Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Giftemålskontrakt - hva er lovlig

Gjest Guestmann

Anbefalte innlegg

Gjest Guestmann

Hei, vurderer å gifte meg, men lurer på om det er mulig å formulere en juridisk bindende giftemålskontrakt som overbestemmer norges lover? Spesiellt den delen med hvordan deling skal foregå ved en eventuell skillsmisse er jeg ikke interessert i å ha med meg inn i et ekteskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede nå er redd for at intensjonene hennes er å skille seg for å ta med halve formuen, bør du kanskje ikke gifte deg? :!:

desverre mange gullgravere der ute, jeg aner en viss dårlig opplevelse imellom linjene her fra før av?. men er man i tvil så er det nok best og la være..inntill videre allefall.

Lenke til kommentar
Gjest Guestmann

Hvis du allerede nå er redd for at intensjonene hennes er å skille seg for å ta med halve formuen, bør du kanskje ikke gifte deg? :!:

desverre mange gullgravere der ute, jeg aner en viss dårlig opplevelse imellom linjene her fra før av?. men er man i tvil så er det nok best og la være..inntill videre allefall.

Har ikke noen personlige opplevelser med giftemål fra før, men kjenner flere eksempler hvor ting har gått til helvette, og den ene parten har stukket av med livsverket til partneren.

Kjærlighet er stort sett en egoistisk ting, og er vanligvis produktet av kåthet, ønsket om validering på den ene siden og ønsket om stabilitet på den andre, og noen ganger desverre grådighet fra en eller begge sider.

Nå er dagens moral og norm slik at når (merk når, ikke hvis) en av disse faktorene faller bort så skiller man seg og stikker av gårde med en annen uten å gjøre nevneverdig innsats for å få ting til å fungere. Da velger jeg å være føre var.

Dessuten, hvis begge parter er enige om at ting som økonomi skal holdes utenfor ekteskapet har man bedre mulighet til å avgjøre om den gode gamle flyktige "romantiske kjærligheten" er til stede.

Lenke til kommentar

Nå går det an å avtale særeie i ektepakts form. Dessuten, så lenge du har verdier som kan spores tilbake til før du inngikk ekteskapet eller som du erverver ved enten arv eller gaver utenfor ekteskapet vil disse verdiene være gjenstand for skjevdeling. Altså, du vil ikke nødvendigvis trenge særeie for at hun ikke skal få kloa i dine verdier du har før ekteskapet. Merk at dette er hovedregelen og at det finnes unntak. Det finnes f.eks. spesielle regler for felles bolig og vanlig innbo. Hvis din fremtidige hustru f.eks. er hjemmeværende med barn vil hun etter en tid faktisk eie halvparten av boligen dere bor i, selv om det er du som på papiret eier den og holder utgiftene. Og i mange tilfeller vil du trenge hennes tillatelse for å gjøre noe drastisk med den, f.eks. selge eller leie den ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...