Norish Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Hei, sitter idag på en Acer Aspire 5730ZG bærbar, som begynner å gå meg skikkelig på nervene, derfor har jeg bestemt meg at nå skal gaming utstyret oppdateres. Har etter mye om og men bestemt meg for å bygge pc'en min selv. Dette er første gang, så jeg trenger litt veiledning av noen med endel mer kompetanse på området enn det jeg selv har. Pc'en kommer ikke til å bli bygget før rett etter jul, men tenkte å bestemme meg for deler nå, slik at jeg eventuelt kan sette noen av delene på ønskelisten til jul ^^. Krav til pc'en : - COD black ops (og GTA IV) med god fps og med all grafikk på fult. - mulighet til å kjøre nye spill som kommer i nær framtid - mulighet for oppgraderinger underveis, ønsker blant annet å kjøpe meg ett ekstra skjermkort til sommeren, for så å kjøre crossfire. - mulighet for litt klokking, har ingen erfaring på dette området men ønsker å lære. Ble litt mange krav dette men det viktigste er at byggingen av pc'en vil gå smerte fritt og være enkel, har som sagt aldri byggd pc før. Forresten, trur dere at det mulig for en pc-noob som meg å bygge min egen pc? Har lest en del om komponenter og slikt, forstod ikke alt, men har kommet fram til ett oppsett som ifølge det jeg har forstått skal kunne klare å fylle alle kravene mine. Mitt oppsett: Link: https://prisguiden.no/profil/lister/120173 PSU: Corsair TX 750W ( stor nokk?) CPU: AMD Phenom II X4 965 ( har planer om å kjøpe en http://bit.ly/aCn4HB kjøler senere) RAM: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB HK: Asus Crosshair IV Formula HD: Western Digital Caviar Black 1 TB 64MB GPU: Asus Radeon HD 6870 1 GB ( noe forskjell på produsentene her? (xfx Ausus sapphire)) Optisk drev: Samsung SH-S223C (passer denne, valgte bare den billigste) kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced ( skal vist ha gode løsninger angående montering) Tastatur och Mus: Logitech Media Keyboard 600 och Logitech G500 Skjerm: BenQ T2210HD OS: Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit Norsk OEM ( rett type os forresten, var så mange forskjellige Win7'er) pris hoss Amentio: 10 364 KR ( dette sprenger allerede budsjettet mitt litt, så helst ikke anbefal noe som gjør pc'en enda dyrere :/ ) Lurer på om alle delene forsåvidt passer med hverandre og om det vil bli en pc som kan kjøre spill? Håper ikke tråden ble altfor rotete ^^ Forresten, hvordan er det med kjølepasta? må jeg kjøpe dette og, eller er det allerede på cpu'en? Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Ser ut som et supert oppsett Det er kjølepasta med den org kjøleren Lenke til kommentar
Norish Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Ser ut som et supert oppsett Det er kjølepasta med den org kjøleren nice Takk for svar btw Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Mulig du kan spare litt på hovedkortet, da det finnes rimeligere hk med 8xx chipset. Men det er litt smak og behag, bare nevner det om du ikke har planer om 3 stykk skjermkort i nermeste framtid. http://amentio.no/datautstyr/Hovedkort/AMD_AM3/ASUS/ASUS-M4A87TD-EVO---Hovedkort---ATX---AMD-M4A87TD-EVO-1076898.aspx Ellers flott pc Lenke til kommentar
Norish Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Mulig du kan spare litt på hovedkortet, da det finnes rimeligere hk med 8xx chipset. Men det er litt smak og behag, bare nevner det om du ikke har planer om 3 stykk skjermkort i nermeste framtid. http://amentio.no/datautstyr/Hovedkort/AMD_AM3/ASUS/ASUS-M4A87TD-EVO---Hovedkort---ATX---AMD-M4A87TD-EVO-1076898.aspx Ellers flott pc Takk for forslaget, skal se på det kommer nok aldri til å gå for tre stk skjermkort, så får se om jeg kanskje bytter ut hovedkortet Endret 20. november 2010 av jaja123 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Tja, gå heller for dette hovedkortet. Råbillig hos Amentio, og optimal støtte for Crossfire (dobbel x16 kontra x16+x4 på M4A87TD EVO). Alternativt kan du kutte på PSU hvis det likevel ikke blir aktuelt med Crossfire, for 750W er langt mer enn oppsettet ditt strengt tatt trenger (HD6870 har TDP på ca 150W og resten av systemet trenger garantert ikke mer enn 400W). Endret 20. november 2010 av srbz Lenke til kommentar
Norish Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Tja, gå heller for dette hovedkortet. Råbillig hos Amentio, og optimal støtte for Crossfire (dobbel x16 kontra x16+x4 på M4A87TD EVO). Alternativt kan du kutte på PSU hvis det likevel ikke blir aktuelt med Crossfire, for 750W er langt mer enn oppsettet ditt strengt tatt trenger (HD6870 har TDP på ca 150W og resten av systemet trenger garantert ikke mer enn 400W). Vurderes veldig sterkt, de er jo faktisk nesten like sett bort ifra prisen der jeg nesten sparer 600 kr. Det eneste er at den automatiske overklokkinga skal vist være mye bedre på Asus Crosshair IV Formula ifølge anmeldelsene av kortene. Om jeg vil gidde å betale 600 kr mer for automatisk overklokk, er jeg usikker på. Takk for hjelpen forresten, setter pris på hjelp Endret 20. november 2010 av jaja123 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Veldig bra oppsett til å begynne med! Tja, gå heller for dette hovedkortet. Råbillig hos Amentio, og optimal støtte for Crossfire (dobbel x16 kontra x16+x4 på M4A87TD EVO). Alternativt kan du kutte på PSU hvis det likevel ikke blir aktuelt med Crossfire, for 750W er langt mer enn oppsettet ditt strengt tatt trenger (HD6870 har TDP på ca 150W og resten av systemet trenger garantert ikke mer enn 400W). Han har helt rett, gå for det hovedkortet og her har du noen gode PSUer: Ikke-modulert: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676 Modulert: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492649 Personlig anbefaler jeg modulert hvis budsjettet tillater det. Endret 20. november 2010 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Norish Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Veldig bra oppsett til å begynne med! Tja, gå heller for dette hovedkortet. Råbillig hos Amentio, og optimal støtte for Crossfire (dobbel x16 kontra x16+x4 på M4A87TD EVO). Alternativt kan du kutte på PSU hvis det likevel ikke blir aktuelt med Crossfire, for 750W er langt mer enn oppsettet ditt strengt tatt trenger (HD6870 har TDP på ca 150W og resten av systemet trenger garantert ikke mer enn 400W). Han har helt rett, gå for det hovedkortet og her har du noen gode PSUer: Ikke-modulert: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676 Modulert: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492649 Personlig anbefaler jeg modulert hvis budsjettet tillater det. Takk Siden dere virker så skrå sikkre på det hovedkortet vil jeg antakelig gå for det Men er ikke helt overbevist om at 650w er nokk, med tanke på at jeg vil vurdere utvidelse til crossfire og kanskje kjøpe noen kjøleinstrumenter som cpu kjøler og sånt mot sommertiden. Er du sikker på 650 da vil være nok? Har ett kjapt spørsmål ang psu forresten, vil du anbefale modulær eller ikke-modulær psu? Med tanke på montering, har aldri montert en pc på egenhånd, så vil at det skal gå så glatt som mulig Takker så meget for hjelpen, tar imot alle råd med åpne armer Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) En god kvalitets PSU (som TX650W er) klarer Radeon HD 6870 i crossfire PSUen kommer bare med 2x 6pins strømkontakter. Det holder til et kort, men skal du ha et til må du sørge for å få deg 2x slike. Du får vanligvis en med skjermkortet og da er det ikke et problem. Watten til PSUen er det ingenting i veien med Endret 20. november 2010 av Slaps'ærn Lenke til kommentar
Norish Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 En god kvalitets PSU (som TX650W er) klarer Radeon HD 6870 i crossfire PSUen kommer bare med 2x 6pins strømkontakter. Det holder til et kort, men skal du ha et til må du sørge for å få deg 2x slike. Du får vanligvis en med skjermkortet og da er det ikke et problem. Watten til PSUen er det ingenting i veien med okay, så det funker å bare koble til slike ledninger altså på en ikke-modular psu? Da skal jeg vurdere å gå ned til 650w da jeg sparer noen kroner på dette Takk for rådene ;D Lenke til kommentar
Norish Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Yepp Nice, takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå