Gå til innhold

Kjøpt vare på .no (norsk) nettbutikk -> allikevel kommer moms på toppen?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har kjøpt en vare på navigon.no (gps-holder for min iPhone 4) til 329kr. På nettsidene deres (navigon.no) står det at dette koster 329kr inkl. mva. Dette betalte jeg med mitt visakort på internettsidene deres da jeg bestilte varen.

 

Nå har jeg i ettertid fått faktura fra UPS på 224 kroner (over 50% av beløpet..) som de mener er for intolling av varen. Dette er da inkludert i kjøpeprisen? Jeg visste jo ikke at varen kom fra utlandet da jeg i god tro handlet på .no domene? Hva slags rettigheter har jeg i denne saken?

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har kjøpt en vare på navigon.no (gps-holder for min iPhone 4) til 329kr. På nettsidene deres (navigon.no) står det at dette koster 329kr inkl. mva. Dette betalte jeg med mitt visakort på internettsidene deres da jeg bestilte varen.

 

Nå har jeg i ettertid fått faktura fra UPS på 224 kroner (over 50% av beløpet..) som de mener er for intolling av varen. Dette er da inkludert i kjøpeprisen? Jeg visste jo ikke at varen kom fra utlandet da jeg i god tro handlet på .no domene? Hva slags rettigheter har jeg i denne saken?

 

På forhånd takk =)

 

Du skal få refunderet eventuel mva/vat du har betalt i utlandet (tyskland ?), da varen ble eksportert.

De 224,- fra UPS er vel MVA + gebyr for jobben, dette skal være spesifisert.

 

Du kan evt returnere varen, sider/butikker som retter seg mot norske forbrukere med norsk språk etc skla gi deg samme rettigheter som ved kjøp fra et norsk firma, så du kan o evt benytte deg av angrerett, hvordan dette stiller seg med momsrefuson etterkant fra tollvesenet er en annen sak.

Lenke til kommentar

Er du sikkert på det er et .no domene? Det kommer nemling .com bak når du skriver inn adressen og dermed tror jeg ikke det er en norsk nettbutikk, men den har norsk side. Har du lest alt det som står med liten skrift? Hva stod når du betalte? Ang, frakt osv.

 

 

Det kan godt hende du er inne på noe her, at jeg ikke har lest alt med liten skrift. Jeg belager meg på å måtte ut med disse pengene, men jeg vil bare forhøre meg om rettighetene mine. Jeg syns det er rart at når en forbruker tror h*n er på en norsk nettside, så er h*n kanskje ikke det allikevel. Er det ikke noe som heter at "om siden gir uttrykk for å være norsk (norsk språk ol.) skal det være likt som om det faktisk var en norsk side"? Hadde dette vært en vanlig utenlandsk side, hadde jeg jo bare kjøpt varen fra utlandet og importert selv, det hadde sikkert vært billigere... Her gikk jeg utifra at det var en norsk nettside, og regnet med alt var inkludert...

 

btw, er mva det samme som moms / toll? Det står jo nemlig at mva er inkludert? Må man både betale mva, for så å betale for tollinga?

Lenke til kommentar

Mva (merverdiavgift) er det samme som moms (merverdiomsetningsavgift). Mva skal også betales i Norge, men står det at det er inkl., skal det være inkl. Toll er en avgift som kun gjelder når en vare går over en eller flere landegrenser.

 

Så det stemmer at man må betale penger for varen, moms/mva OG tollavgift?

 

EDIT: Jeg fant noe her på Navigons internasjonale sider: http://screencast.com/t/qWviOckiiKKS

Jeg er også inneforstått med at jeg mest sannsynlig må betale disse kronene, og det er helt greit SÅ LENGE jeg vet det er riktig. Jeg synes allikevel det er litt rart at når man er på en (tilsynelatende) norsk internettbutikk, og det ikke er TYDELIG skrevet noen steder at tollavgifter kommer i tillegg, at man allikevel må påberegne dette...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Det høres veldig merkelig ut. Ser at det står "Alle priser inkl. mva." Og når de skriver alt på norsk og omtrent utgir seg for å være en norsk nettbutikk, virker jo dette idiotisk. Men produktet kommer fra Tyskland, og da tar tollen å legger på 25% mva. Tror produktet du har kjøpt er tollfritt, så skal ikke være noe mer enn 25% i mva du betaler. Hva står det på fakturaen du har fått?

Lenke til kommentar

Det høres veldig merkelig ut. Ser at det står "Alle priser inkl. mva." Og når de skriver alt på norsk og omtrent utgir seg for å være en norsk nettbutikk, virker jo dette idiotisk. Men produktet kommer fra Tyskland, og da tar tollen å legger på 25% mva. Tror produktet du har kjøpt er tollfritt, så skal ikke være noe mer enn 25% i mva du betaler. Hva står det på fakturaen du har fått?

 

Her er du inne på noe annet som er merkelig. Jeg var i nettbutikken, og da stod det 329kr slik som nå. Jeg betalte med VISA og tenkte ikke noe mer på det. Varene kom kort tid etterpå. Når jeg nå i ettertid har gått tilbake å sett på kontoutskriften, står det at jeg kun har betalt 296kr. Dette forstår jeg lite av... Dessuten har jeg som sagt fått invoice fra UPS på 224kr. Jeg forstår ikke så mye av denne Invoicen, det står mye rart på forskjellige linjer. Bla. står det at Varen er MVA fritatt. Dette står (i riktig avstand fra hverandre, riktige linjer)

 

<fakturaen>

Importforsendelser

MVA fritt

Betalere Beskrivelse Nettopris

Mottagere Utleggsprovisjon 150,00 150,00

Utlegg MVA 74,00 74,00

 

Totalt NOK 224,00 224,00

 

 

<!-- På den andre siden står det et sammendrag: -->

 

FAKTURA SAMMENDRAG

Omkostninger 224,00

Totalt MVA fritt 224,00

 

Totalt beløp: 224,00

 

</fakturaen>

 

Sorry nerde-htmltags, vil gjøre det så selvforklarende som mulig for alle =)

Lenke til kommentar

Varen er nok merket med hva nå enn valutta de har i tyskland så blir det omregnet til norske kroner etter ups sin kurs.

Om deres norske siden bruker en annen kurs for omregnet vil det forklare det avviket på knappe 10%.

 

i forhold til fakturaen så er 74kr det du betaler i moms (25% av 296kr) så 150kr i avgift for deres papirarbeid ved tollbehandlingen.

Lenke til kommentar

Tror du ville fått bedre svar om du postet i Forbrukerrett.

 

Jeg syns ihvertfall dette er veldig merkelig. Selskaper som henvender seg til norske kunder er jo pliktet til å følge fobrukerkjøpsloven, og jeg ville jo da tro at det inkl. at prisene man oppgir må være korrekte. Du har jo betalt med mva, og så krever UPS deg for mva også, dette blir jo dobbelt opp. Har du prøvd å kontakte butikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...