Gå til innhold

Isolere lyd på soverom

Anbefalte innlegg

God aften!

Jeg har kort spørsmål.

Hvordan kan jeg lettest (Og billigst) mulig isolere et rom slik at det blir NESTEN lydtett?

Da tenker jeg ikke på å åpne vegger og tak for å dytte inn glava og drit, men noen tepper etc.

Min teori er å henge noe á la scenetepper (litt tynnere og selvfølgelig litt mindre areal) rundt på veggene.

Tyty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Legg gjerne ut bilder når du har tapetsert soverommet med eggkartonger :D En fryd for øyet!

Men til alvoret: Fryth har absolutt et poeng nå han peker på formen som bunnen av en eggkartong. Mange såkalt 'klangfrie' rom har veggene og taket dekket med mønster som ligner på det.

I forhold til mesteparten av bølgelengden til hørbar lyd (ca 17m - 17mm) vil kartongene nærmest virke som et 'stealth'-mønster, altså dempe refleksjoner (dvs: klang) i stor grad.

Melkekartonger vil nok ikke gjøre samme nytten, har aldri hørt om det :nei:

Nå vil du vel ha bygningsmessig demping også, og da er det nok bra å legge lag av isolasjon (mye stillestående luft) bak eggkartongen. Her kan kanskje melkekartongen komme inn i bildet igjen: Hvis du bruker mange hele, tomme, lukkede melkekartonger, blir det jo mange enheter av stillestående luft.

Som sagt, venter i spenning på bilder av dette :dribble:

:-) GAu

Lenke til kommentar

Husk og fug alle sprekker. Ta gjerne på silikon langs gipsplatene før du setter dem inntil hverandre. Når hele rommet er ferdig gipset, så tar du silikon i overgangen mellom vegg-tak og vegg-gulv. Husk at hver minste sprekk utgjør stor forskjell i etterkant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...