Gå til innhold

For mye utbetalt...

Jente_20

Anbefalte innlegg

Hei!

I sommer fikk jeg sommerjobb i en stor bedrift.

Jeg var meget imponert over lønnen, som sa hele 145,- timen + tillegg.

Da jeg begynte å studere i august, fikk jeg tilbud om fast deltidsjobb.

Studenttiden min begynte, og jeg jobbet ca 3 dager i uken. Jeg følte jeg klarte meg veldig godt økonomisk til å være student, fordi jeg har gått i pluss de siste 3 månedene noe jeg ikke hadde regnet med. Jeg har fullt lån i tillegg til lønnen, og foreldre som hjelper meg økonomisk. Jeg er avhengig av å leie leilighet i nærheten av studiestedet i en av norges dyreste byer, så utgifter er det nok av.

I går mottok jeg lønnsslippen min, og kjæresten min såg på den. Han mente at det såg ut som om jeg hadde fått altfor mye lønn, da det sto "fast måndedslønn" i tillegg til at jeg hadde fått utbetalt for hver time jeg hadde jobbet. Mao jeg har sikkert fått dobbel lønn... Ikke rart jeg ikke har slitt økonomisk til student å være!:) (Jeg tar ingen økonomisk utdannelse, for de som er redde for det- så lite peiling som jeg har :) )

Men så kommer jo dilemmaet - jeg har jo ingen penger å tilbakebetale med (er snakk om ca 20.000). Hvilke lover og regler gjelder her? Jeg skal ta kontakt med lønningskontoret på mandag og høre, men vil ikke bli "lurt" til noe hvis jeg har rettighetene på min side...

Det som også er nå, er at jeg har tjent for mye i forhold til at lånet blir omgjort til stipend, så egentlig har jeg jo mye penger der også. Dette blir regnet ut i fra ligningen, vil den for mye utbetalte lønnen min "forsvinne" fra ligningen da eller? Hvis jeg da må tilbakebetale alt jeg har fått for mye taper jeg jo veldig mye penger på hele denne saken..

Noen der ute med økonomisk sans som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis vil bedriften være grei nok til at du får tilbakebetale litt hver måned i en periode.

Viser det seg at du har tjent for mye så vil ligningen din vise kun det du har tjent og ikke inntekt pluss "lån", altså din forhøye uberettiget lønn vil forsvinne fra ligningen i 2010.

Du nevner ikke noe om tidligere arbeidssteder før nåværende, og da vil det godt gjøres for en deltid å tjene mer enn lånekassens grenser for stipend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...