Left Blank Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Har du prøvd kristen tro Isaak? Jeg tror Gud og kristen tro kan gi deg det du ser ut til å søke etter! jeg ønsker å møte et menneske som er tilnærmet perfeksjon, et menneske med enormt mye visdom og erfaring som kan gi meg litt klarhet; noen som viser og ikke forteller, noen som leder ved å sette et eksempel. den typiske guruen som mener at han sitter med alle svarene virker som nok et uvitent fjols, og det er for mange av dem. en sjelden gang har jeg møtt en person jeg ser på som verdig, men de er få. ingen er perfekte, men noen forstår og vet langt mer enn andre. Det finnes flere smarte personer enn man skulle tro, særlig på internett. Det er vanskelig å møte folk i det virkelige liv som er slik du beskriver, men samtidig så har alle en eller annen form for visdom innen sine egne livserfaringer.. jeg er ikke veldig konkret, så for å dra diskujonen litt ned til jordnære problemer og situasjoner jeg støter på, så kan jeg si at jeg ønsker å tilegne meg såpass mye ekspertise på visse felt at jeg med sikkerhet vet hvordan jeg kan få i gang endringer. jeg tenker da mer spesifikt på samfunnsrelaterte og menneskelige fag. noe som gir meg evnen til å påvirke vår framtid som art rett og slett. jeg vet ennå ikke hvordan jeg vil at ting skal bli, men har en viss anelse. jeg må finne ut hvilke verdier jeg anser som viktigst og dermed handle effektivt utifra all den kunnskap jeg en dag forhåpentligvis har tilegnet meg. det eneste jeg vet er at jeg ikke er tilfreds med situasjonen slik som den er. enorme transnasjonale bedrifter som utelukkende er drevet av materialistisk grådighet er noe jeg ønsker å bekjempe. manglende kunnskap hos den gjennomsnittelige borger vil jeg også bekjempe, og jeg vil ødelegge det jeg anser som en meningsløs og overfladisk kultur som kun jakter på kortvarig, tom nytelse uten å skape noe av verdi for framtiden. men veien til helvete er brolagt meg gode intensjoner. "Du kan lede en hest til vann, men du kan ikke true den til å drikke" .. Å skifte vår framtid er noe som må skje naturlig i enkeltpersoners indre evolusjon, samt forandringer i lovverket, kultur og andre samfunnsorienterte arenaer. 1 person kan rett og slett ikke forandre hele kloden. Selv ikke folk som Gandhi, Hitler eller Obama kunne det med alt det de gjorde. De hadde kanskje innflytelse på mange, men lokale samfunn og personer i det vil fortsatt leve sine egne liv og ha sine egne meninger og standarder. De som godtar overfladisk kultur er gjerne de som ikke har noe spesielt forhold til kultur generelt uansett. Det finnes mange grupper og folk som ikke godtar slikt og har sin egen kultur med egne verdier, og angående globale korporasjoner så er jo de hatet av mange millioner for all driten de gjør rundt om i verden.. mer kunnskap, mer teknologisk og vitenskapelig innovasjon og minst mulig religion. det må finnes et substitutt for disse vanvittige eventyrene folk fremdeles holder fast ved. helst noe mer virkelighetsorientert som fremdeles metter menneskets appetitt for symbolisme og mening... og det skal faen ikke være dette ubrukelige pengejaget vårt. så mange mennesker har kjempet for å oppnå et slikt utopisk samfunn, og ofte har det endt dårlig. men det må finnes en måte å komme nærmere denne drømmen, det er jeg overbevist om. men jeg er redd for at jeg også vil bli nok et menneske som blir tatt til en fange av sine egne overbevisninger og etterhvert blir til et offer for sin egen arroganse. man prøver så godt man kan å få i gang endringer gjennom en treig demokratisk prosess hvor den jevne stemmeren sjelden har nok kunnskap og forståelse til å innse hva som bør gjøres... eller, hvertfall det jeg mener bør gjøres. kanskje jeg er en av disse menneske jeg også, og det kan jeg ikke godta. derfor må jeg erfare mer, forstå mer og studere mer. politikk nå tildags ligner mer på showbiz og må heller underrettes vitenskapelige prinsipper. ta legaliseringen av cannabis f.eks; til tross for massive mengder forskning som påpeker nytteverdien av planten og idiotien i å holde det illegalt så sløser man fremdeles bort masse ressurser på å håndheve en feilslått lov. vi ønsker vel alle en revolusjon. Det nytter dårlig og prøve å kontrollere folk, hvis de ikke vil studere eller kunne mer om samfunnet, så kommer de aldri til å gjøre det. Jeg har snakket med kristne personer og de driter i hva jeg mener er et bra samfunn, de vil tro på gud, og tro at de blir passet på, og det er lite jeg kan gjøre med det, uansett hvor mye vitenskap eller rasjonalitet som blir lagt på bordet. Folk har et valg.. allerede nå føler jeg meg mer avslappet etter å skrevet litt om det. leste på psychologytoday at det kanskje ikke var en veldig god ide å berette ovenfor andre om hva man ønsker og planlegger å gjøre, f.eks. miste vekt, for da blir det frigjort en liten mengde dopamin som dermed gir umiddelbar belønningsfølelse og dermed øker sjansen for at man ikke får startet med det man i utgangspunktet hadde planlagt. den lille mengden dopamin som nå sirkulerer rundt i skallen min har ingen grunn til å være der, for jeg har ennå ikke gjort en dritt. på et tidspunkt må all denne vimsingen fram og tilbake ta slutt. jeg må slutte å tenke på det, og heller få ræva i gear og få startet på noen prosjekter. Cerwell har uansett rett. jeg burde bruke tiden på noe annet enn å spørre andre, men jeg forstår nå at samtidig som dette er en dialog med forumet, så er det også en dialog jeg har med meg selv. tankene kommer ut i mer strukturert form og jeg får et bredere overblikk. Skjønner det med å skrive eller fortelle andre, prating er terapeutisk og skaper orden på tankene:D Har du prøvd kristen tro Isaak? Jeg tror Gud og kristen tro kan gi deg det du ser ut til å søke etter! jeg antar du har de beste intensjoner, men en slik forkastelig form for selvbedrageri appellerer overhodet ikke til meg. jeg vil i så fall velge noe som passer meg bedre, f.eks. mitt eget ego. Ditt ego er ikke ditt sanne "jeg" Du har ikke funnet deg selv. Egoet er et bedrag, du dyrker til ingen nytte. Hva er ett ego? 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Har du prøvd kristen tro Isaak? Jeg tror Gud og kristen tro kan gi deg det du ser ut til å søke etter! jeg antar du har de beste intensjoner, men en slik forkastelig form for selvbedrageri appellerer overhodet ikke til meg. jeg vil i så fall velge noe som passer meg bedre, f.eks. mitt eget ego. Ditt ego er ikke ditt sanne "jeg" Du har ikke funnet deg selv. Egoet er et bedrag, du dyrker til ingen nytte. Hva er ett ego? Egoet er det falske "jeget" verden dyrker. Det sanne jegets motstander. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 hva er det sanne jeget? Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Eg er nynorsk og har ikkje eit "jeg". Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Du tenker altfor mye isaac Du skriver mye om hvilken drivkraft ditt ego er, men sånn jeg ser det er det ditt superegos stemme vi for det meste hører her (for å ta en psykodynamisk tilnærming) i det du legger frem alle forventninger du har til hvordan livet burde leves, det formålet livet ditt burde tjene. Ditt egos stemme er den som stiller alle de rådville spørsmålene, den som ikke vet hva du bør gjøre, hvordan du skal klare å leve opp til forvetningene. Jeg blir sittende å lure på hvor ditt id er i denne sammenhengen? Du skriver at du er smertelig klar over at du bare er et menneske, men hvor er din dyriske, primitive side, hvor er lysten? Endret 20. november 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 id er den delen av meg som i dag ga inn for lysten etter å spise en sjokolade, laste ned og se en ny episode av walking dead... og som inderlig ønsker å drikke seg dritings og knulle når jeg kommer hjem fra jobb om et par dager. hvordan man skiller mellom id, superego og ego virker som en vrien oppgave, og helt ærlig tror jeg det er lite vits i å dele inn sinnets mekanismer på en så enkel måte. det mitt superego gjør er simpelten å påtvinge id en slags strategisk plan for hvordan å oppnå det id ønsker. og helt ærlig vil jeg heller høre på superego framfor å la id ta styringa til enhver tid, hvilket den ofte gjør. og ja, jeg tenker kanskje litt for mye. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Du tenker for mye. La livet gå sin vei, og ikke vær misfornøyd om det ikke ble som du hadde tenkt. Jeg har f.eks. brukt mye tid på skole men endt opp som arbeidsledig og NAV bruker. Deprimerende som faen, men man går videre. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Veldig interessant post! Jeg har tenkt akkurat de samme tingene som deg, spesielt nå i det siste. Søker "meningen med livet", kan man si. La oss si at jeg begynner på en tankegang ala denne "Hvis jeg satser alt på å gjøre x og lykkes etter 5-20 år, hva skal jeg gjøre etterpå? Vil det være noen vits å gjøre noe i utgangspunktet og ville jeg føle meg noe bedre, eller føle at det bare var bortkastet tid?" Man blir handlingslammet... Man tør ikke satse på noe. Ergelig. I bunn og grunn finner man bare hele tiden nye unnskyldninger. Kanskje man heller bare burde prøve seg frem og vips så er man fornøyd og begravet? Endret 20. november 2010 av Nator Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Har du prøvd kristen tro Isaak? Jeg tror Gud og kristen tro kan gi deg det du ser ut til å søke etter! jeg antar du har de beste intensjoner, men en slik forkastelig form for selvbedrageri appellerer overhodet ikke til meg. jeg vil i så fall velge noe som passer meg bedre, f.eks. mitt eget ego. Ditt ego er ikke ditt sanne "jeg" Du har ikke funnet deg selv. Egoet er et bedrag, du dyrker til ingen nytte. Hva er ett ego? Egoet er det falske "jeget" verden dyrker. Det sanne jegets motstander. hva er det sanne jeget? Mennesket Jesus Kristus sitt "jeg" Jesus Kristus er verdens største anti-egoist. Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Trådstarter, du er klar over at oppfatningen om ego, id og superego i moderne psykologi er forlatt for andre modeller? Med andre ord: det er mest sannsynligvis ikke slik hjernen fungerer. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (postet i en annen tråd på forumet tidligere i dag) Denne filmen, og generelt personen som lager filmene, identifiserer jeg meg veldig med. Hvis vi anser det slik at det som oppgjør deg er en symfoni av hundre milliarder nerveceller som hver skyter opp til 200 ganger i sekundet, og hvis vi anser at dette hendte på grunn av en absurd mengde tilfeldigheter i naturens gang, kan jeg kun komme til en konklusjon. Det edleste målet man kan følge er å utforske den verden vi har blitt kastet inn i av kosmos, utforske hva vi er bygd opp av og hvordan vi og alt annet kom hit. Det som gjør meg glad i å leve er fenomenale sannheter som vi har kommet fram til, kunnskap som vi er heldige nok til å ha tilgang på, mens så mange før oss, og til og med mange av våre medmennesker, fryktelig nok ikke har. F.eks, hvert eneste atom i kroppen din ble smidd i hjertet av enorme stjerner, og dette ble spredd utover universet i det de eksploderte. Ikke bare befinner vi oss i universet, men universet befinner seg i oss. Skal ikke kommentere så veldig mye mer, dette er slik jeg finner drivkraften og motivasjon til å jobbe hardt med studier, men til slutt så er det jo selvfølgelig en individuell avgjørelse. Hvis du finner denne type kunnskap halvparten så rørende som jeg gjør så er du nok godt på vei. Anbefaler deg å lese bøker, (eventuelt se YouTube filmer) av folk som Carl Sagan, Neil deGrasse Tyson, Richard Feynman, Sam Harris, Steven Pinker, Daniel Denett... Ja, kanskje til og med Richard Dawkins kan fascinere deg. Mesteparten av bøkene og dokumentarene hans handler om andre emner enn religion-bashing. Mye av det han driver med er å gi folk innsikt i vidunderende et naturalistisk verdenssyn kan gi, og hvor givende en dypere forståelse av evolusjonær biologi faktisk er. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Trådstarter, du er klar over at oppfatningen om ego, id og superego i moderne psykologi er forlatt for andre modeller? Med andre ord: det er mest sannsynligvis ikke slik hjernen fungerer. Hvilken andre modeller ? Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Isaac, ta ikke verden så seriøst. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Trådstarter, du er klar over at oppfatningen om ego, id og superego i moderne psykologi er forlatt for andre modeller? Med andre ord: det er mest sannsynligvis ikke slik hjernen fungerer. Hvilken andre modeller ? Psykologi nå til dags er mye mer praktisk og problemsorientert, og mye mer spesifikt. Å snakke om ego/superego blir for vagt og hjelper lite annet enn for filosofisk fundering. Freud er på mange områder ikke populær lenger innenfor klinisk psykologi.. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 id er den delen av meg som i dag ga inn for lysten etter å spise en sjokolade, laste ned og se en ny episode av walking dead... og som inderlig ønsker å drikke seg dritings og knulle når jeg kommer hjem fra jobb om et par dager. hvordan man skiller mellom id, superego og ego virker som en vrien oppgave, og helt ærlig tror jeg det er lite vits i å dele inn sinnets mekanismer på en så enkel måte. det mitt superego gjør er simpelten å påtvinge id en slags strategisk plan for hvordan å oppnå det id ønsker. og helt ærlig vil jeg heller høre på superego framfor å la id ta styringa til enhver tid, hvilket den ofte gjør. og ja, jeg tenker kanskje litt for mye. At det er et kunstig skille, enig. Men det jeg forsøkte å komme frem til var at det virker som moralen og rasjonaliteten har tatt for stor kontroll over deg. Jeg tror du har godt av å legge den delen mer død og bare følge dine egne lyster mer. For du er bare et menneske, og det eneste du kan være sikker om er at du har et eneste liv. Og da skyller du deg selv å gjøre det beste ut av det for din egen del, ute at din livsførsel går ut over andre. Det er i hvert fall mitt syn på livet. Personlig finner jeg glede i å ha en jobb hvor jeg kan hjelpe en del andre til en bedre tilværelse, men det er utvilsomt andre ting som gir meg størst glede - ned en nypreppa bakke på telemarkski, flørting med ei dame på byen, suget i magen når jeg halvveis mister kontrollen på en smal skogsti på terrengsykkelen, den ubetingede lykken i øynene til bikkja når jeg sier "tur", lekeslåssing med kompiser i fylla...etc. Du må slutte å tenke at du er ment å være så mye mer enn et vanlig menneske, og bare forsøke å finne et liv du selv kan trives med. Det er mitt råd. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Trådstarter, du er klar over at oppfatningen om ego, id og superego i moderne psykologi er forlatt for andre modeller? Med andre ord: det er mest sannsynligvis ikke slik hjernen fungerer. Hvilken andre modeller ? Psykologi nå til dags er mye mer praktisk og problemsorientert, og mye mer spesifikt. Å snakke om ego/superego blir for vagt og hjelper lite annet enn for filosofisk fundering. Freud er på mange områder ikke populær lenger innenfor klinisk psykologi.. Kan du nevne en av de andre modelene ? Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Kan du nevne en av de andre modelene ? Modell var dårlig ordbruk fra min side. Det jeg mente var at det finnes andre fagfelt med andre forståelser av hvordan mind fungerer. I moderne/vitenskaplig psykologi er ego, superego og id forlatte begreper. Man støtter seg heller på kognitiv psykologi og kognitiv nevrovitenskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå