SlettProfil Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Hei! Jeg går nå siste året på videregående og vurderer å søke på folkehøgskole til neste år. Hovedgrunnen til det er egentlig at jeg ikke har nok venner til å kunne ta et friår og at jeg ikke vet hva jeg skal studere videre. Jeg lurer på hva dere, som har gått på folkehøyskole, har fått ut av året? Har dere fått en del nye venner og har det påvirket hva dere har lyst til å gjøre videre(studere/jobbe)? Lenke til kommentar
dkny Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg har ikke gått selv, men har så mange venner som har gått at jeg skal prøve å skrive en nøytral oppsummering. -De fleste stortrivdes mens de gikk på folkehøyskolen. Spesielt de som hadde valgt en linje de virkelig likte og følte de fikk noe ut av, og ikke bare fritid. -MEN noen har angret I ETTERTID at de "brukte opp" et år på dette istedenfor å gå direkte på studiene, det er mest jenter. En gutt som begynte på ingeniør angret fordi han hadde glemt all matten etterpå. -Det er lett å få mange venner der! (Og kjæreste?) -Men etterpå når alle drar til hver sin studieby og blir opptatt med nye venner er det lett å miste kontakten også... -Derimot et fint sted å øve seg på å bli sosial, men det kommer helt an på hva du gjør det til selv. Lenke til kommentar
SlettProfil Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Ok, høres veldig bra ut. For det jeg har hatt problemer med er å lage varige og nære vennskap, alt for mange bekjente. Derfor håper jeg at folkehøgskolen kan være en fin løsning, i tilegg til at jeg gjør noe produktivt istedet for å bare gå rundt her hjemme å daffe et helt år Får bare håpe at ikke alle går hver til sitt igjen etterpå, er jo sikkert en del som skal studere samme sted da. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Anbefaler et år på folkehøyskole på det sterkeste! Går på fhs nå og digger det! Du får GODE venner som varer livet ut og du får oppleve sykt mye fett. Tror det er sundt å gjøre noe annet ett år etter vgs. Har bare hørt om noen få som ikke har likt fhs, og det er gjerne de som bare sov hele året og aldri møtte opp til timene. Hittil er folkehøyskoleåret det beste året jeg har hatt i livet Lenke til kommentar
treant Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 gikk på folkehøgskole i fjor, og må ærlig innrømme at det var det beste året i mitt liv! så klart burde du velge en linje du mener virker interessant! menneskene du blir kjent med, hverdagen på skolen, korridorlivet, nærheten og felleskapet - alt er tungt å svelge i etter kant! jeg sitter igjen med at jeg burde ha gjort mer, sovet mindre - vært mer aktiv, vært med på alt! du treffer venner for livet, og kanskje noen som leter etter det samme som deg? Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 et tips ang å velge linje på folkehøgskole er å velge noe du ikke har drevet med før, men som du har lyst til å lære. Jeg valgte en linje der jeg lærte å sy, siden dette er noe jeg har hatt lyst til å lære lenge. Men ja, det er utrolig sosialt, du har jo de samme folka rundt deg hele døgnet. Jeg likte også at vi hadde dobbeltrom på vår skole, selv om jeg var skeptisk til det i begynnelsen.. det er utrolig koselig, og de fleste blir veldig godt kjent med romkameraten sin! Man lærer mye om seg selv og andre, og man får garantert venner! Men selvfølgelig, er du dritsjenert og ikke har noen venner fra før av, så må du jo ta intiniativ selv på en folkehøgskole... men man får flere gode venner enn man hadde fått på fks ett år på vgs,,, for de som er sjenerte. Jeg gikk på Buskerud fhs btw ^.^ kjempekoselig skole, verdt å gå der!! jeg sitter igjen med at jeg burde ha gjort mer, sovet mindre - vært mer aktiv, vært med på alt! enig!! man skulle hatt to år på folkehøgskole xD SÅ mye jeg ikke fikk gjort!! Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Føyer meg inn i rekken. Gikk på fhs og opplevde mye. Sardinia, Alpene, Kina, kjæreste, gode kompiser, haugevis med venner, et aktivt år, masse minner. Listen er lang. Det er kanskje en jævla klisjé å si det, men det driter jeg i. Man lærer mye om seg selv og andre når man bor så tett på hverandre et helt år. Det samme gjelder for alle friluftsturene jeg var med på. For mitt kull så endte vi opp med å være en flott gjeng på rundt 20-30 stk som bor i samme by nå og studerer forskjellige studier. Lenke til kommentar
Magiii Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Alle bør ha seg et år på folkehøgskole. Om jeg hadde hatt valget, hadde jeg gått på folkehøgskole resten av livet. Hvis man er sikker på hva man skal studere og føler at man ikke behøver et friår for å koble av, så skjønner jeg at noen begynner rett på studiene. Men er man usikker og vil vente litt osv. da er folkehøgskole tingen. Hva du får ut av året er kanskje avhengig av hvilken linje du velger, men velg noe du liker. Du får deg nye venner, du blir mer voksen, opplever nye ting.. listen er lang. Selv var jeg en veldig sjenert person før året på folkehøgskole, men dette endret seg kraftig i løpet av året. Det var litt skummelt de første dagene, men resten av året var helt sinnsykt bra. Har en kamerat som går folkehøgskole nå og han stortrives. Jeg har mange flotte år i det 22 år lange livet mitt, men året på folkehøgskole er uten tvil det beste. Endret 23. november 2010 av Magiii Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå