Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bør et ungdomsliv være?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt som er i begynnelsen av 17-årene. Har en fantastisk kjærlig familie som jeg er svært fornøyd med, gjør det bra på skolen med gode karakterer og har rundt fire-fem venner jeg kan ta kontakt med når som helst og som jeg kjenner godt.

Siden ungdomsskolen har jeg fokusert ekstra mye på skolen, og da jeg sluttet på fotballaget har det gått ekstra mye tid med på lekser og øveprøving. Med årene har dette ført tl at jeg har blitt mindre sosial, og mer hjemmeværende. Hverdagen de siste årene har for det meste bestått av lekser og hjelping i hjemmet. Jeg har aldri hatt noe problemer med dette, men når jeg sammenligner meg med andre, så kan set se ut til at jeg har en ganske kjedelig hverdag uten nye utfordringer? Andre på min alder går gjerne til byn og drikker seg full og tuller seg med venner i helgene, og er kanskje i overkant sosial. Er det slik et ungdomsliv bør være, eller er det mest optimalt å være hjelpsom og jobbe mye med lekser og øveprøving?

Noen med spesielle synspunkt på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo ikke jeg mye eldre enn deg, men min mening er mellomtingen. Skolen er noe av det viktigste for deg akkurat nå, så er jo bare bra du prioriterer den. Men de jeg vet om som bare har fokusert på skolen og ikke noe annet er utrolig kjedelige og tause personer. De er råsmarte skolemessig, men eier jo ikke sosiale antenner. Tror en arbeidsgiver setter mer pris på en som kommer godt overens med andre og liker å være sosial, men kanskje har litt dårligere CV/karakterer, enn en som er veldig taus og kjedelig, men dog med glimrende CV/karakterer.

Ble litt dårlig formulert, men regner med at du skjønte hva jeg mente :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei du !

Her kjente jeg meg veldig igjen og føler derfor at jeg vil si noe om det du strever med. Jeg er en mann på 40, men hadde det veldig sånn som deg når jeg var på din alder og nå er det lett å "se tilbake" og reflektere litt.

Jeg angrer nok på at jeg ikke var litt mer frempå, jeg skulle i dag ønske at min mor tvinget meg mer ut med andre ungdommer rett og slett for at jeg skulle blitt litt mer sosial. For meg var dette en negativ spiral hvor jeg ettehvert fikk mindre og mindre selvtillit sosialt, noe som igjen førte til at jeg nok ble en liten enstøing.

Nå er det jo veldig mange positive miljøer hvor det ikke kun dreier seg om å drikke seg full og rave rundt i byen, kanskje kunne dette vært noe for deg ? Jeg vokste opp på et mindre sted og følte vel stort sett at "de andre" kun var interessert i å gå på fylla i helgene, noe som ikke passet meg. Jeg er hverken religiøs eller avholds, men synes liksom det er mye annet som er mer spennende å bruke helgene på. Det som er mitt poeng er at du kanskje kan finne en aktivitet som du synes er positiv, og så kan bygge et sosialt nettverk med utgangspunkt i det.

Du skryter av familien din og da er det bra du tar vare på dem, de er trolig de mest pålitelige "vennene" du kan ha. At du prioriterer skole er etter mitt syn også fornuftig, jeg gjorde det samme og er i dag glad for å ha tatt en utdannelse som gjør at jeg tjener greit og i tillegg har fått reist mye og sett mye. Jeg fant meg etterhvert ei alldeles fantastisk kone som jeg har det supert sammen med, selv om jeg på grunn av å være treg i ungdommen også var litt treg med å finne den jeg ville dele livet med.

Jeg har verken fasit eller noe annet å bidra med, men håper kanskje mine tanker kunne gi litt perspektiv på tingene om ikke annet :-)

Lykke til !

Lenke til kommentar

Hei du !

Her kjente jeg meg veldig igjen og føler derfor at jeg vil si noe om det du strever med. Jeg er en mann på 40, men hadde det veldig sånn som deg når jeg var på din alder og nå er det lett å "se tilbake" og reflektere litt.

Jeg angrer nok på at jeg ikke var litt mer frempå, jeg skulle i dag ønske at min mor tvinget meg mer ut med andre ungdommer rett og slett for at jeg skulle blitt litt mer sosial. For meg var dette en negativ spiral hvor jeg ettehvert fikk mindre og mindre selvtillit sosialt, noe som igjen førte til at jeg nok ble en liten enstøing.

Nå er det jo veldig mange positive miljøer hvor det ikke kun dreier seg om å drikke seg full og rave rundt i byen, kanskje kunne dette vært noe for deg ? Jeg vokste opp på et mindre sted og følte vel stort sett at "de andre" kun var interessert i å gå på fylla i helgene, noe som ikke passet meg. Jeg er hverken religiøs eller avholds, men synes liksom det er mye annet som er mer spennende å bruke helgene på. Det som er mitt poeng er at du kanskje kan finne en aktivitet som du synes er positiv, og så kan bygge et sosialt nettverk med utgangspunkt i det.

Du skryter av familien din og da er det bra du tar vare på dem, de er trolig de mest pålitelige "vennene" du kan ha. At du prioriterer skole er etter mitt syn også fornuftig, jeg gjorde det samme og er i dag glad for å ha tatt en utdannelse som gjør at jeg tjener greit og i tillegg har fått reist mye og sett mye. Jeg fant meg etterhvert ei alldeles fantastisk kone som jeg har det supert sammen med, selv om jeg på grunn av å være treg i ungdommen også var litt treg med å finne den jeg ville dele livet med.

Jeg har verken fasit eller noe annet å bidra med, men håper kanskje mine tanker kunne gi litt perspektiv på tingene om ikke annet :-)

Lykke til !

Å dingle rundt i byen med en ølflaske i hånden er definitivt inte noe for meg, noe som kanskje er grunnen til at jeg har holdt meg unna det og kommer til å fortsette å gjøre det. Planlegger å gå gjennom livet uten å drikke.

Nå ser nok mange på meg som trist og kjedelig, men dette er absolutt ikke tilfellet. Har det mye bedre enn mange andre, og fornøyd med å ikke gå med strømmen.

DROPP ALKOHOL, FORBLI UNG.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble akkurat 18 år, jeg vil si at mange av de gode stundene jeg har hatt med venner er på fylla. Jeg personlig kunne ikke vært foruten det. er 10 ganger med sosialt, skjer mye mer enn vanlig, damene er også mer villige ;)

Jeg pleier ikke drikke særlig mye når jeg er ute på byen eller på fest, drikker meg brisen siden jeg føler meg syykt avslappet av rusen når jeg drikker øl.

Siden du er 17år nå og bruker mye tid å lekser regner jeg med du går på studiespesialisering, det er selvfølgelig bra at du bruker mye tid på lekser. Men i helgene burde det gå greit å ta fri fra lørdag ettermiddag til mandag morgen =)

Du blir jo russ enten 2011 eller 2012, jeg ville begynt å gå ut 2-3 ganger i mnd med folk du skal feire russetiden din med. Bli med på en russebil hvis du har råd.

Du kommer ikke til å nyte festlivet 100% med en gang, hver fest er ikke superbra. Sånn er det bare MEN for det meste er det uuuutrolig morro!!

Du trenger selvfølgelig ikke drikke 1L sprit og krabbe rundt i sentrum. Det suuger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bortsett fra det jeg regner som grunnleggende menneskelige behov – dette inkluderer et tilfredsstillende sosialt liv – så tror jeg det er vanskelig å definere generaliserte bestanddeler i et "godt ungdomsliv" uten å slå feil.

Jeg vil anbefale deg å virkelig kjenne etter når du gjør forskjellige ting, og etter at du har gjort forskjellige ting, hva som får deg til å føle deg mest... hva skal man si... fullkommen, sorgfri, "hjemme"...

Perfekt ungdomsliv for meg:

- Jenter. Å være rundt jenter jeg er interessert i, samtidig som jeg har en følelse av at noen av dem muligens kan være interesserte i meg. Her inngår tragediene tilknyttet avslag og de himmelske periodene tilknyttet gjensidig kjærlighet.

- Gode rusopplevelser. Da tenker jeg særlig på psykedelia, som jeg er evig takknemlig for at jeg oppdaget og har tillatt meg å benytte fritt. Også cannabis, empatogener og alkohol.

- "Ekstra-hverdagslige opplevelser". Måtte finne et tålig dekkende begrep. Her inngår egentlig overstående. Jeg tenker på alt som tilbyr et styrkende avbrekk fra hverdagen. Reise (kan anbefale haiking og CouchSurfing), fjellturer, prøve nye ting (fiske, dyrke planter, forskjellige sporter) og andre påfunn som minner en om at alt er mulig (klatre på hustak, underlige sosiale eksperimenter, osv.)

- Musikk. Det er vanskelig for meg å forstå hvor mye musikk betyr for meg, og hvor mye det har gitt meg.

- God helse og gode skoleprestasjoner. Dette har vært viktig for meg. Det er fantastisk deilig å ta ungdomslivet skikkelig ut til tider, når man samtidig føler at en alt i alt har relativt god kontroll på den delen av livet som er avgjørende for fremtiden. Perioder med ekstrem fokus på skole og helse, eller perioder med ekstrem fokus på rus og ralling, har også vært givende på sine måter.

- Gode venner. Selvfølgelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...