Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Innsats teller ikke for karakteren


Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig aktiv i de aller fleste timene, og uansett om jeg sier noe som er helt fullstendig feil så ser det ut til å telle positivt på karakteren min, ettersom det tydeligvis virker som om jeg følger med og er interessert.

 

Jeg synes egentlig at aktivitet i timene bør telle, men ikke i veldig stor grad. Prøver bør fremdeles være viktigst, men jeg tror mest aktivitet i timen gjør at læreren liker deg bedre, og om du ligger å vipper mellom to karakterer så vil aktivitet slå ut positivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig aktiv i de aller fleste timene, og uansett om jeg sier noe som er helt fullstendig feil så ser det ut til å telle positivt på karakteren min, ettersom det tydeligvis virker som om jeg følger med og er interessert.

 

Jeg synes egentlig at aktivitet i timene bør telle, men ikke i veldig stor grad. Prøver bør fremdeles være viktigst, men jeg tror mest aktivitet i timen gjør at læreren liker deg bedre, og om du ligger å vipper mellom to karakterer så vil aktivitet slå ut positivt.

 

Når du svarer ting, eller spør om ting som er direkte feil. Eller misvisande. Kan dette vere forvirrande for andre folk i klassen. Eg ser ikkje kvifor dette skal gje deg pluss poeng?

Om du er interessert og følger med, men framleis ikkje klare å få god nok karakter på prøva. Så ser eg ikkje kvifor det skal telle positivt? At du er interessert har ingenting med ditt faktiske kunnskapsnivå å gjere.

 

Problemet er fjesfaktor. Sjølv vippa eg opp i fleire fag. Rett og slett fordi læraren likte meg i det faget. Fint for meg. Men utruleg urettferdig for alle andre som jobba hardt for karakteren sin.

Kvifor skal ein komme foran andre, i feks kampen om universitetsplass. Fordi læraren liker deg? Om dei andre faktisk har meir kunnskap enn deg?

Lenke til kommentar

Min lærer har fortalt at store deler av samfunnsfagkarakteren settes på grunnlag av muntlig aktivitet i timen. Betyr det at jeg kan stå på mitt og ta det opp?

Noen som har link til forskriften det er snakk om?

 

Det har var nytt for meg også. Jeg har i flere år blitt trekt i norsk muntlig pga lite deltagelse i timene. Har læreren ikke lov til dette?

Endret av Donnie Darko
Lenke til kommentar

 

Når du svarer ting, eller spør om ting som er direkte feil. Eller misvisande. Kan dette vere forvirrande for andre folk i klassen. Eg ser ikkje kvifor dette skal gje deg pluss poeng?

Om du er interessert og følger med, men framleis ikkje klare å få god nok karakter på prøva. Så ser eg ikkje kvifor det skal telle positivt? At du er interessert har ingenting med ditt faktiske kunnskapsnivå å gjere.

 

Problemet er fjesfaktor. Sjølv vippa eg opp i fleire fag. Rett og slett fordi læraren likte meg i det faget. Fint for meg. Men utruleg urettferdig for alle andre som jobba hardt for karakteren sin.

Kvifor skal ein komme foran andre, i feks kampen om universitetsplass. Fordi læraren liker deg? Om dei andre faktisk har meir kunnskap enn deg?

 

Du vil altså innføre et klassisk byråkrati i skolevesenet? Med de omfattende lovene og reglene som det måtte innebære? En absurd tankegang.

 

Forøvrig stiller jeg meg tvilende til at lærere (lærere generelt altså) vektlegger trynefaktor høyt når de skal sette standpunktkarakterer. Om man ligger på den berømte vippen kan det være mye som avgjør hvor du lander, men generelt tror jeg at det i en slik situasjon er helhetsinntrykket som teller. Her spiller selvfølgelig aktiviteten i timene inn.

 

Påstanden om at innsats ikke teller for karakteren er egentlig en stor selvmotsigelse. En vanlig elev på en offentlig norsk skole vil få karakteren sin basert på hva h*n har prestert på prøver o.l. Hva h*n presterer på disse prøvene, er i de fleste tilfeller avhengig av innsatsen til eleven. Om eleven velger å spille i timene og lese i friminuttene eller hjemme, må vel kunne sies å være det samme. Poenget er jo at eleven skal vise at h*n oppfyller kunnskapsmålene og alle de andre målene som man blir presentert for i starten av hvert skoleår.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke skoletimer isolert kun er for å lære det som blir sagt i timen, man skal lære gode arbeidsrutiner/læringsrutiner og bli forberedt på livet etter videregående opplæring - iom at såpass mye tid går med på skolen burde man også lære litt folkeskikk, som å følge med i timen når noen gjør seg brytet å prøve lære en noe, man kan da heller gå ett annet sted om man ikke har noen interesse av å være der? det er ingen tvang å være på vgs, det er valgfritt og gjør man et valg så burde man enten fullføre eller ikke fullføre, ikke bare ende sånn midt innimellom et sted og drive med fritidsaktiviteter mens noen prøver å jobbe rundt en, det skaper bare dårlig stemning.

 

EDIT: karakterer er en målestokk for ditt kunnskapsnivå i faget, hva man gjør i timen burde være irellevant i forhold til karaktersettingen, men å sitte på facebook er uhøflig ovenfor læreren.

Endret av opticus
Lenke til kommentar

går på videregående nå, og skulle og gjerne sett en link til forkriften for DAGENS lover om at man ikke kan trekke ned for manglende "hånd i været" etc... det burde bli en interessant ting å ta opp med bl.a norsklærer og m.m. (og jeg burde egentlig kunne anmelde diverse ungdomskole lærere)

 

Det kan hende denne forskriften er så ny at det ikke går tilbake til ungdomskolen.

 

Lover har ikke tilbakevirkende kraft.

 

Men hvis det er greit at de spiller, hvorfor er det ikke greit at de bare går et annet sted?

Det er helt greit. ifølge flere av mine lærere får en fravær for å sove eller spille i timen (etter tilsnakk), i likhet med om en forlater klasserommet.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Min lærer har fortalt at store deler av samfunnsfagkarakteren settes på grunnlag av muntlig aktivitet i timen. Betyr det at jeg kan stå på mitt og ta det opp?

Noen som har link til forskriften det er snakk om?

FYI. Det er forskjell på innsats og muntlig aktivitet.

Er du aktiv i timen ved å stille spørsmål og svare på dem viser du at du har kunnskap til læreren din. At du prøver hardt og feiler (innsats) viser bare at du ikke har kunnskapen som kreves for å oppnå kompetansemålet.

Jeg har ikke noen forskrift å linke til, dessverre. Men jeg er av den oppfatning av at mitt argument vil overkjøre forskriften uansett, da muntlig aktivitet også kan brukes til å vise lærer hvilke ferdigheter man har i et gitt fag.

 

Videre er det nå en gang slik i livet at man sjeldent blir belønnet for innsats. I det virkelige livet (dvs. i arbeid) er det fint få som egentlig bryr seg om innsatsen man legger i en oppgave, bare resultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da gjenstår spørsmålet: Hvor går egentlig grensen mellom resultat og innsats?

Godt spørsmål. Dette blir nesten opp til den enkelte lærer å avgjøre, dessverre. Men leverer du en lengre avhandling om et emne som er totalt feil er det ikke rett at man får en (trøste)karakter for innsatsen man gjorde. Man bør heller få korrekt oppfølgning, og hvis eleven vet å verdsette det, en mulighet til å forbedre feilen.

Dog ser jeg at i fag som gym og kunst og håndverk (hvis det heter det i dag) er nok grensen for ferdighet og innsats ganske uklar. Men kan man ikke gjøre annet enn å løpe i sirkel og tegne strekmenn, vil jeg si at det ikke holder at man løper aldri så mye, eller tegner aldri så mange strekmenn (med mindre det er en del av læreplanen selvsagt).

I mer teoretiske fag skulle det vel være rimelig klart hvor grensen mellom resultat og innsats er.

og til slutt, det er forskjell på et bra og et dårlig resultat.

 

Vet ikke om det besvarte spørsmålet ditt, men det er i alle fall det jeg oppfatter som den korrekte måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på yrkeslivet. Der kan for eksempel høy og synlig innsats absolutt resultere i at andre øker sin innsats. Egen innsats den ene dagen påvirker (resultat) egen innsats den andre. Overgangen er flytende. Et rent resultat får vi bare når arbeidet avsluttes, og selv da er innsats vesentlig. Er kanskje "resultat" egentlig bare et kunstig begrep vi bruker for å måle ting?

Lenke til kommentar

Jeg ser den, og som du hinter fram til er resultat og innsats vanligvis proporsjonalt. Bruker jeg halve dagen på å drikke kaffe er som regel resultatet av den dagen også der etter, bare halvveis. Så ja, resultat er nok en kunstig enhet for å måle bla. innsats, kunnskap og ferdighet på.

 

Hvordan man skal vektlegge de forskjellige faktorene vil da avhenge av hva det ønskede resultat er. For å måle resultat av kunnskap ifm. teori vil i så måte innsats være av mindre betydning for læreren enn for eleven. Som du selv sier, så vill innsats vanligvis påvirke resultat. Men det er ikke for læreren sin del at man da legger innsats i noe, det er for sin egen del.

Og dermed vil ligningen for eleven sitt resultat se annerledes ut enn ligningen for lærerens bedømmelse av elevens resultat. Altså fra lærerens synspunkt er innsats fra elevens sin side ubetydelig for å måle et resultat. Dog er det ikke bortkastet med innsats fra eleven sin side, hvis innsatsen resulterer i et bedre resultat ovenfor læreren.

Lenke til kommentar

Men hvis det er greit at de spiller, hvorfor er det ikke greit at de bare går et annet sted?

 

Godt poeng. Kanskje det er på tide vi tar etter IB og avskaffer obligatorisk oppmøte fullstendig? Det hadde egentlig ikke vært meg imot, men det bunner vel egentlig mest ut i hva man mener formålet med skolen er. Er man på skolen for å lære? I så fall ser jeg ikke hvorfor innsats (eller oppmøte på annet enn prøver) skal telle i det hele tatt. Er man på skolen for å lære å lære? Da er det kanskje ikke så dumt at innsats/aktivitet er med i vurderingen.

 

Min mening: Hvis du greier å lære deg alt du skal uten å gjøre en dritt på skolen, så burde ikke det påvirke karakterene dine negativt.

Lenke til kommentar

Men hvis det er greit at de spiller, hvorfor er det ikke greit at de bare går et annet sted?

Min mening: Hvis du greier å lære deg alt du skal uten å gjøre en dritt på skolen, så burde ikke det påvirke karakterene dine negativt.

Helt enig med deg. Alle er forskjellige, og kan man tilegne seg kunnskap og ferdigheter i henhold til fastsatte mål ved å spille data, så kjør på for all del. Problemet er bare det at de fleste i alderen 0-18 (om ikke mer) år ikke alltid er i stand til å se hva som er mest fornuftig.

Jeg kan tørre å vedde på at det vil gå mye i dataspilling, festing og hva det nå skulle være, hvis man kan gjøre som man vil når man er "underlagt" skolen. Det grunner vel ut i hva som er økonomisk ansvarlig for staten til slutt. Skal man ha en arbeiderstyrke som ikke klarer å komme seg ut i arbeid før man er godt voksen pga. at hele ungdommen er kastet bort å lek å moro? Eller skal man ha en arbeiderstyrke som er i stand til å arbeide fram dem er 18-25 år?. Det er noen år i forskjell på statlige kostnader vs. inntekt. Jeg skulle tro det er av ganske stor betydning.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at ungdom flest ikke takler å ha data på skolen, men jeg vil ikke si det er utelukkende negativt å ha tilgang til det. Senere, når vi skal studere på universitet eller når vi skal begynne å jobbe, kommer vi til å være i nærheten av like mange, om ikke flere distraksjoner.

 

Tror de fleste blir veldig fortapt i spilling i begynnelsen, men etter hvert lærer seg å holde seg unna. Og det er vel best å ha lært seg det før man skal videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...