SveinHJ Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg har hatt en Linksys WRT54G ruter en tid. Denne var satt opp til å kommunisere med min laptop på kanal 13. Etter en del problemer med ruteren, kjøpte jeg en Netgear WNDR3700 dual band ruter og satte denne til kanal 13 (europeisk standard). Den fungerer utmerket sammen med laptoppen. Men det innebygde adapteret i laptoppen er ikke særlig følsomt, og for å kunne bruke den på lengre avstand fra ruteren, kjøpte jeg et Netgear WNDA3100 dual band adapter. Jeg fikk ingen kontakt med ruteren. Etter en del funderinger og skanning med inSSIDer 2.0, fant jeg ut at adapteret følger amerikansk standard med kun kanalene 1 – 11 på 2.4 GHz. Dette til tross for at det i oppsettet står ”region Europe”. Når jeg satte ruteren til kanal 11 fungerte nettverket. Når ruteren kan settes til å bruke kanal 13, burde adaptret også støtte denne kanalen! Nå har jeg en case gående med Netgear om dette, men det er noen dager siden jeg sist hørte fra dem. Jeg lurer på om det er noen som kjenner til om det er andre adaptre (fortrinnsvis dual band) som støtter alle de europeiske kanalene? For eksempel D-Link DWA160? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Prøv denne driveren for trådløsadapteret ditt: http://www.wireless-driver.com/download/atheros/atheros-usb-11n-wireless-win7-driver.htm Lenke til kommentar
SveinHJ Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Prøv denne driveren for trådløsadapteret ditt: http://www.wireless-driver.com/download/atheros/atheros-usb-11n-wireless-win7-driver.htm Glemte å si det, men adapteret mitt er siste versjon: WNDA3100v2. Installasjonsprogrammet fra Netgear er også siste versjon. Driveren fra Atheros er ikke for v2, og den fant ikke adapteret. Forøvrig har jeg XP på laptoppen. Jeg forsøkte også å bruke adapteret på min stasjonære PC som har Windows 7. Der lot jeg Windows finne driveren. Samme resultat, ingen kanaler over 11. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Ja da er det Broadcom med v2. BCM4323 driver. Det er trolig en bug i den firmwaren Netgear har modifisert. Har ikke hørt om noe adapter som har en slik hardwarebegrensning. Endret 23. november 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
SveinHJ Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Oppdatering: Da har jeg endelig fått svar fra Netgear i dag: "... but now can confirm with v2 you are not able to use channels above 11". Så det betyr at versjon 2 (WNDA3100v2) ikke har kanalene 12 og 13. De anbefaler å bytte adapteret til v1, da dette har kanalene 1-13. Jeg har også testet D-Link DWA-160. Dette har kanalene 1-13, men det var på lang nær så følsomt (god rekkevidde) som WNDA3100v2. Dersom jeg ikke får tak i tidligere versjon av Netgear sitt adapter, må jeg vel nøye meg med kanalene 1-11... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå