Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Startproblemer med kald motor


el_cash

Anbefalte innlegg

Etter at temperaturen har begynt å synke ned mot null - og minus - har bilen begynt å få startproblemer. Bilen er en Grand Cherokee, 1993-modell med V6er. Det er når motoren er kald den er utrolig tungstartet. Tar opp imot 20-30 sekunder før den starter. Har funnet ut følgende hittil:

 

* Det er kun når motoren er kald at den sliter med å starte (tipper under fem plussgrader).

* Parkerer jeg i varm garasje starter bilen helt problemfritt.

* Det tar lang tid før motoren blir så kald at den skurrer, flere timer, selv i minusgrader

 

 

Det jeg har gjort er å skifte plugger, ledninger, rotor og fordelerlokk.

 

Batteriet er et nytt, kraftig Sønnak-batteri i beste kvalitet. Ledningene og polene ser helt fine ut.

 

Har også et bensinfilter liggende som jeg har tenkt å skifte uansett, men er vel neppe der problemet ligger? 

 

Så det store spørsmålet er: Hva skyldes startproblemene?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke noe om den motoren spesifikt men høres ut som en autochoke-funksjon som ikke virker. Defekt temperatursensor eller noe.

 

Når motoren er (veldig) kald trenger den mer bensin for å tenne. Altså fyldigere bensin/luft-blanding. Har du en medhjelper kan du prøve å holde foran luftinntaket mens du prøver å starte i kulda. (Å sperre for lufta vil også gi en fyldigere bensin/luft-blanding).

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå er det en måned siden jeg opprettet tråden, og problemene er fortsatt tilstede. Bilen er på verksted for andre gang i dette øyeblikket.

 

Symptom: jo kaldere det er, jo lengre tid tar det før bilen starter. Hvis det er 15 minus, så kan det ta opp mot et minutt før motoren fyrer. Men hvis det er varmt (feks oppvarmet garasje) så starter den med én gang uten problemer.

 

Feilen er ikke choken/temperatursensor, ifgl verkstedet. De har målt at bensintrykket forsvinner når det blir kaldt. Bensinfilter og bensinpumpe er skiftet, uten at dette gjorde noe fra eller til.

 

Så hva kan det være da? Forstår på verkstedet at de ikke har noen god idé. Kjørecomputeren gir ingen indikasjon på feil. Og selv vet jeg ikke hva annet enn temperaturføler/choke som styrer bensintrykk utifra temperatur. Synes i det hele tatt at dette høres veldig rart ut.'

 

 

 

Begynner å bli rimelig fortvilet her, og er ute etter gode idéer - hva kan feilen skyldes?

 

 

Lenke til kommentar

Dette var en diagnose jeg aldri har sett før, men jeg har aldri klådd noe særlig på disse eller.

 

Det første som slo meg var bensintrykksregulator, men jeg vet ikke hvordan system denne har og hvor den sitter. Mulig den sitter inni bensinpumpa så da skal den være ny. Det bør hvertfall ikke være den som er problemet hvis det har gått så langt som og bytte pumpa.

 

Det skjer mye rart med biler i kulda desverre...

 

Jeg hadde prøvd og blokkert bensin retur ut ifra dysegalleriet så pumpa MÅ bygge opp trykk. Bare sett en tang på bensin retur slangen.

 

Kan også være en defekt kaldstartdyse og at trykkfallet er normalt.

 

Mulig alt trykket forsvinner ut i en dyse som ikke liker kulde. En av sylindrene bør da bade i bensin.

 

Kanskje pumpa får for lite strøm når det er kaldt. Det forvinner noe i et rele, veltebryter e.l.

 

Uansett alt dette regner jeg med at verkstedet har sjekka før dem bytta pumpa.

 

Tempføler/chock på elektronisk motorstyring styrer ikke trykket, men åpningstidene på dysene. Trykket blir ofte vakum styrt utifra belastning på motoren og undertrykket i innsuget.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heh, kom tilfeldigvis den gamle tråden min igjen. Da kan jeg like så godt oppdatere den med løsningen. Problemet var kjørecomputeren (også kalt ECU eller PCM). Mange biler har "hovedkort" hvor det sitter kondensatorer. På nittitallet var det tilsynelatende vanlig at ymse produsenter satte i kondensatorer som kun har ti års garantert holdbarhet... Dermed kan kondensatorene på bilens hovedkort ryke, og forårsake all verdens rare problemer, blant annet oppstartsproblemer. Løsningen var å lodde av tre kondensatorer og sette i tre nye. En kondensator koster under en femmer, så sparer litt i forhold til å kjøpe en ny kjørecomputer til 10-15 000,-. Brukte denne guiden for å skifte kondensatorer. Aldri gjjort noe slikt før, men var veldig lett. Håper dette vil hjelpe flere som sliter med samme startproblem! :)

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...