Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bytte ip-adresse på netopia 3351???

Anbefalte innlegg

Har noen prøvd å bytte den indre ip-adressen på denne routerer fra

10.0.0.1 til f.eks. 192.168.1.1?

Har nemlig kjøpt meg Linksys WAP54G basestasjon og denne lar seg

forløpig ikke konfigurere hvis den får en annen ip-adresse enn default, virker som om det er en bug.

Smeg out...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WAP54G er ingen router, kun et AP.

Slik som situasjonen er nå, fungerer alt bortsett fra det at jeg ikke kan konfigurere skiten. Har slått av kringkasting av SSID, byttet SSID, filtrerer MAC-adresser, byttet passord og slått på kryptering. MAO. alt som blir anbefalt i ulike medier. Men til syvende og sist må faenskapen ha en ip i samme ip-range som Netopia'n for at jeg i det hele tatt skal kunne nå internett, så når riktig ip-adresse er satt fungerer altså alt, bortsett fra at jeg ikke får konfigurert AP'n.

Oppsettet mitt er som følger:

AP ---> switch ---> Netopia ---> Internett

Smeg out...

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken av de du har, men i min (Netopia 3351) tror jeg det er slik;

Logger inn med telnet (regner med at du hver hvordan).

-Så " System Configuration...".

-Så på IP setus forrandrer du "Ethernet IP Address: 10.0.0.1" til hva du vil ha ruteren som.

-Så om du vil ha den innebygde DHCP serveren kjørende så må du forrandre hva den skal gi ut. Det gjør du under"" System Configuration...- IP Address Serving".

Der skal du forrandre "1st Client Address: 10.0.0.2"

og

"Client Default Gateway... 10.0.0.1"

"1st Client Address:" skal være den neste i IP rangen.

og

"Client Default Gateway" skal være den IP en du har satt ruteren til å være.

Der kan du også slå av dhcp serveren, om den andre ruteren du har har det innebygd.

Håper jeg ikke misforstod spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

De aller fleste aksesspunkter/routere/basestasjoner krever at du har en ip adresse som hører til det samme subnettet for å komme inn til konfigurasjonen.

I ditt tilfelle bør du først endre ip adressen til din pc til en ip adresse i nærheten av den til aksesspunktet (altså innenfor 255.255.255.0 subbnettet til aksesspunktet) det vil da si at de tre første oktettene skal være det samme som aksesspunktet.

Når det er gjort endrer du selve IP adressen til aksesspunktet til å høre hjemme i IP rangen som Netopia sin DHCP server deler ut. Da kan du f.eks. velge 10.0.0.254. Når det er gjort endrer du igjen IP'en på din maskin slik at den mottar ip adresse automatisk. Da vil du igjen komme på det samme subnettet som aksesspunktet, og du kan nå den ved å benytte seg av den nye ip adressen.

Jeg vil også tro at Linksys aksesspunktet har en mulighet til å være en DHCP klient, det vil si at den mottar ip adressen fra en tilgjengelig DHCP server. På netopia routeren til ngt kan det være litt vrient å finne tilbake til IP adressen den har fått, men hvis du har fiklet litt rundt i den bør det ikke være en umulighet å finne igjen. Fordelen med å ha den som DHCP klient er at du da kan skifte nettverk og nettverksadresser uten at du mister tilgangen til aksesspunktet, men du er avhengig å ha en DHCP server som gir deg en oversikt over klientene.

Håper dette hjalp deg litt!

Lenke til kommentar

Takker for mange fine forslag, men ingen har desverre hjulpet meg og mye av skylden kan legges på min forklaring.

Jeg prøver igjen:

Ut av esken har AP'n ip = 192.168.1.245

Etter å ha fiklet med den til ingenting fungerer, kan man resete den med en reset-knapp på baksiden, alt blir da satt tilbake til fabrikkinnstillingene.

Dette kan jeg nå :D

Hvis jeg bruker en ip på pc'en som ligger i samme subnett som AP'n kan jeg konfigurere den som jeg vil, inkludert det å forandre ip til 10.0.0.7 som jeg bruker nå. Men så fort ip er forandret får jeg ikke lenger tilgang. Naturlig nok, for på dette tidspunktet har pc'en 192.168.1.x

Så jeg forandrer denne tilbake til 10.0.0.x og alt fungerer bortsett fra to ting: AP'n svarer ikke på ping og jeg kan ikke lenger konfigurere skiten.

Hhmmm...

Smeg out...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...