Gå til innhold

Ukritisk partioversikt

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det var noen som kunne lage en ukritisk/upartisk(så langt det lar seg gjøre) oversikt over partiene som er representert på stortinget. Liten/oversikten burde gjerne inkludere deres hovedforskjeller, likheter, og hovedmål i politikken per i dag.

Syntes det hadde vert interessant å vite litt om mer de ulike partiene, men orker ikke å lese gjennom handlingsprogram og prinsippprogram osv. til de ulike partiene. Derfor søker jeg noen som kan en del om dette fra før som kan fortelle litt om de ulike norske partiene, men at det forblir så ukritisk/upartisk som mulig, siden det ikke er meningen at man skal reklamere for de ulike partiene i denne tråden, men vise deres ulike sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva partiene sier de ønsker å gjøre skiller seg uansett fra hva de egentlig gjør. Og noen upartisk vurdering er uansett vanskelig å komme med siden de fleste føler tilhørighet innenfor en ideologi og dermed er det umulig å være upartisk.

Uansett, enkleste er vel å plassere et ideologisk stempel på partiene og trekke slutninger derfra.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

Hvorfor ukritisk?

Jeg tror vi i mye større grad ville vært tjent med å ta en kritisk titt på et parti's program og sammenlignet det med hvordan de faktisk benyttet sine stemmer i løpet av siste periode :)

Er helt enig i det du sier, men før man kan det må man jo vite litt om de ulike partiene. Men jeg syntes det er en god ide å starte en egen tråd om det du foreslår hvis det ikke finnes allerede.

Det et er godt mulig det ville vert en for stor oppgave for en, å faktisk greie å sette dette opp ukritisk mot hverandre.

Men poenget er at jeg vil heller holde med det partiet som jeg føler meg mest enig med enn, det som hadde den beste til å argumentere for seg her på forumet. Derfor ønsker jeg heller å sette meg min egen menig til ting før noen evt. prøver å overbevise meg om noe annet. Det er jo mye lettere å overbevise en relativt uvitende om noe enn, en som alt har litt kunnskap og dermed kan komme med motargument, hvis du skjønner hva jeg mener. ;)

Endret av ENKveim
Lenke til kommentar

Jeg tror denne wiki-siden er en invers av det du vil ha; istedet for parti->sak, så er denne sortert på sak->parti.

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Det_Politiske_Landskap

Personlig, så fungerer denne siden nokså greit for meg, da jeg mer eller mindre "shopper" parti basert på kjernesaker som passer meg (evt ikke passer meg i det hele tatt :p).

Nå blir det selvsagt litt annerledes ved neste valg, da det er et lokalvalg hvor riks-saker ikke burde ha innvirkning på hvordan man stemmer - en tilsvarende liste bør en selv lage for sitt lokale distrikt.

Lenke til kommentar

Nå blir det selvsagt litt annerledes ved neste valg, da det er et lokalvalg hvor riks-saker ikke burde ha innvirkning på hvordan man stemmer - en tilsvarende liste bør en selv lage for sitt lokale distrikt.

Absolutt et viktig poeng, og tatt i betraktning at lokallagenes valgprogrammer ikke er i nærheten av like omfattende (les:tykke) og tungleste som stortingsvalgprogrammene, så er det heller ikke like uoverkommelig å faktisk lese alle. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vi brurde hatt en tabell som viste alle partiene samt sak: for, i mot osv.

noe slik: (Merk, dette er eksempler og ikke reele meninger)

SV           FRP       SP       HØYRE
Milligere mat        For          For       I Mot    For
Prostitusjon         Legalisere   forby     Forby    Forby
Abort                Forby        Forby     Forby    Ikke forby
Skatt                Mer          Mindre    Mer      Mindre
Høyere farstgrenser  Ja           Lavere    Nei       Nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...