg trener rygg, også varierer det å om jeg tar apparater eller manualer på resten av muskelgruppene. Mage bruker jeg mest situps og en annen øvelse jeg ikke kan navnet på. Ellers tar jeg rundt 60 pushups hver dag for å forberede meg på en pushups test jeg snart skal ha. Trener på treningssenter 2-3 ganger i uken. Jeg går også opp i øvelsene når jeg føler jeg kan klare det og ikke bare må gå ned igjen. Gjør de pushupsene jeg tar at jeg ikke får hvileperioden som skal til mellom øktene? Er dette et greit opplegg for en 17 åring? Trenger ikke å maksimere effektiviteten, så lenge det er effektivt føler jeg. Jeg går heller ikke og spiser 7 måltider om dagen og propper i meg kylling og rå egg. Vil heller ikke bruke noe kreatin eller annet "jukse" pulver. Jeg vil heller egentlig ikke forandre kostholdet mitt noe særlig. Spiser 4 måltider om dagen som vanlige folk. Pleier å spise etter trening. Eneste jeg kanskje kan gjøre er type ting som å drikke mer melk til måltidene hvis det vil hjelpe. Vil kort sagt prøve å trene regelmessig men ikke drive å tenke på at jeg må spise riktig til vært eneste måltid, da blir det ikke noe gøy lenger! Vil takke på forhånd for de som gidder å svare. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Høres greit ut det der! Fint at du vil trene også, men hold deg mest mulig unna apparater. Apparater gir deg en låst løfte/trekk-bane og isolerer muskelgruppen du trener slik at du bare trener den. Vil heller anbefale at du gjør alle øvelser med vekter. For ryggen kan du for eksempel kjøre knebøy og strakmark eller markløft som alle tar mye på ryggen, men også på andre viktige muskelgrupper. Poenget er at du også skal trene de små stabiliseringsmusklene. Vil også anbefale deg å begynne med proteinpulver. Dette er ikke noe juksepulver som du kaller det og det er bevist at man kan få intill 25 % bedre resultat fra økten dersom proteiner inntaes maksimum 30 min etter trening. Så du kan gå glipp av en del dersom du trener lengre. Ikke er det dyrt heller. Ser du også kjører et slags program, men vil igjen anbefal deg at du slenger deg på et seriøst og ordentlig et som er utviklet av fagfolk. Kan for eksempel anbefale RYP som jeg har gode erfaringer med. Lenke til kommentar
Monstah Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Ryp-treningsprogram kan prøves sikkert. Lære meg en ny øvelse i uken eller slikt. Men hvor mange repetisjoner skal jeg ta? og gjør pushupsene at jeg mister hvileperioden min? Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ryp-treningsprogram kan prøves sikkert. Lære meg en ny øvelse i uken eller slikt. Men hvor mange repetisjoner skal jeg ta? og gjør pushupsene at jeg mister hvileperioden min? Tror du har misforstått RYP litt Du skal ikke legge til en øvelse i uken. Du taster inn på tn.no/ryp hvor mye du klarer å ta 10 ganger på hverøvelse (din 10RM) og så lager den program derifra. Den viser Hvor mange sett og repetisjoner du skal ta samt hvor mange kg du skal ha på. Det som er så bra med RYP er at den legger opp til progresjon til hver økt. Slik øker du gradvis i styrke og størrelse. Angående hvileperioden skal man ha minst 48 timer hvile mellom hver økt, men har hørt at man kan trene magemusklene hver dag da de restituerer seg fortere enn resten av kroppen. Det skal uansett ikke ha noe å si for hviletiden din, nei Dersom målet er å få six-pack (bare gjetter her altså) så kan du gi opp å ta push-ups hver dag. Hemmeligheten bak six-pack er lav fettprosent. Du har sikkert sett noen av kompisene din har six-pack uten at de har trent spess mye? Det er kun fordi de har lite kroppsfett Lenke til kommentar
Monstah Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Ryp hørtes absolutt smartere ut nå! Ordentlig sixpack har jeg ingen forhøpninger om. Er ganske tynn fra før av, så det store målet er egentlig å legge på noen muskler. Vil ikke bli største gutten i gata, bare litt over normalen til vanlige folk. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Lær deg heller de grunnleggende øvelsene som tar flere muskelgrupper samtidig. Dette inkluderer knebøy, markløft, benkpress, roing, chins og militærpress. Men, om du ikke er villig til å forandre på kostholdet, så er det egentlig ikke noe poeng å anbefale noe som helst. Da blir du værende på stedet hvil. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Lær deg heller de grunnleggende øvelsene som tar flere muskelgrupper samtidig. Dette inkluderer knebøy, markløft, benkpress, roing, chins og militærpress. Men, om du ikke er villig til å forandre på kostholdet, så er det egentlig ikke noe poeng å anbefale noe som helst. Da blir du værende på stedet hvil. Militærpress går som arnoldpress også, ikke sant? Viste ikke at det var en baseølvelse, men hvilke andre muskler tar den? Sant som du sier at man må legge om kostholdet noe dersom man skal bygge. Jeg og TS er litt i samme situasjon. Jeg prøver å få i meg de viktigste stoffene men gidder ikke å telle kalorier eller lese hver forbanna næringsettikett på det jeg spiser. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/deltoids/military-press/ Fin side. Det er stor forskjell på å få i seg de viktigste næringsstoffene og å lese hver eneste etikett du kommer over. Jeg jobber som kokk, så jeg har gjerne en fordel med at jeg er interessert i mat og kosthold på en generell basis, men har du spist mat i noen år, vet du sånn ca. noenlunde hva ting inneholder. Du vet at kjøtt inneholder protein, du vet at sjokolade inneholder fett og sukker, du vet at brød, frukt og grønnsaker inneholder karbohydrater. Grønnsaker med mye stivelse (poteter, gulrot, persillerot, sellerirot) inneholder mer karbs enn ting som nesten bare er vann (løk, tomat, stangselleri, salat). Trodde dette var ting folk ble lært i heimkunnskap eller hva de nå kaller det på skolen om dagen. Lenke til kommentar
Monstah Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Jeg spiser brød med pålegg til frokost/lunsj. Middag er fisk/kjøtt og grønnsaker eller pasta osv.. Pluss at jeg spiser brød/korn til kveldsmat. Lager meg gjerne egg og bacon etter trening. Tar en sjokolade før. Er det noen enkle grep jeg kan gjøre for at det skal forbedres og kostholdet bli mer egnet? Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/deltoids/military-press/ Fin side. Det er stor forskjell på å få i seg de viktigste næringsstoffene og å lese hver eneste etikett du kommer over. Jeg jobber som kokk, så jeg har gjerne en fordel med at jeg er interessert i mat og kosthold på en generell basis, men har du spist mat i noen år, vet du sånn ca. noenlunde hva ting inneholder. Du vet at kjøtt inneholder protein, du vet at sjokolade inneholder fett og sukker, du vet at brød, frukt og grønnsaker inneholder karbohydrater. Grønnsaker med mye stivelse (poteter, gulrot, persillerot, sellerirot) inneholder mer karbs enn ting som nesten bare er vann (løk, tomat, stangselleri, salat). Trodde dette var ting folk ble lært i heimkunnskap eller hva de nå kaller det på skolen om dagen. Haha! Nei langt i fra! I 6. klasse fikk vi bare vite hvordan vi lagde maten, thats it. Omtrent det samme i 9. men med litt mer teori though. Først nå i naturfagen på VG1 får vi virkelig vite hva som er et sundt kosthold og hva som inneholder de forskjellige stoffene. Endelig, sier jeg selv om jeg kunne det meste fra før av i og med at jeg driver med vektløfting selv. EDIT: Takk for linke, trodde militar bare tok på trapezius og skulder. Endret 21. november 2010 av Hestekølle Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ingen bombe at kostholdet var kornbasert. Enkle grep, nei. Grep, ja. Spis mindre brød (tynne skiver) og mer pålegg. Billig, proteinrikt pålegg kan være egg, tunfisk og makrell i tomat. Cottage cheese med et minibeger syltetøy, det blir forholdsvis likt rislunsj (minus alt sukkeret). Kjøp en hel grillkylling, plukk kjøttet og fordel i to-tre bokser med salat. Drikk mye melk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå