Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fulle foreldre, hvordan skal man hanskes med de?

Gjest G21

Anbefalte innlegg

(Er ikke helt edru selv så det kan hende det blir noen skrivefeil)

Beklager veggen med tekst men det får bli som det ble denne gang.

Foreldrene mine har i det siste skapt endel trøbbel i helgene på grunn av drikking. Dette har begynt å gå løs på økonomien i form av skader på inventar i hjemmet, har et glassbord med 9 liv og tv-en til 20.000 gikk i gulvet for 14 dager siden. Foreldrene gikk løs på en stor flaske jegermeister og muttern har snublet 3 ganger hittil. Hver gang springer jeg opp trappen og sett etter at alt er i orden. Nest siste smellet hørte jeg at glassbordet var involvert, når jeg kom opp var et glass med veltet, hun hadde tydeligvis slått kneet oppi bordplaten. Vannet hadde da fuktet bærbaren hennes litt på undersiden og litt opå tastaturet. Jeg tørket av bærbaren, tørket opp vann fra teppet og dimmet lys (lot lys i gang og bad være på så de ser hvor de går). Jeg går ned igjen og 5 minutter senere innser hun at 2-seters sofaen ikke var nor særlig å sove i så hun går på egenhånd igjen. Jeg hører et nytt smell, denne gangen ved peisen. Hun hadde da veltet et stativ med utstyr til peisen og satt der og vinglet med hodet. Jeg tilbyr henne å hjelpe henne opp på soverommet så hun får sove i sengen, hun nekter i en 5 minutters tid helt til hun sier det er ok at jeg passer på at hun kommer seg opp. Helt oppe velter hun en sitronbrus der toppen ikke var skikkelig skrudd på så halve gulvet fylles med brus, jeg henter håndduk og tørker opp det verste sølet. Da var hun endelig kommet seg i seng. Slik vil jeg ikke ha det. Broren min på 16 er møkk lei helgafyll og tør nesten ikke gå opp når de drikker.

Hva kan jeg gjøre? Jeg skal snakke med dem men er det noe mer å gjøre enn det?

-Oppgitt sønn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Er ikke helt edru selv så det kan hende det blir noen skrivefeil)

Beklager veggen med tekst men det får bli som det ble denne gang.

Foreldrene mine har i det siste skapt endel trøbbel i helgene på grunn av drikking. Dette har begynt å gå løs på økonomien i form av skader på inventar i hjemmet, har et glassbord med 9 liv og tv-en til 20.000 gikk i gulvet for 14 dager siden. Foreldrene gikk løs på en stor flaske jegermeister og muttern har snublet 3 ganger hittil. Hver gang springer jeg opp trappen og sett etter at alt er i orden. Nest siste smellet hørte jeg at glassbordet var involvert, når jeg kom opp var et glass med veltet, hun hadde tydeligvis slått kneet oppi bordplaten. Vannet hadde da fuktet bærbaren hennes litt på undersiden og litt opå tastaturet. Jeg tørket av bærbaren, tørket opp vann fra teppet og dimmet lys (lot lys i gang og bad være på så de ser hvor de går). Jeg går ned igjen og 5 minutter senere innser hun at 2-seters sofaen ikke var nor særlig å sove i så hun går på egenhånd igjen. Jeg hører et nytt smell, denne gangen ved peisen. Hun hadde da veltet et stativ med utstyr til peisen og satt der og vinglet med hodet. Jeg tilbyr henne å hjelpe henne opp på soverommet så hun får sove i sengen, hun nekter i en 5 minutters tid helt til hun sier det er ok at jeg passer på at hun kommer seg opp. Helt oppe velter hun en sitronbrus der toppen ikke var skikkelig skrudd på så halve gulvet fylles med brus, jeg henter håndduk og tørker opp det verste sølet. Da var hun endelig kommet seg i seng. Slik vil jeg ikke ha det. Broren min på 16 er møkk lei helgafyll og tør nesten ikke gå opp når de drikker.

Hva kan jeg gjøre? Jeg skal snakke med dem men er det noe mer å gjøre enn det?

-Oppgitt sønn

om ikke en seriøs samtale om temaet med deg, dine foreldre og din bror vekker dem; vet jeg ikke helt..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tolker det som at du er 21 år på gjestenavnet ditt. Bor du fremdeles hjemme, eller er du bare på besøk av og til? At de har en 16 år gammel sønn, som atpåtil er hjemme når slikt foregår er særdeles klanderverdig. Hadde jeg vært deg hadde jeg funnet fram all spriten i huset og helt den ut. Så hadde jeg satt flaskene på en pen rekke på bordet sammen med alt de har klart å ødelegge i fylla. Topp gjerne det hele med et bilde av broren din, og sett deg ned og vent til de kommer bakfulle ned på morgenkvisten. Da tar du en skikkelig alvorsprat med dem, og får dem til å innse at dette er særdeles uansvarlig oppførsel med en mindreårig i hus. Om de ikke synker langt ned i gulvet etter dette, er de i utgangspunktet dårlige skikkede foreldre etter min mening (og sikkert barnevernets også). Håper dette ordner seg, for slike familiesituasjoner kan gi tragiske konsekvenser på lang sikt.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hei igjen, ja jeg er 21. Har gått 2 år skole mens jeg bodde hjemme, gått som lærling et år og feilet og bodd på hybel det året, så jobbet jeg 2 år i bedrift mens jeg bodde på en større hybel. Nå bruker jeg det tredje året for å gå en litt annen retning, og i mellomtiden må jeg bo hjemme fordi jeg ikke har noen inntekt til å bo alene.

Etter dette året så blir jeg lærling igjen og flytter ut gjen.

Jeg takler det ganske greit men at det går utover verdier i huset og psyken til min bror liker jeg mindre. Heldigvis var han vekke denne helga og jeg tror foreldrene tillot seg å være ekstra fulle.

Foreldrene mine har ikke tatt broren alvorlig når han sier med en nedlatende tone at han ikke vil de skal være full "denne helga" men jeg skal stå for det jeg sier og si ifra om at alkoholen må begrenses.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er foreldrene dine voldelige? Er du den sterkeste i flokken?

Flere jeg kjenner har faktisk hatt liknende problemer, og de har, mens foreldren var i edru tilstand, gått helt berserke. La meg ta et eksempel, jeg aldri kommer til å glemme.

En venn av meg som er en ganske rolig person, og har stor respekt for foreldrene sine, fortalte meg om problemene familien hadde. Han er 19 og bor for seg selv, et stykke unna. Han har en yngre søster som forsatt bor hjemme, som han er bekymret for, så vi bestemte oss for å gjøre noe litt utenom det vanlige, mens han var på besøk hos meg. Vi dro hjem til de, og han skjelte de ut på det groveste, virket nesten som om han hadde planlagt ord for ord. Faren hans holdt på å klikke, men han forstod faktisk alvoret i dette. Kan bare si at det går MYE bedre der nå.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei igjen. Ble lite skriving fra meg den gangen da jeg ikke følte for å skrive mer. Det er tøft til tider og jeg er for passiv til at jeg greier å ta tak i det, både alene og sammen med bror.

Nå i kveld så ble far i huset sur for noe og knuste en tallerken uten noen fornuftig forklaring. Jeg satt i kjelleren og slappet av da det skjedde. Det var noe mellom foreldrene mine, men jeg hørte kun kjeftingen hans. Tenk å være 23 og usikker/skremt på/av sin egen far. Det er på nippet til at jeg tar telefonen og ringer en av søstrene hans eller noen andre som kan snakke med han.

Fortsetter dette pakker jeg tingene og blir på hybelen resten av ferien. Og sannsynligvis blir bror med, så får de ordne opp selv.

Anonym poster: e37ac5c966e7a73ecd63f49f2b35219c

Lenke til kommentar

TS her.

Situasjonen er ganske så lik som for 3 år siden, men jeg føler meg mer midt i det nå enn jeg gjorde før, jeg ser lettere det som foregår rundt meg og tar ting veldig nært når det skjer.

I øyeblikket før jeg skrev forrige innlegg så skalv jeg som om jeg stod ute i 20 minus uten varme klær.

Mor gikk forbi kjellerstua der jeg satt så jeg huket tak i henne og forklarte situasjonen. Hun forstod problemet, og følte seg uvel selv etter episoden. Det viste seg at far, som har brukt mange timer på å bytte tak på huset vårt og er langt fra ferdig, har en tendens til å oppføre seg slik etter en lang og slitsom arbeidsdag. Og etter en slik dag ender det med alkohol innabords. Det skal sies at det drikkes veldig mye vin, gin/tonic, Jägermeister, øl og annet.

Jeg drikker svært lite, spesielt når jeg er hos familien fordi jeg vil være forberedt skulle det være noe. Enten at far blir så ubehagelig at jeg må ta bilen og kjøre vekk, eller at noen blir skadet. En ganske så ekkel tanke som gjør at kveldene når promillen er på det høyeste kan bli ganske så ubehagelig. Har flere ganger vært på nippet til å ta bilen og kjøre for å hente bror på grunn av det som skjer når han er hjemme og jeg på hybelen, det er ikke nødvendigvis farlig men det er de psykiske konsekvensene som kan oppstå som skremmer mest.

Så ja. Hun skal snakke med far imorgen, så får vi ta det deretter. Håper og ønsker at han sier unnskyld. Men med personligheten hans får jeg neppe noe blikk som sier det engang. Anonym poster: e37ac5c966e7a73ecd63f49f2b35219c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...