Gå til innhold

Trenger hjelp! Oppstart og utvikling av nettside.

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung person som lærer lett som kan pc til en viss grad, men som ikke har peiling på html, javascript og utvikling av nettsider. Det har seg sånn at jeg er medlem i en klubb som trenger et nytt nettsted med store tilpasningsmuligheter. En i klubben har tidligere satt i gang å utvikle et nettsted, men grunnet mangel på tid og pågangsmot ser det ut som at dette aldri vil bli fullført av vedkommende.

Jeg tenker derfor å begynne i fra scratch for å få mekket ei skikkelig side til klubben vår. Jeg ber derfor på knær om hjelp fra en kyndig person som kan lære ifra seg litt, og om noen kan komme med tips om servervalg.

Noen nødvendigheter for sida:

Mulighet for bilder og filmer.

Mulighet for enkelt å kunne oppdatere nyheter.

Passordinnlogging for samtlige brukere med tilgang til gjestebok/forum, og redigering av bildegalleri.

Admin innlogg med fulle rettigheter.

god lagringsplass.

mulighet for å skrive artikler.

Som dere sikkert forstår har jeg veldig lite erfaring med nettsider, og ønsker derfor råd og tips. Tar gladelig imot hjelp over skype/msn.

Send en pm hvis du er villig til å hjelpe. Hvis du har noe du ellers vil si eller ønsker å komme med tips så er det fritt fram å skrive i tråden.

Jeg nevner foreløpig ikke hva klubben heter

Mvh "lettlært noob"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lære deg PHP, for å lage dette må du nok beregne noen uker hvis du er helt nybegynner. Når jeg var nybegynner brukte jeg mange måneder på å lage et forum, nå hadde dette riktignok ganske mange funksjoner, men det kan være en ide å begynne litt forsiktig hva angår funksjonalitet i starten. Erfaringsmessing vil det første du lage være ganske preget av en del dårlig koding. Så da kan det hende du vil måtte kode fra nytt senere, men uansett. Min anbefaling er at du benytter PHP for dette her. Det er enkelt og fungerer helt greit.

Du blir nødt til å ha en server, personlig liker jeg best linux, men spiller ikke så mye rolle. Ikke tenk så mye på server i starten. Last bare ned wamp ( http://www.wampserver.com/en/ ) da kan du begynne å kode på din egen PC siden wamp fungerer som en server.

Det skal og så sies at FØR du lærer deg PHP må du lære deg HTML. Men det er veldig lett.

Lenke til kommentar

Personleg starta eg óg heilt på scratch. Eg visste ikkje korleis eg skulle angripe saka, men plutseleg fekk eg dét til.

Eg nytta HTMLDog til å lære grunnleggjande HTML og CSS, og resten fann eg ut av Google søk og flere bøker (blant desse CSS Mastery). Eg såg og mykje på korleis andre bygde kode, for å lære meg ein god måte å skrive på.

Biblioteket i Stavanger har ei rekke bøker på dette, og det finnes sikkert i fleire andre byar óg. Eg las og kjøpte boka Webprogrammering i PHP når eg fekk roen på HTML og CSS.

No går det svært lett, sjølv om eg framleis lærer, og les nye bøker om nye språk, og les mykje på nettet.

Lenke til kommentar

Om du er helt blank, ville jeg gått for Wordpress, Drupal eller Joomla.

Enkle systemer som er "plug 'n' play" og har alle funksjonene som du leter etter.

Alle støtter plugins, så du kan tilrettelegge innholdet på siden etter brukerene, det er også mulighet for ulike brukerroller osv, lett som en lek og poste nyheter.

I begynnelsen vil du kanskje gå for et ferdiglaget (gratis) design, kanskje du får lyst og laget et eget senere også?

Jeg ville kanskje anbefalt Joomla. Dette fordi det har mange muligheter, er lett og sette seg inn i.

For og installere Joomla, trenger du :

* En FTP klient (feks filezilla)

* En webserver som støtter PHP, FTP + MySQL

Det finnes mange ulike tilbydere av web-hoteller.

Før brukte jeg golarge.no (gode priser og service!)

Nå har jeg en dedicated server fra webhuset. Kan også anbefale dem, om du finner noe av interesse der. (tho litt dyrt)

Var det jeg kom på i slengen, det finnes MASSE informasjon om Joomla på google, og du bør faktisk klare alt dette med google, for finnes MASSE gode guider om joomla, hvordan det fungerer og hvordan du skal gå fram.

Noen søkeord til deg kan kanskje være.

* How to setup Joomla on a remote server

* Connect to a FTP server

* Create a MySQL database

* Free Joomla themes

* Make your own Joomla theme

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...