Gå til innhold

Ubuntu, kan jeg slette programmer?


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt ganske vandt med Ubuntu. Etter at jeg fant ut hvor søppelbøtta var, fyller ikke harddisken seg heller opp hele tida lengre.

 

Men. Virker som det kryr av programmer på OS'et. Over halvparten har jeg ingen bruk for. Finnes det noen måte å slette på?

 

Og, hvordan får jeg tilbake "slå av"-meny? Klarte å slette når jeg fjerna ting jeg ikke trengte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint slette programmer. Slå deg løs med apt-get remove, Synaptic pakkebehandler eller den mer brukervennlige programbehandleren som jeg ikke husker hva heter (men som du garantert har brukt).

 

Den greia jeg enkelt kan søke etter ting jeg vil ha med? Så laster jeg ned og installerer?

 

Må kanskje lære meg terminal greia også, antar apt-get remove er ment å brukes der.

Lenke til kommentar

Du kan fint slette programmer. Slå deg løs med apt-get remove, Synaptic pakkebehandler eller den mer brukervennlige programbehandleren som jeg ikke husker hva heter (men som du garantert har brukt).

 

Den greia jeg enkelt kan søke etter ting jeg vil ha med? Så laster jeg ned og installerer?

 

Må kanskje lære meg terminal greia også, antar apt-get remove er ment å brukes der.

Den greia, ja. Så vidt jeg vet, skal du kunne avinstallere litt av hvert gjennom det grensesnittet, og det er jo veldig brukervennlig. Skal du litt dypere, så er Synaptic gull verdt. Terminalen er god å ha til mye rart, men Synaptic er nok å foretrekke for en storopprydding. Det er bare å huke av for det du vil avinstallere og så ta alt på en gang. Det er selvfølgelig heller ingenting i veien for å velge flere pakker samtidig med apt-get remove, men det krever at du kjenner navnet til hver enkelt pakke - og ikke alle er like logiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...