bobb Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Hei Jo flere bilder jeg tar, og jo flere PCer jeg bruker (3 i mitt tilfelle) jo mindre kontroll har jeg på hvor bildene mine er og hvor mange kopier jeg har av hvert bilde. Jada, jeg vet jeg er en rotekopp med dårlige rutiner. Så til saken: finnes det et program som hjelper meg å samle trådene med en enkelt "klikk" og så med et nytt enkelt "klikk" kan "kopier kun et bilde av hvert til den eksterne 1 TB disken" ? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Litt usikker på hva du mener, men kanskje du kan bruke SyncToy fra Microsoft. Det er gratis og finnes både i 32 og 64 bits versjoner pluss flere språk. Lenke til kommentar
bobb Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Litt usikker på hva du mener, men kanskje du kan bruke SyncToy fra Microsoft. Det er gratis og finnes både i 32 og 64 bits versjoner pluss flere språk. Det jeg mener, er at jeg har både med vilje og ikke med vilje klart å lage dobbelt, trippel og til å med kvadruppelt med samme bilder på HD'ene mine. Målet mitt er å ha kun 2 (en "aktiv" og en backup) Bildene ligger spredd på 3 PC'er og samme bilde finnes ofte på alle 3 PC'ene. Med noen tusen bilder på disk, ser jeg det som en vanvittig oppgave å forsøke å rydde dette opp manuelt. Derfor tenkte jeg at det kanskje finnes et program som først scanner etter alle bilder, finner duplikater (via exif f eks) og kopierer kun en versjon av hvert bilde til en eller annen destinasjon som jeg selv velger. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 For de filene du har duplikater av, har de samme navn over alt? Lenke til kommentar
bobb Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 For de filene du har duplikater av, har de samme navn over alt? Ja, jeg har ikke endret filnavnene så bildene heter fra IMG_1 til IMG noen tusener. Et lite problem kan være at jeg har bilder fra 2 forskjellige Canon kameraer. Mine Nikon filer heter DSC_"tall".jpg eller *.NEF Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Det finnes et utall av program som skal hjelpe deg å finne duplikater, og mange av dem er gratis. Jeg prøvde noen for en stund siden uten egentlig å finne noe jeg ble fornøyd med, men det finnes program hvor du kan velge om du bare vil se på navn eller også på størrelse og innhold. Prøv å søk på "duplicate file finder", "duplicate image finder" eller lignende på google, jeg har dessverre ikke noe å anbefale. Edit: Skrivefeil Endret 19. november 2010 av seriksen Lenke til kommentar
bobb Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Det finnes et utall av program som skal hjelpe deg å finne duplikater, og mange av dem er gratis. Jeg prøvde noen for en stund siden uten egentlig å finne noe jeg ble fornøyd med, men det finnes program hvor du kan velge om du bare vil se på navn eller også på størrelse og innhold. Prøv å søk på "duplicate file finder", "duplicate image finder" eller lignende på google, jeg har dessverre ikke noe å anbefale. Edit: Skrivefeil Problemet mitt er at jeg er alt for problemfokusert og ikke nok løsningsfokusert. å tenke tanken på å google "duplicate image finder" var langt fra mitt fokus... Første oppføring etter søk ga meg nøyaktig det jeg er ute etter. Tusen takk Seriksen. :-) Skal sitte her med et flaut utrykk i ansiktet mens jeg laster ned. God helg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Høres ut som om det du egentlig har bruk for er et program for å organisere og holde styr på bilder. Kunne nok også,vært kjekt hvis programmet også kan brukes til bilderedigering, raw-konvertering og publisering. Og så har jeg et tips: Lightroom. 1 Lenke til kommentar
bobb Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Høres ut som om det du egentlig har bruk for er et program for å organisere og holde styr på bilder. Kunne nok også,vært kjekt hvis programmet også kan brukes til bilderedigering, raw-konvertering og publisering. Og så har jeg et tips: Lightroom. Å jaaaaa. Ønsker meg Lightroom. Jeg ser at de leverer Lightroom 3 med Leica D-Lux 5 så jeg tenker julegave til meg selv................. Lenke til kommentar
bobb Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Legger til at gratis programmet Picasa faktisk har en duplikatfinder. Den fungerer utmerket. Man må manuelt merke hvilke bilder man vil fjerne duplikatene til, men det ser jeg på som en ekstra sikkerehet. Fungerte bra på jpeg's. Har ikke testet raw ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå