hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Det stemmer at Fractal Design ikke er like kjølig som HAF 922, så det kommer an på hva man prioriterer. Kjøling er viktig dersom man skal overklokke, ha flere skjermkort osv. Til vanlig bruk og litt spilling av og til, som du skriver i første posten, er Fractal Design et bra valg. Du kan alltids sette inn flere vifter. Jeg har selv Define R2. Har en ekstra vifte i front i tillegg til de som følger med. Har ikke noe problemer med for høye temperaturer. Du sier også at du skal ha flere enn seks harddisker, HAF 922 har bare plass til fem stk. 4 GB minne er nok. Til ditt bruk vil du ikke merke forskjell. Det kan også lett oppgraderes ved en senere anledning. Jeg skal ikke overklokke, og skal heller ikke ha flere skjermkort. Så da kanskje jeg burde gå for Fractal Design ja...Jeg skal vel ikke ha flere enn 6 harddisker tror jeg...men muligheten til å ha 8 kan jo være grei å ha... Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Det stemmer at Fractal Design ikke er like kjølig som HAF 922, så det kommer an på hva man prioriterer. Kjøling er viktig dersom man skal overklokke, ha flere skjermkort osv. Til vanlig bruk og litt spilling av og til, som du skriver i første posten, er Fractal Design et bra valg. Du kan alltids sette inn flere vifter. Jeg har selv Define R2. Har en ekstra vifte i front i tillegg til de som følger med. Har ikke noe problemer med for høye temperaturer. Du sier også at du skal ha flere enn seks harddisker, HAF 922 har bare plass til fem stk. 4 GB minne er nok. Til ditt bruk vil du ikke merke forskjell. Det kan også lett oppgraderes ved en senere anledning. Jeg skal ikke overklokke, og skal heller ikke ha flere skjermkort. Så da kanskje jeg burde gå for Fractal Design ja...Jeg skal vel ikke ha flere enn 6 harddisker tror jeg...men muligheten til å ha 8 kan jo være grei å ha... Ang. 4gb minnebrikke? Jeg ser det er veldig mange forskjellige typer...Bør jeg velge den som er i oppsettet på 1600MHZ, eller vil jeg merke forskjell på f.eks en annen 2000MHZ brikke? Det er mange forskjellige 1600MHZ brikker også og prisforskjellen er vel ikke stor på disse? Hvilken 4gb brikke bør jeg velge? Ser det er 6gb brikker også, er det et alternativ? Når det gjelder Windows 7, er det ikke slik at en kan laste ned norsk språkpakke på nettet slik at den blir norsk, så da kan en vel like godt kjøpe engelsk versjon som er billigere? Endret 21. november 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Skjermkort : Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", 2xDVI, HDMI, w/H.A.W.X.2 eller XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz? Jeg ble anbefalt disse 2 korta her, hvilket bør jeg velge? Er vel omtrent bare skjermkortet og hovedkortet jeg mangler i systemet nå... Av de to skjermkortene er HD 6870 det beste valget, men lagerstatus rundtomkring er heller laber. Ang. 4gb minnebrikke? Jeg ser det er veldig mange forskjellige typer...Bør jeg velge den som er i oppsettet på 1600MHZ, eller vil jeg merke forskjell på f.eks en annen 2000MHZ brikke? Det er mange forskjellige 1600MHZ brikker også og prisforskjellen er vel ikke stor på disse? Hvilken 4gb brikke bør jeg velge? Ser det er 6gb brikker også, er det et alternativ? Når det gjelder Windows 7, er det ikke slik at en kan laste ned norsk språkpakke på nettet slik at den blir norsk, så da kan en vel like godt kjøpe engelsk versjon som er billigere? Strengt tatt finnes det ikke 6GB-brikker. Det finnes kit på 6GB, som da i all hovedsak består av 3 brikker på 2GB hver. Disse er ment for bruk med hovedkort som støtter triple channel, altså hovedkort på socket LGA1366 (primært Intel i7). De vil fungere på hovedkort med dual channel også, men du vil da ikke få utnyttet dual channel-teknologien. Det du vil ha er et kit på 4GB som består av 2 brikker. 1600MHz er fint, og nær sagt hva som helst er greit. Du fant noen Corsair Dominator med fine timings, gå for disse hvis de ikke er mye dyrere enn andre, tilsvarende alternativer. Ang. språk på Windows: jeg har engelsk Windows 7 som jeg fikk av universitetet, og har foreløpig ikke brydd meg med å endre språk, men for all enkelhets skyld bør du kjøpe norsk Windows hvis du vil ha Windows på norsk. Brukeren myhken er rimelig stødig på det meste som har med Windows å gjøre, og han har en guide som hjelper deg å bytte språk, mulig jeg forsøker denne selv. Men altså: kjøp norsk når du i utgangspunktet har valget. Endret 21. november 2010 av srbz Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Er det noe kort midt imellom de to som kanskje kan anbefales da? Av de to skjermkortene er HD 6870 det beste valget, men lagerstatus rundtomkring er heller laber. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Lite mellom dem som er interessant, gå for GTX 460 du. Greit kort til en god pris. Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Bør jeg ikke heller gå for 2GB versjonen da? Gainward GeForce GTX 460 2GB? Prisforskjellen ser ikke ut til å være stor? Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", 2xDVI, HDMI, w/H.A.W.X.2 Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Bør jeg ikke heller gå for 2GB versjonen da? Gainward GeForce GTX 460 2GB? Prisforskjellen ser ikke ut til å være stor? Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", 2xDVI, HDMI, w/H.A.W.X.2 Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Bør jeg ikke heller gå for 2GB versjonen da? Gainward GeForce GTX 460 2GB? Prisforskjellen ser ikke ut til å være stor? Eller GTX 450 1GB? Er forskjellen stor mellom GTX 460 og 450 1Gb, prisforskjellen er visst noen hundre kroner...? Der er forresten flere typer Radeon HD 6870 kort ser jeg...er XFX bedre enn de andre merkene? Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", 2xDVI, HDMI, w/H.A.W.X.2 Endret 21. november 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Har lite for seg å gå for 2GB kontra 1GB, der er det tilsynelatende kun minnet som skiller dem - og du vil neppe ha noen nytte av en ekstra GB på skjermkortet før det likevel er utdatert. Hva angår 768MB vs. 1GB er det derimot mer som skiller, nemlig bussen (192 bit vs 256 bit). Dette har mer å si for ytelsen, derfor bør du prioritere 1GB-versjonen over 768MB-versjonen- XFX vs. Sapphire vs. PowerColor etc. er for det meste irrelevant. I enkelte tilfeller finner man gjerne "entusiastutgaver" av skjermkortmodeller, da ofte med litt høyere klokke- og/eller minnefrekvens. Gå gjerne for den billigste utgaven du finner, eller sjekk om hver enkelt er bundlet med spill, noe som ikker uvanlig (som f.eks. HAWX2, som følger med det ene GTX 560, som nevnt). Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Har lite for seg å gå for 2GB kontra 1GB, der er det tilsynelatende kun minnet som skiller dem - og du vil neppe ha noen nytte av en ekstra GB på skjermkortet før det likevel er utdatert. Hva angår 768MB vs. 1GB er det derimot mer som skiller, nemlig bussen (192 bit vs 256 bit). Dette har mer å si for ytelsen, derfor bør du prioritere 1GB-versjonen over 768MB-versjonen- XFX vs. Sapphire vs. PowerColor etc. er for det meste irrelevant. I enkelte tilfeller finner man gjerne "entusiastutgaver" av skjermkortmodeller, da ofte med litt høyere klokke- og/eller minnefrekvens. Gå gjerne for den billigste utgaven du finner, eller sjekk om hver enkelt er bundlet med spill, noe som ikker uvanlig (som f.eks. HAWX2, som følger med det ene GTX 560, som nevnt). Så et XFX, Sapphire, Powercolor etc Radeon HD 6870 kort er et bedre kort enn det Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA kortet? Hvilket av disse korta er mest stillegående av HD 6870 og Geforce GTX 460? Endret 21. november 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) HD6870 er et bedre kjøp enn GTX 460, men begge kort klarer alle dagens spill helt uten problemer, og GTX 460 er uansett "the next best thing". Så gå for GTX 460 hvis HD6870 er vanskelig å få tak i, og du ikke har lyst å vente. edit: Og jeg vil igjen understreke at du ikke bør satse på å installere norsk språkpakke over engelsk Windows. Prøvde dette selv i natt etter forrige post, og nå booter ikke Windows. Prismessig er det omtrent ingen forskjell på norsk og engelsk heller. Endret 21. november 2010 av srbz Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Foreløpig oppsett : Kabinett: Fractal Design Define R3 Strømforsyning : Cooler Master GX 550W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte Hovedkort : ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0 Prosessor : AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed CPU Kjøler : Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Minnebrikke : Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, for AMD Phenom II, 240pin Skjermkort : Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", 2xDVI, HDMI, w/H.A.W.X.2 eller XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz? Harddisk : Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB Følger det med Brackets? Er det noe jeg har glemt i oppsettet nå da? Ser dette oppsettet bra ut? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Er nå egentlig HD 6870 et bedre kjøp enn 460? Såvidt jeg kan se av HW's test ligger benchmarkene på mellom 5 og 15% høyere enn 460. Hvis du går for Gigabyte 460 1GB OC (http://www.dustinhome.no/pd_5010463994.aspx), får du trolig ytelse som ligger enda litt nærmere 6870, og det til 500,- mindre enn 6870. Satt på spissen er 6870 ca 10% bedre og 30% dyrere enn 460. Når man i tillegg legger til at enkelte er misfornøyde med driverne til ATI, så mener jeg konkurransen klart går i Nvidias favør. Edit: Kan legge til at for den normale spiller så utgjør ikke de 10% ytelsesforbedring noen reell forbedring i dag. Endret 21. november 2010 av trygvan Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Er nå egentlig HD 6870 et bedre kjøp enn 460? Såvidt jeg kan se av HW's test ligger benchmarkene på mellom 5 og 15% høyere enn 460. Hvis du går for Gigabyte 460 1GB OC (http://www.dustinhome.no/pd_5010463994.aspx), får du trolig ytelse som ligger enda litt nærmere 6870, og det til 500,- mindre enn 6870. Satt på spissen er 6870 ca 10% bedre og 30% dyrere enn 460. Når man i tillegg legger til at enkelte er misfornøyde med driverne til ATI, så mener jeg konkurransen klart går i Nvidias favør. Edit: Kan legge til at for den normale spiller så utgjør ikke de 10% ytelsesforbedring noen reell forbedring i dag. Hva vil OC si, er dette kortet eller tilsvarende på Komplett? Er dette bedre enn det 460 kortet som er i oppsettet mitt? Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Leser at hovedkortet har innebygd skjermkort ATI Radeon HD 4290? Men dette skjermkortet er vel ikke så bra, en må vel ha eget skjermkort utenom? Men siden det er skjermkort på hovedkortet så må jeg vel strengt tatt ikke kjøpe med ekstra skjermkort i første omgang, kan prøve den og evnt kjøpe skjermkort senere? Jeg har forresten et Radeon HD 5750 i denne pcen jeg bruker nå, son jeg evnt kan flytte over ved behov... Endret 21. november 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) OC betyr Overclocked. Gigabyte-kortet jeg linka til er litt overklokka slik at det er nærmere et 6870-kort i ytelse ut fra pakken enn kort som ikke er overklokka. Hva som er forskjellen mellom det gainward-kortet du har i oppsettet ditt og gigabyte-kortet skal jeg ikke uttale meg for heftig om, trolig er "golden sample" også et overklokka kort. Har du sagt hva slags skjerm du har? Hvis du har 1650x1050-oppløsning (typisk på 22" og mindre skjermer), så vil er det 5750-kortet du allerede har kanskje brukbart til "occasional gaming". Det innebygde skjermkortet i HK er ikke godt nok uansett, men 5750 kan være det til mange spill. Stiller du høyere krav og/eller har større skjerm, bør du nok ha et nytt. En idé kan kanskje være å vente et år med nytt skjermkort? Edit: Det hele kommer selvsagt an på hvor høyt du ønsker å legge lista. Endret 21. november 2010 av trygvan Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Jeg har 20' Nec MultiSync 2080UX+ skjerm. Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Jeg har 20' Nec MultiSync 2080UX+ skjerm. Endret 22. november 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Harddisk : Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB Følger det med Brackets? Er det noe jeg har glemt i oppsettet nå da? Ser dette oppsettet bra ut? Vet ikke om det følger med disken, men kabinettet ditt støtter 2,5", så du trenger ikke kjøpe. Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Harddisk : Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB Følger det med Brackets? Er det noe jeg har glemt i oppsettet nå da? Ser dette oppsettet bra ut? Vet ikke om det følger med disken, men kabinettet ditt støtter 2,5", så du trenger ikke kjøpe. Komplett vil visst ikke bygge med deler jeg velger ut selv, kun det en kan velge i de forskjellige bygge pcene...lurer på hvorfor det er noe problem for de å bygge med delene jeg velger...hvilken nettbutikk selger bygge pc mest lik den jeg har satt opp? Noen som har med Fractal Design Define R3 i oppsettet? Endret 22. november 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå