Gå til innhold

Leilighet og samlivsbrudd

shongoboyen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min samboer kjøpte leilighet for et år siden. Hun ble da satt opp som medlånetaker på huslånet vi tok opp. Vi tok opp et lån på 1.600 000.

Nå har ett år gått, og forholdet skranter.

Jeg vurderer sterkt å gjøre det slutt. Da kommer det store spørsmålet opp, hva med leiligheten?

Samboeren jobber ikke særlig mye, litt deltid i en barnehage. Hun driver nettstudier på siden av dette. Totalt får hun utbetalt mellom 7000-9000 i måneden. Disse pengene ser jeg derimot aldri noe til.

Hun bruker pengene på seg selv, mobilregninger, nettstudier, inkassovarsler og annet tjafs.

En gang i blant, kjøper hun med seg hjem en fjordland middag, eller to.

Jeg er den av oss som har jobb og fast inntekt. Jeg betaler huslånet, kommunale avgifter, strøm, tv-lisens, parabol, internett og alt annet som har med leiligheten og gjøre. På siden av dette betaler jeg også ned billånet, og studielånet mitt.

Samboeren har vel mer eller mindre vært en gratispassasjer så lenge vi har vært sammen, og nå begynner jeg få nok. Denne utdannelsen hun tar over nettet, viser seg å være katastrofe. De siste 6 månedene har hun egentlig bare lagt bøkene på hylla, og levd det gode liv på mine penger. Nå viser det seg at hun heller ikke møtte opp på eksamen, og derfor ikke ligger ann til å fullføre noe som helst av utdannelse de neste årene.

Jeg hadde egentlig godtatt at jeg stod for økonomien alene, mens hun fullførte studiene sine, men nå som dette ikke lenger er tilfelle, setter jeg ned foten. Jeg vil ut av forholdet.

Hvordan blir det da med leiligheten?

Når vi kjøpte leiligheten, kjøpte vi den uten gulv og vegger, da jeg ville spare 100 000 på å gjøre den jobben selv. Jeg har satt opp gipsvegger, sparklet, tapetsert, malt, lagt parkett, lagt fliser på bad og kjøpt baderomsinnredning og kjøkken for mine egne sparepenger.

Leiligheten er nå taksert til 1.850 000, den har da steget med 250 000 i verdi. Siden samboer er satt opp som medlånetaker, har hun da krav på halve profitten? Husk, hun har ikke lagt ned ei krone, eller så mye som et penselstrøk i leiligheten, jeg har tatt alt av utgifter selv. Tanken på at hun da skal ha krav på profitten i tillegg, gjør meg rett og slett bare kvalm. Finnes det noen klare regler på dette? Kan jeg evnt henvise til hvem som har betalt hva? Jeg har spart på alle kvitteringer og pakksedler som har noe å gjøre med leiligheten.

Hjelp!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært gjennom mye av problemstillingen selv så har sett litt hva det går i.

I utgangspunktet skal dere dele verdiene etter hva dere har brakt inn og hva dere har kjøpt hver for dere og hva dere har skaffet i fellesskap. Utfra din beskrivelse virker det desverre heller ikke som om dere satte opp samboeravtale. Hadde dere noen form for avtale om hvordan fellesutgiftene skulle fordeles, muntlig eller skriftlig? er det selveier eller borettslag (blir alltid fine kostnader til omregistrering, spesielt for selveier når dere ikke har vært samboere så lenge, da kommer man ikke utenom ny dokumentavgift)

I forhold til de merkostnadene du har lagt inn i leiligheten så har du spart på kviteringer og lignende som dokumentasjon?

Det er mange spørsmål om hvordan dere har ordnet betalingene, hvem som har tatt fradrag etc som man trenger opplysninger om før man evt kan komme i nærheten av ett korrekt svar desverre. Vet hun noe om dette i det hele tatt? Har hun ytret noe som helst av hva hun ville forventet hvis dere gikk fra hverandre?

Forutsatt at du har dekket alle fellesutgifter, alle oppussingskostnader, tatt alle rentefradrag og fradrag på fellerkostnader etc så ville jeg i utgangspunktet sagt at man kunne brukt følgende delingsmodell:

+ Verdistigning i området fra dere kjøpte (bruk NEF eller lignende) eventuelt sammenlignbare boliger i den tilstanden dere overtok i

- netto renteutgifter

- netto felleskostnader (trekk fra 28% av alt som trekkes fra på selvangivelsen)

= verdistigning som hun skal ha halvparten av.

Det beste rådet jeg uannsett kan gi, er å ta en times samtale med advokat, jussbuss eller lignende. Koster fort noen kroner, men er ofte verdt det i det lange løp.

Endret av eneboern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ingen avtaler, verken skriftlig eller muntlig. Det nærmeste vi kan komme en avtale, er vel at jeg har sagt at jeg er villig til å ta på meg det økonomiske ansvaret frem til hun er ferdig utdannet.

Det jeg har av dokuemntasjon er regninger fra kjøkkenleverandøren (98 000), bareromsinnredning m/fliser (40 000) og en haug av kvitteringer på diverse materiale som sparkel, maling, parkett o.l. Jeg har vært veldig påpasselig med å betale alt med bankkortet mitt, slik at jeg har tilgang til alt av utgifter i forbindelse med leiligheten på nettbank.

Det eneste hun kan dokumentere hun har brukt penger på, er to kommoder fra IKEA, og en strømregning på 3500,-. Ellers så er det lite hun har bidratt til fellesøkonomien.

Lånet blir trukket fra min konto, samme dag jeg får inn lønnen min. Rentefradrag er enda ikke tatt med i beregningen, ettersom dette ikke ble tatt med på selvangivelsen i 2009. Betalte forskudd til megler i november/desember 2009, fra egen sparekonto. Lånet fra banken ble utbetalt i januar 2010, så ingen renter å trekke av der.

Leiligheten er ikke en del av et borettslag e.l. Er en selveierdel av en 4-mannsbolig.

Hvordan det blir med dokumentavgiften aner jeg heller ikke, da jeg mener å huske at det ikke var noe særlig dokumentavgift ved kjøp ettersom leiligheten var helt ny.

Hun vet ingenting om dette enda, jeg har ikke tenkt å nevne noe heller, før jeg vet litt mer om hvilke regler og rettigheter som ligger til grunne. Jeg kan derimot se for meg at hun vil suge ut så mye hun bare kan, før vi går hver vår vei.

Lenke til kommentar

Siden der har kjøpt sammen synes jeg det riktig at hun sitter igjen med halvparten av beregnet verdistigningen uten oppussingen justert for netto felleskostnader og halvparten av netto rentekostnader. Sannsynligvis står du som første lånesøker og renteutgiftene vil derfor rapporteres av de fleste banker kun på deg.

I forhold til dokumentavgift skal det svares ny dokumentavgift ved denne typen realisasjon. Hadde dere vært samboere i over to år der ville du ha sluppet den. Det er 2,5% av verdien i dokumentavgift.

Komodene er løsøre og tilhører henne personlig. Jeg vil absolutt anbefale deg å spille med åpne kort i en slik situasjon, for det blir ett helvete å bare dele ett innbo hvis man ikke utviser en hvis fleksibilitet.

Bare ut fra tallene du sier tror jeg det fort kan være lurt å tilby en minnelig løsning. Det vil gjerne være litt mer enn du mener hun fortjener, men ofte mindre enn det hun mener hun har krav på. Ett eksempel kan være:

Verdistigning + 250 000

Materialer - 120 000

Arbeid - 50 000

Manglende dekning av fellesutgifter -30 000

Da er det en verdistigning på 50 000 igjen som faktisk skal deles på dere. Hvis du viser henne ett slikt regnestykke og samtidig tilbyr litt mer blir det ofte en mye smidigere løsning. Hun kan jo faktisk nekte å flytte/selge siden hun eier halvparten. selv om du tilslutt vil kunne få kastet henne ut, ønsker du ikke en slik løsning. Det blir bare ett helvete.

Ta kontakt med advokat, skaff deg en kjøpekontrakt (finnes mange gode på nettet) og gi henne ett så rettferdig tilbud som mulig. Sørg for signering så fort som mulig, husk hun gjerne vil trenge litt tid på å finne noe nytt etc.

Det å lure noen til å signere kontrakt etc er ikke å anbefale. Det vil være du som kommer til å tape på det i det lengre løpet der.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...