Gå til innhold

Glew problemer i VS2010 Windows 7 64bit

Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å kompilere et opengl prosjekt med glew. Jeg får følgende

1>Main.obj : error LNK2001: unresolved external symbol ___glewActiveTextureARB
1>Main.obj : error LNK2001: unresolved external symbol ___GLEW_ARB_fragment_shader
1>Main.obj : error LNK2001: unresolved external symbol ___GLEW_ARB_vertex_shader
1>Main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol _glewInit referenced in function "void __cdecl vInitGL(int,int)" (?vInitGL@@YAXHH@Z)
1>Shader.obj : error LNK2001: unresolved external symbol ___glewGetProgramiv
1>Shader.obj : error LNK2001: unresolved external symbol ___glewLinkProgramARB
1>Shader.obj : error LNK2001: unresolved external symbol ___glewAttachObjectARB
1>Shader.obj : error LNK2001: unresolved external symbol ___glewCreateProgramObjectARB

osv...

Jeg har gjort følgende:

- Lagt glew32.dll i /System32

- Lagt glew.h og wglew.h i VCdir/include/gl, og lagt VCdir/include/gl til i VC directories i project options

- Lagt glew32.lib i VCdir/lib

- Lagt glew32.lib til i linker->input->Additional dependencies

Har jeg glemt noe?

Kan jeg ha lest noe sted at glew må kompileres fra scratch for windows 7 64bit? Da sliter jeg litt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unresolved references betyr at du mangler en .lib fil. Ettersom du sier at glew.lib er inkludert er dette litt merkelig dog...

Sjekk om det er flere/andre .lib filer du kan bruke, og sjekk at det ikke er noen "file not found" feilmelding på .lib filen.

Litt sideinfo: OpenGL32.dll heter merkelig nok ikke OpenGL32.dll fordi OpenGL er 32-bit. Dette er bare et navn som er gitt OpenGL som den skal beholde, så det er bare historiske grunner til at OpenGL32.dll heter akkurat det, og ikke OpenGL.dll.

Det kan godt være at glew bare har beholdt denne endelsen for å assosiere seg med OpenGL.

Hvis du tror det er et problem med 32/64-bit, så kompilerer du enkelt nok bare i 32-bit, ettersom dette fungerer helt fint i 64-bit Windows.

Lenke til kommentar

Åh, interessant info ang. opengl32.dll navngivingen. Jeg kompilerer i 32bit, men jeg har funnet ut feilen.

Det viser seg at glew sitt bibliotek per dags dato ikke er kompatibelt med VS2010 og må kompileres fra scratch. Så jeg lastet ned kildekoden fra glew.sourceforge.net og åpnet .dsw filen i VS som igjen konverterte prosjektet. Deretter kompilerte jeg bare i release og erstattet dll- og lib filene. Nå fungerer det =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...