the_fire Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hei. Jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående (gikk ut i 2008, før kunnskapsløftet), og sitter dermed bare med 1MX og naturfag (tror det var et-årig). Så har jeg begynt å studere, og tar nå bachelor i fjernsyns- og multimedieproduksjon. Som er vel og greit, jeg trives bra og håper på å jobbe med noe knyttet til dette. Men, jeg savner mattematikk og naturfag. 1MX dreier seg stort sett rundt pluss og minus, mens naturfag (som jeg har) går ut på å kjenne igjen fotsporene til dyrene ... vel, kanskje ikke akkurat, men ikke desto mindre ønsker jeg utvide kunnskapene innen mattematikk, kjemi og/eller fysikk. Derfor virker forkurs ingeniør vel og bra for min del. F.eks. 1-årig Forkurs for Ingeniør- og Maritim utdanning (Narvik) eller Forkurs for ingeniørutdanning (Universitetet i Stavanger). Så jeg lurer: Noen som har erfaring eller tanker rundt dette? Å studere, kun for å studere. Hvordan blir det med studielån? Jeg ser for meg at jeg også vil jobbe ved siden av, vil jeg få tid til dette? Eller bør jeg gå for noe helt annet, privatist f.eks.? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 For det første: hvorfor vil du studere? - Er det for din egen del? - Eller er det for at du vil utdanne deg til noe som krever det? Om det er det første, så ville jeg tenkt over det nøye, klarer du å lære deg dette på egenhånd? Skal sies at VGS matte er ganske enkelt, og at det burde gå fint å lære seg selv egentlig. (jeg fikk 6,5 og 4 i M1,2 og 3 på VGS, og har D i alle mattefaga på NTNU siving). Så dersom du er interesert i å utvide kunskapen din så klarer du å lære deg dette på egenhånd. Og dermed slipper studielån. Biologi (2 og 3) er samme leksa, ganske lette fag som du lærer like fort ved å lese boka og se naturfilmer. Fysikk og kjemi er litt værre, men bør være overkommelig. Tror jeg fikk D på NTNU fysikken, og den klarte jeg å lære meg helt på egenhånd(bare selvstudium, øvinger/løsningsforslag og eksamner/løsningsforslag). Ang. jobb, så spørs det hva du tenker på da. Jeg er student på fulltid, og jobber ved siden av. ca 2 dager i uken. Jeg må ha både studielån og lønn for å få det til å gå rundt. Gidder ikke å bo kjipt. Om du får tid er bare opp til deg og hva du prioriterer. Jeg mener folk får tid til det de vil få tid til. - Om du vil ta en utdanning vidre der dette er relevant er det jo ikke noe spørsmål. Da MÅ du ha dokumentasjon. Lillebroren min tar forkurs i stavanger akkurat nå, så dersum du har noen konkrete spørsmål til han så kan jeg vidrerformiddle dem til han om du vil. Trpr foresten også at de fleste høyskoler/universiteter tilbyr dette, men da i varierende grad av tilrettelegging for jobb ved siden. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hvis du kun skal ta realfag, så kan du ved noen høgskoler ta det over et halvt år. Om du tar det over et helt år, så får du i hvert fall tid til å jobbe ved siden av. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Om du er flink med selvstudie, ville jeg kanskje ha les på egenhånd, og gått opp til privatist i Matte og Fysikk(eventuelt kjemi, biologi osv om det skulle være interessant) Og HELDIGVIS for deg, så finnes det en rekke med fantastiske lærere på nettet i dag. sjekk bla. ut Khan Accademy(helt utrolig kar) http://www.khanacademy.org/ Her kan du kanskje sjekke ut Advanced Algebra/Algebra 2 om du er litt sliten etter 1MX. Om ikke, så kan du like greit hoppe på Trigonometry og Pre-Calc, som tilsvarer det som het 2MX og 3MX før(Trigonometri, Logaritmer, Funksjoner, Integrasjon, Derivasjon, Rekker, Sannsynlighetsregning osv) Denne fyren har også mange notater liggende på nettet(dog høgskole/universitetsnivå matte, foruten Algebra delen) http://tutorial.math.lamar.edu/ Dessverre ser det ut til at parAbel er lagt ned (norsk interaktivt realfagsundervisning på nett, veldig bra program etter min mening) for nå, men kan hende den spretter opp igjen etter hvert. Som sagt; Om du har motivasjon og interesse til å lese på materialet over hver ettermiddag, så ser jeg ingen problemer med å kunne gå opp til eksamen etter ca 6/12 mnd. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 De fleste forelesningene i matematikk og fysikk fra MIT: http://ocw.mit.edu/index.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå