Gå til innhold

Hjelp til oppsett av ny PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kabinettet har ingenting med saken å gjøre når det er snakk om begrensninger hovedkortet har.

du står selvfølgelig fritt til å velge det kabinettet du selv føler for, det jeg satte opp var bare et forslag:)

Chieftec Superseries 650w bør vel holde? har jo bare 450w i maskina mi nå... har vel ikke bruk for så mye som 750w?

Lenke til kommentar

var med tanke på at du plutselig kom til å like sille mere en planlagt og valgte å gå til innkjøp av et ekstra skjermkort

650w skal jo holde uansett om en kjøper et bedre skjermkort? Det skjermkortet du har valgt, det kan kjøre de fleste spill greit? Skjermkortet har vel også med maskinytelsen å gjøre generelt, jeg vil ha et skjermkort som gjør at maskina er rask...

Endret av hsvendse
Lenke til kommentar

Haf 932 er ikke bedre enn 922. Etter hva jeg har fått med meg er HAF 922 et mellomstort kabinett med god luftgjennomstrømming, støvfilter etc som generelt får gode/svært gode kritikker. HAF 932 er et større kabinett (tårn), men mangler støvfilter og får ikke fullt så gode kritikker pga bla denne mangelen. HAF 932 er nå et utdatert kabinett som er avløst av HAF X (som har fått gode kritikker).

En ting til - trenger man virkelig 6850 hvis man ikke er fokusert på spilling? Det billigste 460-kortet er vel kanskje det som gir mest for penga (fortsatt velegnet til spilling)?! http://www.dustinhome.no/pd_5010463993.aspx

Og enda en ting. Du trenger SSD hvis PCen skal få et løft.

Edit: Ja, 750W er overkill.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

er vel 6 om jeg ikke husker feil(begrenset av koblinger på HK)

Kan en koble både ide og sata harddisker til internt? jeg har noen av begge... Er det oppsettet komplett alt en trenger for å få pcen opp å gå?

Å kombinere IDE og S-ATA skal fungere på papiret, men erfaring tilsier at det ofte blir knot i praksis.

Hvis du ikke er interessert i å bygge selv, så kjøper du maskin ferdig bygget. Da har du garanti på maskinen som ett produkt, og du unngår evt. problematikk under byggefasen.

Maskinen du linket til lenger oppe ser fin ut, med visse justeringer (trykk "Konfigurer selv og velg tilbehør"):

- Chieftec Smart Series 550W PSU

- AMD Phenom II X4 955 Black Edition

- Gainward GeForce GTX 460 1GB

- Corsair SSD Nova Series 2,5" 64GB

- OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA SSD

- Ikke tastatur

- Ikke skjerm

- Ikke høyttalere

Havner da på 6805,- såvidt jeg kan se. Det blir nok noe billigere om du bygger selv, men da har du kun komponentvis garanti. Du virker ikke som du ønsker å feilsøke en selvbygd maskin om det skulle bli nødvendig, og da kan du vel så gjerne legge litt ekstra i en fiks ferdig en.

Lenke til kommentar

Kan en koble både ide og sata harddisker til internt? jeg har noen av begge... Er det oppsettet komplett alt en trenger for å få pcen opp å gå?

Å kombinere IDE og S-ATA skal fungere på papiret, men erfaring tilsier at det ofte blir knot i praksis.

Hvis du ikke er interessert i å bygge selv, så kjøper du maskin ferdig bygget. Da har du garanti på maskinen som ett produkt, og du unngår evt. problematikk under byggefasen.

Maskinen du linket til lenger oppe ser fin ut, med visse justeringer (trykk "Konfigurer selv og velg tilbehør"):

- Ikke tastatur

- Ikke skjerm

- Ikke høyttalere

Havner da på 6805,- såvidt jeg kan se. Det blir nok noe billigere om du bygger selv, men da har du kun komponentvis garanti. Du virker ikke som du ønsker å feilsøke en selvbygd maskin om det skulle bli nødvendig, og da kan du vel så gjerne legge litt ekstra i en fiks ferdig en.

Du mener 550w psu holder? er forresten denne stillegående? Jeg glemte å si at jeg vil ha en så stillegående pc som mulig...

Lenke til kommentar

- Ikke tastatur

- Ikke skjerm

- Ikke høyttalere

Er den Chieftec strømforsyninga bedre enn Cooler Master GX 550W PSU?

Lenke til kommentar

- Ikke tastatur

- Ikke skjerm

- Ikke høyttalere

Er den Chieftec strømforsyninga bedre enn Cooler Master GX 550W PSU?

Gainward GeForce GTX 460 1GB? Hvilket av de mente du, det er flere av den der? Er forresten dette kortet bedre enn Radeon HD korta?

Endret av hsvendse
Lenke til kommentar

Du mener 550w psu holder? er forresten denne stillegående? Jeg glemte å si at jeg vil ha en så stillegående pc som mulig...

Vel, GTX 460 har TDP på ca 150W, og iflg. Komplett er anbefalt PSU 450W (eller mer, selvsagt). Så lenge du ikke har planer om SLI (noe hovedkortet ikke tar høyde for uansett), så trenger du ikke mer. Du er safe med 550W, men hva som er best av Chieftec og Cooler Master vet jeg ikke. Du får kikke litt på tester, de sier ofte litt om støynivået også.

edit: GTX 460 er en tanke bedre enn HD5770. Velg det billigste GTX 460 med 1GB (jeg valgte visst et annet, men prisforskjellen er uansett marginal).

Du trenger forøvrig ikke å quote hele tråden for hver post. Du har en edit-knapp ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vel, GTX 460 har TDP på ca 150W, og iflg. Komplett er anbefalt PSU 450W (eller mer, selvsagt). Så lenge du ikke har planer om SLI (noe hovedkortet ikke tar høyde for uansett), så trenger du ikke mer. Du er safe med 550W, men hva som er best av Chieftec og Cooler Master vet jeg ikke. Du får kikke litt på tester, de sier ofte litt om støynivået også.

edit: GTX 460 er en tanke bedre enn HD5770. Velg det billigste GTX 460 med 1GB (jeg valgte visst et annet, men prisforskjellen er uansett marginal).

Du trenger forøvrig ikke å quote hele tråden for hver post. Du har en edit-knapp ;)

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB, er det bedre enn Gainward GTX 460 1GB korta? er ikke så stor prisforskjell, så vil gjerne ha det beste av de... Er det med Windows 7 installert på slik ferdigbygd pc?

Endret av hsvendse
Lenke til kommentar

Gigabyte-kortet har klokkehastighet på 715MHz kontra 700MHz på Gainward sine. Det er en minimal forskjell, og Gigabytekortet er faktisk billigere enn Gainward om du kjøper løst. Forskjellen på det billigste og det dyreste Gainward-kortet ser ut til å være at du får med spillet HAWX2 på det billigste, noe det ikke står noe om på de to andre. Ikke særlig logisk, men ja... gå for det billigste fra Gainward.

Lenke til kommentar

Trenger ikke være RAID heller, et vanlig S-ATA-kontrollerkort koster ikke mange hundrelappene.

Forøvrig kan du koble 2 IDE-disker på hvert IDE-port, mens S-ATA-porter kun tar 1 disk hver. Imidlertid ville jeg ikke anbefalt deg å holde fast ved dine gamle IDE-disker. Min erfaring er at det blir kluss med hvilken disk det bootes fra, og at hele systemet generelt blir tregt når du mikser de to. Dessuten, som nevnt, koster det en slikk og ingenting for en ny S-ATA-disk som er minst like stor som alle dine gamle IDE-disker.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Trenger ikke være RAID heller, et vanlig S-ATA-kontrollerkort koster ikke mange hundrelappene.

Forøvrig kan du koble 2 IDE-disker på hvert IDE-port, mens S-ATA-porter kun tar 1 disk hver. Imidlertid ville jeg ikke anbefalt deg å holde fast ved dine gamle IDE-disker. Min erfaring er at det blir kluss med hvilken disk det bootes fra, og at hele systemet generelt blir tregt når du mikser de to. Dessuten, som nevnt, koster det en slikk og ingenting for en ny S-ATA-disk som er minst like stor som alle dine gamle IDE-disker.

Ide-diskene er bare til lagring av data jeg har til backup.. de blir erstatta av flere sata disker etterhvert. Er Windows 7 installert på en slik ferdigbygd pc eller må det kjøpes utenom?

Lenke til kommentar

Ide-diskene er bare til lagring av data jeg har til backup.. de blir erstatta av flere sata disker etterhvert. Er Windows 7 installert på en slik ferdigbygd pc eller må det kjøpes utenom?

hvorfor er ikke Cooler Master HAF 922 med i dette oppsettet en kan velge her? Det kabinettet kan vel brukes til oppsettet?

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10448

Lenke til kommentar

Foreløpig oppsett :

Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Strømforsyning : Cooler Master GX 550W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte

Hovedkort ? Hvilket anbefale dere?

Prosessor : AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

Minnebrikke? Hva anbefaler dere? Denne? Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, for AMD Phenom II, 240pin

Skjermkort : Dette som ble anbefalt? Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", 2xDVI, HDMI, w/H.A.W.X.2 eller XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz?

Harddisk : Vil helst ha en Hitachi harddisk, har best erfaring med de... Er noen av de andre Komplett selger anbefalt? Denne kanskje? Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB,

SATA, 7200RPM, 32MB? Eller om jeg burde gå for denne disken?

Seagate Barracuda XT 7200.12 2TB SATA 6 gbps, 64MB, 7200RPM Evnt bygge pcen hos en webshop som selger Hitachi disker? Kom med harddisk anbefalinger...Jeg tenkte kjøpe med en å installere Windows 7 på på systemet...

Er det noe jeg har glemt i oppsettet da? vifter eller lignende eller noe annet? Ser dette oppsettet bra ut? Følger Windows 7 med i ferdigbygd pc eller må det kjøpes utenom?

Endret av hsvendse
Lenke til kommentar

Foreløpig oppsett :

Strømforsyning : Cooler Master GX 550W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte

Prosessor : AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

Minnebrikke? Hva anbefaler dere? Denne? Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, for AMD Phenom II, 240pin

Skjermkort : Dette som ble anbefalt? Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", 2xDVI, HDMI, w/H.A.W.X.2 eller XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz?

Harddisk : Vil helst ha en Hitachi harddisk, har best erfaring med de... Er noen av de andre Komplett selger anbefalt? Evnt bygge pcen hos en webshop som selger Hitachi disker?

Er det noe jeg har glemt i oppsettet da? vifter eller lignende eller noe annet? Ser dette oppsettet bra ut? Følger Windows 7 med i ferdigbygd pc eller må det kjøpes utenom?

Er ikke noen guru på pc-bygging, men du magler vell optisk drev om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Foreløpig oppsett :

Harddisk : Vil helst ha en Hitachi harddisk, har best erfaring med de... Er noen av de andre Komplett selger anbefalt? Evnt bygge pcen hos en webshop som selger Hitachi disker?

Er ikke noen guru på pc-bygging, men du magler vell optisk drev om jeg ikke tar feil.

hva er optisk drev?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...