Gå til innhold

Aksjefond - Hva om verdiene går ned?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter å grubler på dette med aksjefond, og lurer på om jeg skal dumpe sparepengene mine i et. Men jeg er svært dårlig med disse greiene, og vil derfor høre med noen aksjeguruer her på forumet!

• Om jeg investerer i en bedrift, og aksjene mine går ned, vil de omsider gå opp? Da snakker jeg om trygge investeringer i store selskaper.
  • Sett at jeg har f.eks 10.000kr som jeg bruker på aksjer i et firma, hvor mye fortjeneste kan jeg forvente meg om en måned? Er det lønnsomt?
  • Hvilke aksjer ses på som trygge?
  • Kan jeg ta ut pengene mine om jeg trenger dem?
  • Er det lurt å spare i aksjer for en fattig hybelboer?
  • Vil jeg tape penger om jeg ikke er flink?
  • Skandiabanken garanterer 300kr per måned, hva betyr dette?

Edit: Merker at jeg har blandet dette med aksjer og aksjefond. Hadde vært greit å fått vite litt om begge deler! :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror en feil mange gjør når de skal opprette et fond er at de ser på prestasjonen til fondet de siste 5 årene. Amerikanske fond har gjort det dårlig i 10 år, mens fond i japan har gjort det dårlig i 20 år. Det som er hot nå er fond i utviklende markeder.

Inflasjonen er ganske lav i USA, men relativt høy i Kina. QE2 i USA kan virke som bensin på et bål i Kina gjennom den spekulative effekten QE2 har på råvarer, og skape en sterk brems fordi kineserne må kontrollere inflasjonen sin, som gir USA ytterligere rom for å stimulere, samtidig som dollaren kan styrke seg. Altså QE2 i USA gjør at Kina koker over mens dollaren styrker seg. Det er helt motsatt av hva alle tror skal komme, men skulle det slå til vil amerikanske multinasjonale selskap som tjener på lavere råvarekostnader begynne å styrke seg.

I jungelen av hotte aksjer i utviklende markeder er de amerikanske store bluechip aksjene en gruppe som glemmes. Wal-Mart har en beta på 0,35 som sier noe om hvor mye selskapet beveger seg relativt til den amerikanske indeksen som har tallet 1. Et lavt tall betyr at aksjen er mer stabil sammenlignet med indeksen. Den amerikanske indeksen beveger seg også svært mye mindre sammenlignet med Oslo Børs. Definisjonen på en trygg aksje er altså aksjer i det amerikanske selskapet wal-mart.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Om jeg investerer i en bedrift, og aksjene mine går ned, vil de omsider gå opp?

Nei. Det kan hende, eller de kan gå til 0. Aldri godt å si.

Da snakker jeg om trygge investeringer i store selskaper.

Med ditt kunnskapsnivå bør du unngå plukking av enkeltaksjer (kun et velment investeringsråd, ikke ment nedsettende på noen måte).

Sett at jeg har f.eks 10.000kr som jeg bruker på aksjer i et firma, hvor mye fortjeneste kan jeg forvente meg om en måned? Er det lønnsomt?

En måned? Håpløst kort tid; med mindre enn 3-5 års horisont har de fleste lite i aksjemarkedet å gjøre.

Hvilke aksjer ses på som trygge?

Noen svinger mer enn andre (jfr festens beskrivelse av beta), men hvis du vil ha trygghet er aksjemarkedet feil sted. Historisk har aksjemarkedet betalt bedre enn å f.eks. ha penger på bankkonto, men grunnen til at man får denne betalingen er at man tar en risiko.

Er det lurt å spare i aksjer for en fattig hybelboer?

Kommer an på. Jeg vil mene at de fleste i denne situasjonen heller bør bygge opp et passe stort buffer for regnværsdager, resten kan du bruke på øl eller festlige reiser.

Vil jeg tape penger om jeg ikke er flink?

Privatpersoner taper stort sett på enkeltaksjer, og de velger stort sett dyre fond som ikke klarer å forsvare sine høye kostnader med meravkastning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...