Astralnoise Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Jess, som tittelen sier er dette en tråd for dere med litt spesielle reiseambisjoner, som de aller fleste ikke kunne drømt om å gjøre engang. Alt fra backpacking i Somalia til tur over Arktis. Min reise ville gått til Prypiat, populært kalt bare "Tsjernobyl". Jeg har alltid hatt lyst til å se hvordan en post-apokalyptisk verden ville sett ut i virkeligheten. Det øde, urbane" området må være virkelig et syn. For ikke å snakke om den totalle stillheten. Endret 19. november 2010 av Astralnoise Lenke til kommentar
svenka Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Er alt innenfor det du har sirkla rundt sann som vi ser på bildene...? Det hadde vært spennende med en slik tur men er det ikke fortsatt radiakele stoffer rundt omkring som er skadelige? - Når det kommer til meg har jeg alltid hatt lyst til å sykle jorda rundt Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Enig i at en tur til Tsjernobyl hadde vert kult, tror nok ikke det er så uvanlig å ha et ønske om å reise dertil, sett flere på forumet som er intressert i å se på det området. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Min drøm er å besøke alle verdens land fra Somalia til Irak og Island. 36 land tikket av så langt. Har en drøy jobb å gjøre, men blir 5 land til i 2011, så da passerer jeg 40 i hvertfall. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Island er det bare å få med med en eneste gang, billig og bra. Irak og Somalia anbefales det å vente med og også et par andre ustabile stater. Kjenner noen som har vært nødt til å reise til Monrovia og det er absolutt ingenting å hente der. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Tja. Av ting de fleste muligens ville mene er på kanten er Island på tvers til fots kanskje en kandidat blant planene mine. Har ingen superambisjoner utover å oppleve flest mulig eventyr hver dag, synes ikke jeg scorer så verst på den skalaen for tiden – så får heller de litt mer sportslig anlagte sykle til Cape Town ... Jeg vurderte en periode å gå i Patric Leigh Fermors fotspor (til fots fra Nederland til Istanbul), inntil videre er det prosjektet satt på vent. (Tsjernobyl bør for øvrig være en ganske oppnåelig drøm, liten grunn til å utsette det inn i evigheten!) Endret 20. november 2010 av Euklid Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Etter at jeg så Vice Guide to North Korea, fikk jeg en merkelig lyst til å dra dit. Langt unna mitt politiske standpunkt, men det ville vært interessant å se alt det rare med egne øyne. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg hadde utsatt turen til Nord-Korea et par uker hvis jeg var deg hehe. Hmm, og jeg som hadde planer om å dra til Sør-Korea neste år... Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Etter at jeg så Vice Guide to North Korea, fikk jeg en merkelig lyst til å dra dit. Langt unna mitt politiske standpunkt, men det ville vært interessant å se alt det rare med egne øyne. Jeg var i Nord-Korea i august. Så "Vice-Guide" både før og etter jeg reiste og selv om jeg kjenner igjen en god del er det også mye du må ta med en stor klype salt. De aller fleste reportasjer om NK er laget for å bekrefte verdens dystre oppfatning av landet og folket. Så også "Vice-Guide". Og "Vice-Guide" er vel ikke akkurat av de mest seriøse reiseguidene heller. (så bl a en av deres dokumentarer om "tradisjonell" eselpuling i Venezuela. Hmmmm...)Det er en del direkte feil og masse overdrivelser i Nord-Koreafilmen deres i hvert fall. For eksempel at det er så forbannet vanskelig og komme inn, at det ikke finnes turister og jeg husker spesielt det hysterisk morsomme møtet med en "ensom veikrovertinne". I filmen sier de vel at hun "sannsynligvis ikke får noen flere gjester de neste 6 månedene." Jeg besøkte det samme stedet flere ganger på vanlig hverdag og begge ganger var det masseevis av både lokale og turister der. Her er forøvrig et bilde jeg tok rett utenfor den omtalte "veikroa": http://www.pbase.com/bolla49/image/127921775 . For å gjøre et potensielt laaangt innlegg kort: Dra til NK før det (forhåpentligvis) er for seint. Det er forbausende ukomplisert. Men vær forberdt på at du vil skjønne enda mindre etterpå enn før du reiste. For ordens skyld. Jeg har ikke et eneste godt ord å si om det nåværende idiot-/bandittregimet. Men mine koreanske venner (på begge sider av grensa) har etterlatt et dypt intrykk... Endret 23. november 2010 av eflatjan Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Jeg kunne tenke meg aa se Nord Korea. Og saa hadde det vaert interessant aa delta i The Mongol Rally Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Mongol Rally høres rimelig spesielt ut. Har kavet rundt i det mongolske landskapet en del, føles ganske meningsløst å dure rundt på norske landeveier i Land Cruiser etter å ha sett hva de egentlig er konstruert for ... Lenke til kommentar
koots Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Pripyat/Tsjernobyl og Nord Korea er steder som høres meget spennende ut. Har også ambisjoner om å klatre Kilimanjaro en gang, men tror jeg dropper Everest, selv om det hadde vært kult og vært på Base Camp og eventuelt Advanced Base Camp. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det kuleste for flynerder med å dra til Nord-Korea er å å fly AIR KORYO sine gamle sovjet-Ilyushuner. Disse får ikke lov til å fly i Europa grunnet sikkerhetsregler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå