JonH Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Nå rett før det er varslet en kuldeperiode har klimaanlegget bestemt seg for å svikte. Det blåser like kaldt om jeg setter den på 16 eller 28 grader, men varmt på Hi. Kan det være en termostat som har sviktet ettersom utetemperaturen ikke vises? Det er forøvrig en Opel Astra 1.8 Comfort 2002. Lenke til kommentar
skjellberg Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 er det første vinteren du har bilen? Kan hende det er en sommer termostat du har! Vist ikke, bør du bytte. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Kjøpt i mai i år. Trodde det var termostater for hele året... Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Sommer-termostat, har jeg aldri hørt om. Motoren blir like varm både på sommeren og vinteren selv om det er kaldt. Det kan være at det er dårlig sirkulasjon i varmeapparatregisteret. Får du det ordentlig varmt inni bilen når det står på "high". Har opel omega selv og det samme klimaanleggsystemet. Har opplevd det samme, at det avogtil begynner å blåse iskaldt også blir det plutselig varmt igjen. Har ikke funnet ut noen løsning på det. Har lite lyst til å skru ut hele dashbordet selv. Lenke til kommentar
skjellberg Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Sommer-termostat, har jeg aldri hørt om. Motoren blir like varm både på sommeren og vinteren selv om det er kaldt. Det kan være at det er dårlig sirkulasjon i varmeapparatregisteret. Får du det ordentlig varmt inni bilen når det står på "high". Har opel omega selv og det samme klimaanleggsystemet. Har opplevd det samme, at det avogtil begynner å blåse iskaldt også blir det plutselig varmt igjen. Har ikke funnet ut noen løsning på det. Har lite lyst til å skru ut hele dashbordet selv. Sommer termostat finnes ja, har selv akkurat byttet termostaten på min saab 9-3 aero som jeg kjøpte for 3 uker siden, bilen blir varm, men kupèn blir ikke varm, hadde å på high, da ble d varmt. men, da sa de på autonord at det sto i en sommer termostat, måtte bytte til en som funket åre rundt, kostet 860kr for termostat, så kom 2 timer arbeid i tilegg. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Ang sommer og vintertermostat, så tviler jeg på at det er det som er trøbbelet med din bil. Derimot har jeg tro på at det er svikt i styringen/følingen av kupétemperatur. Om styringen får signaler om at det er varmt i bilen, så får du heller ikke noe varme, uten at du setter den på maks, som vil overstyre dette. Ta deg en tur til et Opelverksted, som kjapt bør kunne lese ut feilkoder som bør ha blitt lagret pga dette. Mulig du trenger en ny føler, eller få sjekket kontaktene til den som er der. Sommer-vinter-termostat har forskjellig åpningstemperatur, og var helst noe man byttet på eldre biler. Litt morsomt at Saab fortsatt kjører på denslags. Uansett, om du har sommertermostat på nå i kulden, skal du likevel få noe varme. Er det helt kald luft som kommer er det ikke feil termostat som står i. 860,- for en termostat? Er den laget av tibetansk forhud elns? Og 2 timer for å bytte?! I helv.... Mangler mekanikerne fingre, hode, eller andre vesentlige kroppsdeler på det verkstedet? Endret 20. november 2010 av fikse Lenke til kommentar
JonH Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Derimot har jeg tro på at det er svikt i styringen/følingen av kupétemperatur. Om styringen får signaler om at det er varmt i bilen, så får du heller ikke noe varme, uten at du setter den på maks, som vil overstyre dette. Har testet litt med auto, og vifta stopper når jeg setter temperaturen på rundt 25 grader. Kan merke litt varme etter en stund på 27-28, senker jeg temperaturen blir det bare mer kaldluft. Justerer jeg hastigheten på vifta selv blir det normalt varmt på High, ellers er det bare kaldt. Har visningen av utetemperatur noe med føling av kupetemperaturen å gjøre? Endret 20. november 2010 av JonH Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Har visningen av utetemperatur noe med føling av kupetemperaturen å gjøre? Tviler sterkt på at det er sammenheng der, annet enn at noen biler benytter utetemperaturen og lysstyrke (hvorvidt om det er sol ute) til å kompensere litt på varmen/kjølingen inn i bilen, men uansett er det kupéføleren som vil være avgjørende. Fremdeles mistenker jeg kupéføleren, men det vil du nok få svar på hos et Opelverksted. PS: Gå på et Opelverksted og ikke et uavhengig verksted. De uavhengige har som oftest begrenset avlesningsutstyr, som igjen kan medføre at du sitter igjen med feil diagnose. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Har visningen av utetemperatur noe med føling av kupetemperaturen å gjøre? Sikkert ikke relevant, men på min octavia gikk føleren til utetemperaturen til helvette og viste 25 minusgrader selv om det var over 20 varmegrader ute. Det førte til at AC-en ikke slo seg på fordi bilen trodde det var minusgrader ute... Er ikke sikker på hvordan det er på Opel, men flere produsenter som styrer AC i kombinasjon med utetemp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå