Gå til innhold

HTC HD2, heving av kjøp


m_maursund

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en HTC HD2 som har hatt problemer med de samme feilene siden jeg kjøpte den i januar 2010.

Frem til juni prøvde jeg så godt det lot seg gjøre i "fikse" feilene i softwaren med programmer fra xda.

Orket ikke mer da det dukket opp nye ting hele tiden.

 

Leverte den til service hos Elprice som videresendte den til Deltaservice.

 

Fikk den tilbake etter 3 uker, hvor 2 av ukene stod det at de ventet på deler.

Det tok 3 dager så kom feilene tilbake. Denne gangen var det problemer med kameraet. Divice.exe sluttet å fungere og det var ikke mulig å bruke kameraet før telefonene ble skrud av og på.

 

Det viste seg at Deltaservice kun installerte ny rom fra internett på første service

 

Leverte den for andre gang der jeg nevnte tilsvarende feil som første gang den ble levert.

3 uker venting og Deltaservice la kun inn ny rom.

 

Tilsvarende softwarefeil dukker opp som tidligere.

 

Leverer telefonen tilbake etter noen dager, hvor jeg forklarer feilmeldingene og sier jeg ønsker å heve kjøpet. Dette blir avist av HTC

 

Tlf er borte i 4 uker og Deltaservice skifter hovedkort. Får telefonene tilbake 30 oktober, og en software feil som jeg nevnte første gang den ble levert inn dukker opp etter 1 dag.

 

Leverer telefonene tilbake til Elprice 6 oktober og sa igjen at jeg ville heve kjøpet.

 

Fikk en tlf fra HTC care senter rundt 25 oktober hvor jeg får beskjed om at jeg ikke får hevet kjøpet.

 

Prøver å forklarere personen hos HTC hvilke problemer jeg har hatt med telefonene og han ser at feilmeldingene jeg gir ikke stemmer helt med det som står i papirene hans.

Han skriver om litt og sender den inn til heving igjen.

 

En uke senere får jeg en ny telefon fra HTC der han sier han har gode nyheter, jeg kan få en swap telefon. (en telefon en annen kunde har reklamert på og fått byttet) Kjempe deal.

Jeg forteller HTC at dette ikke er aktuelt da det er software feil og ikke hardware feil med telefonen.

Et av forslagene til HTC er at jeg skal spørre butikken om de vil ta imot min gamle telefon og gi meg penger tilbake

 

Prøver å ta kontakt elprice, men kundeservice sitter ikke sammen med support teamet deres og de kan kun sende mail imellom seg, så de hører jeg ikke noe ifra.

 

Så jeg kontakter HTC selv og prøver å få ordnet dette.

 

Der får jeg beskjed nå om at telefonene må ha hatt 2 hardware reparasjoner for at de skal være mulig å heve kjøpet. Spør han da om han kan bekrefte dette på mail til meg, men det kan han ikke.

 

Jeg ber HTC vise meg hvor i forbrukerkjøpsloven dette står, men han sier det står hos HTC og skal sende meg dette på mail.

 

 

Dette er svaret jeg mottar på HTC Global ContactUs System,

 

Kjære Martin,

 

Som vi diskuterte på telefonen idag, telefonen din må ha to hardware reperasjoner før butikken kan søke om å få en ny salgs pakke så de kan gi deg pengene dine tilbake.

 

Dette er svaret mitt,

 

Hei

Ser hva du skriver, men du referer ikke til noe i norsk lov som sier at det må være to hardware reparasjoner.

 

Teksten under er hentet fra Lovdata. http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Jeg klarer ikke å se i § 30. Gjennomføring av avhjelp, at det skal være 2 hardware feil og ikke 2 ganger inne på service.

 

vh Martin Maursund Rishovd

 

 

Svaret fra HTC

 

Hei Martin, Takk for emailen din. Svaret er desverre det samme. Jeg har snakket med sjefene mine om dette her og de sier at det som jeg sa holder fortsatt. Telefonen må desverre inn for en til hardware reperasjon for du kan søke om reklimasjon. MVH

 

 

 

Jeg an vel ikke lastes for at Deltaservice gjorde samme service 2 ganger?

Den er nå inne for fjerde gang

 

Er det jeg eller HTC som tar feil?

Endret av m_maursund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er det synd du reklamerer til HTC og ikke til elprice. Elprice er selger, elprice er de som står ansvarlige for ditt kjøp, uansett hva slags uttalelser eller meninger htc har.

 

Det er viktig at du forsøker å forholde deg til Elprice og krever heving mot de, og forkalrer de at du forholder deg til elprice som selger og ikke avtalene elprice har med sine leverandører som tydeligvis er dårligere enn norsk forbrukerkjøpslov.

 

Loven er veldig enkel. Den sier følgende: "Selger har kun 2 avhjelpsforsøk for samme mangel".

 

Mangel = de problemene du har opplevd med telefonen. Deltaservice har forsøkt å fikse dette 2 ganger med softwareoppdatering, og en gang med hardware.

 

Dette er 3 ganger forsøk på å rette feilen!! Den har vært inne hos autorisert htc-tekniker som har gjort sitt for å forsøke å rette feilen. Dette er AVHJELP.

 

Selger har utført avhjelp 3 ganger, altså 1 gang fler enn du egentlig skulle godtatt.

 

Summer opp saken slik du har det til nå, dra til elprice og vis til lovverket og forklar at du krever heving av kjøp, og forholder deg kun til Elprice og at du ikke skal lide for at de har en leverandør som har satt seg på bakbeina (det har nemlig ingenting med saken å gjøre, så lenge det er konstatert at mobilen har en feil!).

Lenke til kommentar

For det første så er det synd du reklamerer til HTC og ikke til elprice. Elprice er selger, elprice er de som står ansvarlige for ditt kjøp, uansett hva slags uttalelser eller meninger htc har.

 

Det er viktig at du forsøker å forholde deg til Elprice og krever heving mot de, og forkalrer de at du forholder deg til elprice som selger og ikke avtalene elprice har med sine leverandører som tydeligvis er dårligere enn norsk forbrukerkjøpslov.

 

Loven er veldig enkel. Den sier følgende: "Selger har kun 2 avhjelpsforsøk for samme mangel".

 

Mangel = de problemene du har opplevd med telefonen. Deltaservice har forsøkt å fikse dette 2 ganger med softwareoppdatering, og en gang med hardware.

 

Dette er 3 ganger forsøk på å rette feilen!! Den har vært inne hos autorisert htc-tekniker som har gjort sitt for å forsøke å rette feilen. Dette er AVHJELP.

 

Selger har utført avhjelp 3 ganger, altså 1 gang fler enn du egentlig skulle godtatt.

 

Summer opp saken slik du har det til nå, dra til elprice og vis til lovverket og forklar at du krever heving av kjøp, og forholder deg kun til Elprice og at du ikke skal lide for at de har en leverandør som har satt seg på bakbeina (det har nemlig ingenting med saken å gjøre, så lenge det er konstatert at mobilen har en feil!).

 

Jeg har reklamert til Elrpice, men HTC kontaktet meg. Det går så tregt med Elprice at jeg ikke orket vente lenger. Har ikke hatt mobilen siden juni og tenkte at jeg kunne få litt fortgang i det.

 

Men som du sier så kan jeg skrive en mail til Elprice heve kjøpet hos de, så kan de ordne opp meg HTC

Lenke til kommentar

Et annet viktig element er jo at "avhjelp skal skje innen rimelig tid". Om du har vært uten telefon siden juni mer eller mindre så har dette ikke skjedd.

 

Alt dette er ELPRICE sitt ansvar, HTC har ikke del id et, selv om HTC aktivt prøver å ta del og du har jo kjørt det hardeste løpet mot de. Elprice tar tid fordi du ikke har presset de noe, og "gått i fellen" om at det er HTC som sitter med ansvaret og som må godkjenne at du skal heve kjøpet.

 

HTC er ikke part i saken din, punktum finale :). Og det vet elprice innerst inne også.

 

Anbefaling: Summer opp saken din, krev heving av kjøp i brevform levert elprice på mandag - og skriv at saken tas til forbrukerrådet og videre til forbrukertvistutvalget fredag til uken.

Lenke til kommentar

HTC forholder seg desverre ikke helt til hva som er vanlig praksis i Norge, de føyer seg i rekken av andre aktører som avviker litt.

Å snakke med HTC er som å snakke med en vegg, så her må du gå til forbrukerrådet hvis ikke elprice løser dette smidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk svar fra Elprice i dag på mail.

 

Hei

 

Bekrefter herved skriftlig at vi forholder oss til serviceverkstedet/htc support's besluttning i denne saken.

 

Hvis du ønsker å klage på denne avgjørelsen kan du ta kontakt med Forbrukerrådet

 

Mvh

 

Elprice Sandvika

 

Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...