Gå til innhold

Skolen har gjort feil på vitnemålet mitt

gruken

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg gikk i vår ut av VGS, og mottok vitnemål som normalt. I forkant ble vi informert over karakterne i hvert enkelt fag via fronter. Derfor når jeg mottok vitnemålet mitt vurderte jeg ikke engang å sjekke det for feil eller mangler. Nå i etterkant satt vi en gjeng å så på vitnemåla våre, og jeg oppdaga en karakterfeil. JEg har fått 4 i standpunkt i ett fag jeg fikk 5. Jeg tok så kontakt med skole og faglærer og fikk beskjeden:

"Jeg husker ikke karakterene dine konkret, så jeg må svare generelt. Hvis det er noe som ikke stemmer med vitnemålet, må du sende inn en klage på dette innen fristen, som er 14 dager etter at du får karakterene. Så det er egentlig for seint å klage, og dermed gjøre noe med dette nå. Beklager."

Stemmer det at det er en klagefrist på 14dager? Selvom jeg ikke skal klage på karakteren generelt, men på at de har satt feil karakter? Jeg skulle også innom fronter å sjekke, for å dokumentere femmeren, men min bruker var jo selvfølgelig slettet.

Er det ingenting annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva du kan gjøre, men ikke gi deg? Vis dem at det betyr mye for deg. Læreren vil nok bli kvitt problemet så lett som mulig og avviser deg dermed slik.

Hvor var det du først hadde fått vite at du egentlig fikk 5? Noe som læreren hadde sagt? Avtal en time med rektor kanskje. Husk å være høflig.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om det er frå då du blei kjennt med karakterane via fronter eller frå då du fekk vitnemålet som er den tida du blei gjort kjent med eller burde ha gjort deg kjent med karakteren din.

Denne regelen stammer vel frå den tida då karakteren kun var tilgjengelig via eit fysisk vitnemål. Slik som eg ser det så har trådstarter sjekka karakterane sine på fronter utan å finne nokon feil, men at det då har oppstått ein trykkfeil på sjølve vitnemålet. Det burde i så måte ikkje være nødvendig å klage på karakteren for å få retta noke som mest sannsynlig er ein administrativ trykkleif.

Når det er sakt så vil eg anta at det kanskje er mest sannsynlig at det har oppstått ein feil på fronter sidan det det er lettare å trykke inn feil tall en det er å skrive feil karakter på vitnemålet.

Men sidan det no har gått sopass lang tid så kan det være vanskelig å gjere noke med dette sidan det ikkje er sikkert at skulen har ei oversikt over karakterane dine (utenom ein kopi av vitenmålet som det er feil på), men du bør i det minste få skulen til å sjekke i sine arkiv for å finne ut om det i det minste står at du fekk karakteren 4 også i skulen sin kopi.

Dersom det er ein uoverstemmelse mellom ditt vitnemål og det som skulen sitter på så burde vel saka være grei, dersom skulen sin karakter er lik den som står på vitnemålet så er det godt mulig at det er forseint å få gjort noke med dette no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...