MilKman' Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 God aften! Jeg har kort spørsmål. Hvordan kan jeg lettest (Og billigst) mulig isolere et rom slik at det blir NESTEN lydtett? Da tenker jeg ikke på å åpne vegger og tak for å dytte inn glava og drit, men noen tepper etc. Min teori er å henge noe á la scenetepper (litt tynnere og selvfølgelig litt mindre areal) rundt på veggene. Tyty Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Nå skal ikke jeg være noen fasit her, men mener å ha hørt at egg- og melke-kartonger skal være veldig bra! Ikke veldig pent, og du vil nok trenge en del, spør du nå meg, så det har aldri blitt testet ut her i huset Lenke til kommentar
GAu Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Heisann, Legg gjerne ut bilder når du har tapetsert soverommet med eggkartonger En fryd for øyet! Men til alvoret: Fryth har absolutt et poeng nå han peker på formen som bunnen av en eggkartong. Mange såkalt 'klangfrie' rom har veggene og taket dekket med mønster som ligner på det. I forhold til mesteparten av bølgelengden til hørbar lyd (ca 17m - 17mm) vil kartongene nærmest virke som et 'stealth'-mønster, altså dempe refleksjoner (dvs: klang) i stor grad. Melkekartonger vil nok ikke gjøre samme nytten, har aldri hørt om det Nå vil du vel ha bygningsmessig demping også, og da er det nok bra å legge lag av isolasjon (mye stillestående luft) bak eggkartongen. Her kan kanskje melkekartongen komme inn i bildet igjen: Hvis du bruker mange hele, tomme, lukkede melkekartonger, blir det jo mange enheter av stillestående luft. Som sagt, venter i spenning på bilder av dette :-) GAu Lenke til kommentar
GLN Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Vis du vil legge litt arbeid og penger i dette. Så legger du enkelt, eller dobbelt lag med gipsplater utpå eksisterende vegg, sparkler for å så male over dette igjen. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Hmmm Mange flotte forslag. Helt ærlig så skal dere få slippe å se bilde av eggekartonger rundtom veggene her, haha. Det er jo faktisk snakk om et oppholdsrom. Mange gode forslag, men det blir nok isåfall gipsplater som blir den endelige utveien. Tusen takk! Lenke til kommentar
GLN Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Husk og fug alle sprekker. Ta gjerne på silikon langs gipsplatene før du setter dem inntil hverandre. Når hele rommet er ferdig gipset, så tar du silikon i overgangen mellom vegg-tak og vegg-gulv. Husk at hver minste sprekk utgjør stor forskjell i etterkant. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå