Fridtjof123 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Går VG2 elektro og har fått en oppgave som omfatter det å legge varmekabler på et bad. Den ene oppgaven lyder: Beskriv hvordan du vil utføre jobben. Så lurer jeg på: Er det noen som har peiling på hvordan man går frem når man legger varmekabler, men tanke på hva man legger kabelen på, hvilken isolasjon man bør bruke osv? krav? Noen som vet om ei internettside hvor dette blir forklart steg for steg? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Ta å se på denne: http://www.tycothermal.com/norway/norwegian/floor_heating/products/productDetails.aspx?pcg=2069 Det er mange måter å gjøre det på, men vanligvis er det de lokale forholdene som avgjør hvilken kabel man kan bruke, og produsenten av kabelen stiller som regel krav til hvilken isolasjon man kan bruke osv. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Vi mangler mye informasjon her. Hvilket underlag er det? Første eller andre etasje? Skal det legges isopor med netting? Eller lime den rett på masterboard, depron eller rett på betong? Hva slags vegger er det, er det yttervegger, er de isolerte, eller er det mye trekk? Ytre påvirkninger på hvor mange watt/kvadratmeter du vil legge? Lenke til kommentar
Fridtjof123 Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Bader er i 2. etg og det nye gulvet skal bygges som lavtbyggende støp på det eksisterende tregulvet. Kursen til det opprinnelige badet er en 10A kurs med gamle UZ elementer, om det har noe og si? Badet er 6 kvadratmeter og jeg har tenkt å bruke en 2leder varmekabel/ 8W/meter (80m) Jeg kan ikke mye om det å legge varmekabler/planlegge varmekabelanlegg så jeg er veldig takknemlig over at dere tar dere tid til å hjelpe meg Endret 21. november 2010 av Fridtjof123 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Når det er på eksisterende tregulv så legger forhåpentligvis noen ned masterboard plater (6mm), du kan lime kabelen med varmlim direkte på disse platene, når det er så lite som 6 kvadrat trengs det nok ikke netting under, men så spør du jo selvsagt mureren om det Ingen problem med UZ elementer, så lenge det er forankoblet jordfeilbryter (all skjult varme skal ha jordfeilbryter). Lenke til kommentar
Fridtjof123 Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) ok, takk skal du ha Er det noe spesielt man må huske på når det gjelder risikovurdering? Endret 22. november 2010 av Fridtjof123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå