Gå til innhold

BitTorrent spørsmål

bjoagutt

Anbefalte innlegg

hei! jeg lurer på hvordan BitTorrent funker? Jeg har ett treigt Internett, bare 80/kbs.. jeg har det samme på BitTorrent og. Før når jeg lastet ned ting der kunne jeg ha flere mb/s fordi andre folk delte liksom litt av nettet sitt med meg (seeds) er det ikke sont der nå? hva må jeg gjøre? eller er det bedre med Utorent?

Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kun får utdelt 80 kb/s av ISP (Internet Service Provider -Telenor, Nexgentel osv) så kan du ikke overstige denne hastigheten i uTorrent.

uTorrenten baserer seg på torrents, som er P2P (Peer to Peer) downloads. Dette vil si at dersom jeg laster ned en torrent - laster jeg ned alle filene torrenten peker til fra andre privatpersoner sine PCer. Jo fler som har filen, jo fler kan jeg laste ned fra - og derfor vil det gå raskere. Dette fungerer også motsatt retning, jo fler som laster ned fra disse personene - jo tregere vil det gå. Det skal dog sier at du som har 80 kb/s vil sjelden oppleve at det går noe tregere enn max-hastigheten din.

Her er wikipedia på "P2P om fildeling":

Det er dog som fildelings-nett at P2P-nett er mest kjent. En klient i et P2P-nett vil da (fra andre likesinnede) erverve seg filer med musikk' date=' bilder, programvare, filmer eller lignende, og gjøre disse tilgjengelige for andre. Denne organiseringsformen ble populær med Napster rundt 1997, da det dannet basis for utveksling av digitalisert musikk, filmer og annet som tradisjonelt har vært utgitt via andre distribusjonskanaler underlagt streng overvåkning og kontroll. I disse P2P-nett mistet bransjen kontrollen og anledningen til å overvåke, og således har P2P-nett vært oppfattet som en destruktiv teknologi, som gir muligheter for å bryte ned eksisterende industrielle rammeverk og fremtvinge nye former. Amerikansk lovgivning har vært under endring den senere tid, blant annet under press fra både musikkindustri (ved RIAA) og filmindustri (ved MIAA), såvel som interesseorganisasjoner. Napster ble dømt i 2000 grunnet sin sentraliserte oppslagsform; desentrale former som i Gnutella og BitTorrent har senere tilkommet og inntil videre, unngått å bli dømt.[/quote']

200px-P2P-network.svg.png

--

Og når du har fulført en download, vil du også "seede" (laste opp) disse filene til andre folk.

Det er et ganske enkelt system. Men uansett hvordan du vrir og vender på det - vil du som sitter på en 80kb/s (lol) linje, aldri kunne laste ned raskere enn dette. Fordi ISP'en ikke vil gi deg mer båndbredde. For å forklare med en metafor: Uansett hvor god sykkel (torrent) du har, vil du aldri kunne sykle raskere enn hva føreren (isp) tillater.

Metaforen sugde litt, men funker sikkert.

Håper du skjønner litt mer om hvordan p2p fungerer nå.

--

Til mods: Dette er ikke direkte prat om fildeling, så etter min mening strider det ikke mot retningslinjene. Jeg opplyser kun om hvordan en type teknologi fungerer - og P2P kan brukes til lovlige filer også.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

okay. 80 kb/s får jeg tydelug bare utdelt.. Naboene mine har sykt mye mer,tror jeg.. Vi har det beste vi kan å -_- burde gått ann å få mer når noen på 20 meters avstand har x5++ ganger mer hastighet... ?

Tror jeg skjønner det da... Takk for att jeg bor her da ! :D... langt ute på landet

Hva prater du om nå?

trykk på filen du laster ned.. gå på peers.. da ser du hvem som Laster den ned/seeder

du viste det sikkert fra før av..

samma det. kan ikke få noe mer hastighet

Lenke til kommentar

Altså, kjør speedtest. Du kan komme dit ved å trykke på mitt resultat her:

1036915546.png

Før jeg kan hjelpe deg noe mer, må jeg være sikker på at du kun har 80kb/s. Det er ufattelig lite - og at noen i det hele tatt skal betale for noe sånt, er latterlig. Er jo nesten dial-up hastighet jo.

Lenke til kommentar

Ifølge den testen der har du 660 kb/s, ikke 80 :)

Tipper du får utlevert 800 kb/s av ISPen din, og ikke 80 :) Det høres mer korrekt ut. Og da er det klart at det forklarer hvordan du har kunnet laste ned i 200 kb/s tidligere, da det kun er 1/4 av båndbredden din, og ikke 3 ganger så mye.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Ifølge den testen der har du 660 kb/s, ikke 80 :)

Tipper du får utlevert 800 kb/s av ISPen din, og ikke 80 :) Det høres mer korrekt ut. Og da er det klart at det forklarer hvordan du har kunnet laste ned i 200 kb/s tidligere, da det kun er 1/4 av båndbredden din, og ikke 3 ganger så mye.

ja men da er det jo merkeligt at jeg bare har 80 kbs i Bittorent og utorent og når jeg laster ned ting fra nettet. noe er gale her, alle di 6 pc'ene i huset har en sperre da på hvor mye vi kan laste ned :S eller?

kan du legge med noen prnt screen fra din utorent sine innstilinger eller noen andre?

Lenke til kommentar

Har du trådløs router, med naboer som bor nære nok til at de kan koble seg på? Hvis ja; bytt passord. Mulig noen andre bruker ditt nettverk til å laste ned via.

Ellers ville jeg ringt ISPen din. Hvordan er uploaden din?

Edit: Ikke for å være drittsekk eller noe, men hadde satt pris på om du faktisk ga en liten innsats for å skrive ren norsk. Er litt slitsomt med setninger som "har d sonn jeg å :S".

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Har du trådløs router, med naboer som bor nære nok til at de kan koble seg på? Hvis ja; bytt passord. Mulig noen andre bruker ditt nettverk til å laste ned via.

Ellers ville jeg ringt ISPen din. Hvordan er uploaden din?

Edit: Ikke for å være drittsekk eller noe, men hadde satt pris på om du faktisk ga en liten innsats for å skrive ren norsk. Er litt slitsomt med setninger som "har d sonn jeg å :S".

haha. suge til å skriva. snakker eigentleg nynorsk ^^ prøvde å skriva bokmål men tabba meg litt ut der :p.

upploadingen min er på 0.1 - 3 kb/s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...