Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Innsats teller ikke for karakteren


Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Innsats teller ikke for karakteren

 

Elevene kan velge Facebook fremfor å følge med i timen. Lektor Anne Lene Andersen har ikke lov til å sette ned karakteren på grunn dårlig innsats

 

 

–Når det veldig klart uttrykkes at innsatsen ikke skal telle når fagkarakteren skal settes, sender man ut feil signaler til elevene, mener Anne Lene Andersen, som underviser på Skedsmo videregående skole.

 

–Man bygger opp under et inntrykk av at det ikke har noe å si hva man gjør og ikke gjør i timene. Det eneste som betyr noe, er formaliserte tester og prøver. Hvis elevene får oppgaver i en time og ikke gidder å gjøre dem, bidrar det bare til at de trekkes i ordenskarakter, men den betyr ikke noe for videre opptak til høyere studier, poengterer hun.

 

 

Teoretisk sett kan altså en elev tilbringe det meste av timen på Facebook uten at det isolert sett kan påvirke en fagkarakter i negativ retning. Og det skal heller ikke honoreres om man deltar aktivt i timen. Stortinget har ikke gitt klarsignal til slike endringer, bare bedt om et klarere regelverk.

 

 

–Det hele er snudd på hodet. Elevene er fratatt ansvar, sier hun og påpeker at dette går mest ut over elever som trenger stramme rammer.

 

Hun tror ikke alle er modne nok til selv å forstå at jevn innsats i alle timene er det smarteste for å få gode arbeidsvaner. Selv innrømmer hun at hun tøyer regelverket når hun har gjort elevene oppmerksomme på at hun tar hensyn til «faglige bidrag» i timen og setter et pluss i boken for aktiv innsats.

 

–Men skal jeg ta forskriften helt bokstavelig, kan det oppstå problemer med å forsvare dette, sier hun.

 

 

Mer : http://www.aftenposten.no/nyheter/article3913940.ece

 

 

Hvis noen spør meg, så synes jeg det er greit at det å være aktiv i timen ikke burde telles. For det første, blir det det på en måte konkurranse blandt elevene og det er heller ikke sikkert at alle får ordet. Før har lærere trukket elevene NED i karaktere, på grunn av de ikke har vært aktiv i timene. En elev kunne like godt få to 6ere i en formell vurdering , men gått ned, på grunn av å ikke ha vært aktiv i timene.

 

Hva synes dere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig. Om man vil jobbe på skolen eller svare på spm. i timen bør være valgfritt. Om man så jobber masse hjemme og får gode karakterer lærer man seg jo det man skal, man er sterk i faget! Er man sterk i faget bør man få en god karakter, uansett. Jeg tror likevel at selv om det ikke er noe krav i læreplanen så får mange lærere et bedre inntrykk av deg dersom du er aktiv og stiller spørsmål osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette gjelder for u.skolen også så tror jeg noen kan gå på en stor smell. Men samtidig er dette veldig greit for enkelte, f.eks da jeg gikk på u.skolen så var jeg mye syk eller fulgte ikke med i timene, men jeg fikk jo allikevel gode karakterer på prøver i språkfag, så hvis det hadde vært sånn da jeg gikk ut av u.skolen så hadde jeg sikkert hatt 5 i både norsk og engelsk istedenfor 3/4.

 

Jeg synes det burde legges opp til at så lenge man er flink i faget får man god karakter, men at klasseromsundervisningen er god og læringsrik for de som trenger klasseromsundervisning mer enn de andre.

Lenke til kommentar

Hvis dette gjelder for u.skolen også så tror jeg noen kan gå på en stor smell. Men samtidig er dette veldig greit for enkelte, f.eks da jeg gikk på u.skolen så var jeg mye syk eller fulgte ikke med i timene, men jeg fikk jo allikevel gode karakterer på prøver i språkfag, så hvis det hadde vært sånn da jeg gikk ut av u.skolen så hadde jeg sikkert hatt 5 i både norsk og engelsk istedenfor 3/4.

 

Jeg synes det burde legges opp til at så lenge man er flink i faget får man god karakter, men at klasseromsundervisningen er god og læringsrik for de som trenger klasseromsundervisning mer enn de andre.

Helt enig. Noen har gode forutsetning i enkelte fag og får gode karakterer for å ikke gjøre så veldig mye, eller de kan ha enorm innsats hjemme men ikke gjøre mye i timene.

Lenke til kommentar

Graden av innsats den enkelte elev må legge inn for å oppnå en gitt karakter er helt individuell, samtidig som skolesystemet vi har i dag er basert på tanken om at det er noenlunde likt for alle. Skolen stritter imot alle tegn på det motsatte ved å piske de svake og tøyle de sterke. Under forutsetningen av at alle har samme muligheter, belønner jo faktisk dagens karaktersystem innsats, om enn underforstått: Får du gode karakterer du ha vært flink, kom ikke her og si noe annet, og vice versa. Et endret fokus på innsats ville være (nok) et skudd for baugen for dette verdigrunnlaget.

 

Den andre siden av saken er at det tross alt er ganske mange som lykkes i dette systemet. Nivået er tilpasset gjennomsnittet, og disse forlater skoleverket med en følelse av at ting gikk noenlunde rettferdig for seg: de fikk kanskje ikke toppkarakterer over hele fjøla, men gjorde det bra når de jobbet hardt. Dette gir en konkret følelse av å ha staket ut sin egen retning og å ha æren for egen vellykkethet. Disse har intet personlig å vinne på å utfordre systemet, snarere tvert imot. Problemet er at vi lever i et demokrati, og uten støtte fra denne gruppen er det vanskelig å få gjort noe som helst.

 

Skal man belønne innsats må læreren ha mulighet til å utøve skjønn og justere utfordringen til hver enkelt elev etter hans/hennes evner. Skolens oppgave er ikke først og fremst å forsyne barna med målbare ferdigheter, de er et beleilig biprodukt av at man lærer seg selv å kjenne, lærer å jobbe, lærer å lære og at innsats lønner seg. Slik den er i dag mislykkes skolen i mange tilfeller med disse tingene. Kanskje det at noen slipper unna med å nettsurfe seg gjennom timene kan nøre opp under en viktig debatt rundt disse problemene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hvis innsats i timen skal telle, blir karaktersettingen subjektiv

Frp ønsker ikke at deltagelse i timen skal påvirke karakteren elevene får på skolen.

 

 

Betyr det at det er greit at elevene sitter på Facebook i timen, så lenge de gjør det bra på prøver og eksamener?

 

- Det må være opp til elevene selv. Jeg håper og tror at mange er aktive i timen, men noen lærer best på andre måter, sier Hanekamhaug.

 

- Hva med norsk muntlig, hvordan skal lærere og lektorer kunne sette karakter her, om ikke på grunnlag av muntlig innsats i timene?

 

- Norsk muntlig er et særtilfelle i denne sammenhengen. Her er det klart at muntlig aktivitet i timen må avgjøre karakteren, presiserer hun.

 

 

 

Hvis deltagelse i timen skal telle med på karakteren, blir karaktersettingen fort subjektiv. Hva hver enkelt lærer mener er god innsats i timen, kan jo variere. Noen lærere synes kanskje det er best at elevene er muntlig aktive og følger med i timen. Men andre setter kanskje pris på at elevene er stille og følger med i timen.

 

Hanekamhaug mener også at anonym retting av prøver bør innføres, for å unngå at karaktersettingen blir subjektiv.

 

- Når elevene skal på universiteter og høyskoler, møter de det samme systemet: Det er det du faktisk presterer og det du har av faktisk kunnskap, som blir avgjørende. Og når de skal ut i arbeidslivet, er jo arbeidsgiveren interessert i å vite hva de faktisk kan, ikke om de engasjerte seg i timen, sier Hanekamhaug.

 

Hanekamhaug sier hun har diskutert saken med Frps fagfraksjon i Stortingets kirke-, utdannings og forskningskomité, og at de står samlet i dette synet.

 

 

 

Hanekamhaug mener også at anonym retting av prøver bør innføres, for å unngå at karaktersettingen blir subjektiv.

 

 

Mer : http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3914274.ece

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

At innsats teller, vi har noen jenter som sitter bakerst som aldri, men når dem bli tvunget til og snakke snakker dem bra og svarer greit, men og få 5 i muntlig uten og ha rukket opp hånda på 2 år. Nei, det går ikke.

 

Hvorfor ikke ?

 

Det er jo formelle vurderinger som skal telles, ikke noe annet. Det samme er det jo når man skal studere på univeristet\høyskolen. Lærerne vurderer ikke deg etter hvor aktiv du er, men hva du får til på eksamen.

Lenke til kommentar

Er det ikke besynderlig hvordan Fremskrittspartiet heter det det heter og rett som det er trer inn i en ideverden hvor alt fungerer som det skal og status quo (eller gårsdagens) skal forsvares for enhver pris?

 

noen lærer best på andre måter

Eller: de får gode karakterer, så da de jo ha lært. Andre muligheter finnes ikke.

Lenke til kommentar

At innsats teller, vi har noen jenter som sitter bakerst som aldri, men når dem bli tvunget til og snakke snakker dem bra og svarer greit, men og få 5 i muntlig uten og ha rukket opp hånda på 2 år. Nei, det går ikke.

 

Hvorfor ikke ?

 

Det er jo formelle vurderinger som skal telles, ikke noe annet. Det samme er det jo når man skal studere på univeristet\høyskolen. Lærerne vurderer ikke deg etter hvor aktiv du er, men hva du får til på eksamen.

 

Glemte og si det, men vi har sånn at på en del ting så vis man ikke rekker opp hånden så vet, man det ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det er jo helt på styr. Da er det ingen grunn til ikke å rekke opp hånden hele tiden.

 

Ja, egentlig. Men det er mange elever som ikke vet at læreren egentlig ikke kan vurdere dem på den måten, så derfort fortsetter elevene å rekke opp hånden :!:

Lenke til kommentar

Har blitt fortalt i hele min karriere innen skolevesenet at innsats i timene gjaldt for standpunkt karakteren, og jeg har også blitt trekt i karakter på grunn av manglende muntlig innsats i timer, så dette var nytt for meg. Det viser jo bare at lærere er lite oppdatert på forskriftene og bestemmer karakterer ganske forskjellig, både på godt og vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...