Larsenio Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Hei og hå, legger ut tre bilder av samme motiv tatt forleden dag i et forrykende uvær. Vinden kommer rett fra storhavet og drar med seg bølger med alvorlig innslagskraft. Men i det siste har jeg prøvd å bruke K10d´ens styrke , ISO100-200 og la den komme til sin rett på sine premisser. Det betyr at jeg ville fått alvorlig for lite lys til å bruke nedblendet objektiv for optimal skarphet og fokus om jeg skulle bruke lukkertider som gir bilder av slagkraftige og enorme bølger. Heller enn dette velger jeg da lengre lukkertid som gir meg spillerom innenfor ISO100 og jeg får leke meg med blender f/7.1-14, som viser seg å være øvre grense for diffraksjon på 55-300mm som jeg har brukt her iallefall. Dette gir da bilder med litt mer utviskede bølger , tåkete steiner og slikt. Moro å eksperimentere litt med stativ og fjernkontroll og være heeelt trygg på at man ikke kommer borti kameraet slik at det blir rystelser (har tidligere brukt 2sek forsinkelse ,men er fremdeles ikke bestandig rask nok til å la kameraet bli stående helt rolig. Dette ble kraftig forbedret ved hjelp av den 120,- ebay-saken jeg kjøpte nettopp. Iallefall; her er noen som jeg er usikker på. Hvilken ville dere valgt, og gi gjerne en liten tilbakemelding på akkurat dèt bildet 1. 55mm, ISO100, f/14, 1 sekund lukkertid 2. 77.5mm, ISO100, f/7.1, 1/6 sekund lukkertid 3. 55mm, ISO100, f/10, 1/6 sekund lukkertid Lenke til kommentar
Itw Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Heisann Jeg ville helt klart valgt siste bildet, litt usikker på hva du mener jeg skal velge det til , men anyways, vart klart det beste. Fortsatt vil jeg si at lukkertiden ble akkurat for lang, ville nok ha dratt den litt ned eller gitt på ennå lengere, for og lage tåkehav Bilde1: Her ville jeg hatt lengere eller kortere, men som bildet ser ut nå ble den akkurat litt for kort, ettersom det blir så mye bevegelser helt framme i bildet. Bilde2: Her ser det mere ut som om noen har vært uheldig med bruk av content aware i PS5, den bølgen på venstreside har ingen liksom ingen plass. Bilde 3 min favoritt : I hard kamp med bilde 1 stakk nok denne av, på grunn av sitt fjell nært i høyreside. Sjø i forgrunn ikke foooor vasket ut, og flott bakgrunn. Om jeg ville fikset noe på det hadde det vært bølgen på tur inn på venstreside, ser kun spruten, og det som er midt i bildet nesten skulle vært litt mindre vasket ut. Men alt i alt, ser jeg at det er vanskelig og fange bølger med lang lukketid. Prøvde du men lengere og kortere lukketider? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Fy søren, det her er bra Larsenio! Jeg liker nok best det første. Der er det veldig fin balanse mellom for-, mellom- og bakgrunn. Jeg synes hhv bølgen og berget i forgrunnen på 2 og 3 ble litt voldsomme. Flott eksponert, fine farger og fargeforløpninger. Flott liv i sjøen, jeg synes du har funnet en veldig fin lukkertid her. Er det litt for mye oppskarpet? Du har en støv-flekk på sensoren (rett over fyret i første bilde), det må vekk, men så er det klart for en stor print! Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Tusen takk for positive og utfyllende svar, Itw og Kaian Ja det er nok litt forskjellig her mht smak. Men kan si at bilde 2 tok jeg med fordi det er slik jeg selv liker bildene nå for tiden. Men regnet ikke med noen andre kom til å like dette :!: Merket responsen på kona mi; ikke særlig imponert over dèt bildet. Nr.1 er nok det mest tiltalende/ryddigste, tror jeg. Her har jeg justert bort støvet, (takk for at du viste meg det, hadde ikke sett det samt skarpet litt mindre opp. Det er deilig å ikke gå opp på ISO, slipper helt støyredusering i LR3. Men er litt vanskelig for meg å si om det ennå er for oppskarpet. Hva syns du/dere? Har også et 4 bilde, med litt kortere lukkertid. Men her tok jeg bare to-tre eksponeringer med disse parametrene pga "høy" ISO. Høy for mitt kamera iallefall... Er ikke veldig fornøyd med dette bildet men legger det ut etter ønske fra deg Det magiske tallet ser her ut til å være 5... 55mm, f/5, ISO500, 1/50 sek lukker Ellers tar jeg mer enn gjerne imot mer kritikk på forbedringspotensiale og annet fornuftig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå